Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 10562 ggr
aktagrottman
2016-03-06 19:37

Smidig LCHF mat som imponerar

Hej det är kaos och ballader här hemma ljust nu.
Magarna växer och kosten är en katastrof. Och ekonomin riktigt sunkig.

Nu måste jag ensam se till att styra upp alla matinköp och matlagning så vi får mat till familj alla 4 pers + 2-4 matlådor per mål.

Skulle nu behöva tips på riktigt smaskig LCHF som är enkel att laga, som blir god och som man kan vara stolt över att bjuda på och äta.

Sen måste jag få lite tips på snask, jag är eg emot hela tanken bakom snask men det funkar inte att bryta helt det bara går inte i denna familj.
Om en månad eller två gör vi ett nytt försök.

Tacksam för tips.

Annons:
Zepp
2016-03-06 20:00
#1

LCHF till vardags : riktig mat för familjer med tunna plånböcker

http://www.bokus.com/bok/9789172411661/lchf-till-vardags-riktig-mat-for-familjer-med-tunna-planbocker/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

jiim
2016-03-07 11:49
#3

vart bor du? Hitta en bra affär där du kan handla billigt.

Jag köper tex mycket nyttigheter till bra priset. Några exempel:

  • Köttfärs 40kr/kilo. (köper kalvfärs)
  • kycklingklubbor 15kr/kg,
  • Kycklinghjärta/mage/lever 25kr/kg
  • färsk bladspenat 30kr/kg (köper >1,5kg/vecka),
  • grön blomkål 7kr/kg å broccoli 15kr/kg.
  • paprika 20kr/kg 
  • Ost kostar typ 30kr/kg.
  • Fisk ca 30kr/kg.
  • ägg ska max kosta 1-1.30 kr/st

Köper du blomkål, broccoli etc. så ät hela, även blasten/bladen. Inget ska slängas

Behöver inte vara dyrt om man hittar rätt affär. Det ska inte vara dyrt att leva hälsosamt. Jag går till affärer som säljer mycket utländska produkter. Att handla på närmsta coop/Ica etc, håller inte…

Vad ska man sen laga? Välj bara ett protein sedan kör blomkål eller broccoli. In med det i ugnen på med lite olivolja eller stek i smör. Eller häll på lite grädde å låt koka ner

parsley
2016-03-07 12:26
#4

Ägg är hyfsat billiga även om de är ekologiska. Konventionella ägg är ännu billigare. Köp flakvis om du hittar riktigt billigt. Ägg har lång hållbarhet.

Kan du tänka dig importerat kött och mejeri finns det pengar att spara där. 

LIDL har en del bra produkter.

Matpriskollen är en sida eller app om listar aktuella extrapriser. Den brukar uppdateras varje månad och kan användas för att planera veckas mat, om man är på jakt efter extrapriser.  

Frysta grönsaker kan vara billigare än färska.  

Vitkål är billigt under en stor del av året. 

Det finns LCHF-varianter av olika soppor, t ex broccoli, blomkål, tomatsoppa, spenat, svamp- eller champjonsoppa.  Soppa blir mättande om man har i lite extra fett och extra ägg. Ev kan man baka något enklare bröd till t ex pones som är baserade på pofiberbröd eller lesscarbs mejerifria pofiberbröd. 

Kan du tänka dig långkok så är pulled pork eller chicken drygt.  Här en en relativt enkel, men det finns fler recept om du googlar. Man kan även göra pulled beef, men det blir lite dyrare.   http://www.jillsmat.se/recipe/pulled-chicken-med-coleslaw/

Ugnspannkaka. Googla för recept. Det finns även LCHF-recept på pannkakor eller plättar som man steker i stekpanna. Jag brukar göra en variant baserad på fiberhusk. Fiberhusk är ganska dyrt att köpa, men ett paket räcker länge. 

Hel kyckling säljs ofta till extrapris och den är prisvärd även om den säljs till ordinarie pris.  Den kan t ex kokas, delas i bitar till gryta eller stekas i halvor i ugn.  När man ätit färdigt kan man ta tillvara på ben och skrov och koka buljong på resterna. Buljongen kan drickas med t ex en extra äggula och lite extra fett eller användas som bas i en en soppa. 

Fläsklägg är också ett långkok. Lägg säljs ofta till extrapris. Koka läggen. Ta hand om köttet och använd det till mat. Lägg tillbaks benet i kokspadet och koka ur benet till buljong. Använd på samma sätt som kycklingbuljong. Vitkålsmos passar bra till lägg.

parsley
2016-03-07 12:39
#5

Lite tips på godis från Lesscarbs http://lesscarbs.se/lchf-godsaker/lchf-juligt-dessertbord/

Kan ni tänka er lite liberalare LCHF så kan man dippa morötter och grönsaker till mys (det är speciellt morötterna, som är lite liberalare). Oliver och ostkuber och kanske någon korvbit kan också fungera till mys. 

Några andra recept ni kan googla på är t ex lakritsmandel LCHF, salta mandlar LCHF, LCHF bounty och LCHF-snickers (om ni kan tänka er jordnötssmör). Ischoklad kanske också är tänkbart so m godis? Eller någon variant av godis med smält choklad och hackade nötter eller mandlar. Vare sig nötter eller mandlar är tyvärr särskilt billigt och man använder ofta ekologiskt kokosfett i godisrecepten. Kokosfett i silverpaket är billigt, men tyvärr inte speciellt bra. 

Birgitta Höglund har ett recept på hemgjort gelegodis. I originalreceptet används frysta surkörsbär, men man kan ta vilken sorts frysta bär som helst. Jag har gjort på blåbär och de är grymt goda.  https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2015/02/13/gelegodis-jello-energigele-gummy-lchf-och-paleo/

Det finns ett antal recept på LCHF ostchips om du googlar.

Sindri
2016-03-07 13:49
#6

Köttfärs, billigt, gott, kan varieras i det oändliga. Vitkål och rotfrukter, billigt och i säsong.
Lättlagat är en stor gratäng med köttfärs som stekt smed lök  i riktigt smör, puttrat länge med örter, krossade tomater, en skvätt rödvin, vitlök.

Släng ner i smord långpanna, toppa med riven eller skivad ost. Perfekt som matlåda. Servera med vitkålssallad.

För att göra vitkålen saftig river jag med osthyvel, lägger i påse med lite salt och krossar. Dressing kan varieras på många sätt:

Olja, vinäger, svartpeppar
Crème fraiche och majonnäs, variant på det; med senap
Tsatsikivariant med yoghurt, riven gurka och vitlök

Ett annat oslagbart gott och billigt är fläskkarré. Köp en jättebit och gör pulled pork. Sköter sig själv i ugnen en söndagseftermiddag medan familjen har trevligt ihop. Också perfekt till matlåda. Jag har ätit det kallt på flygresor - gott så med.

Vitkål gott även till det, men också rostade rotsaker i ugn.

Högrev kan med fördel göras grytstek av, krydda med örter, lök och annat gott.

Hel kyckling är ofta extrapris på. Köp ett par, dela dem på mitten och släng in i långpanna med lite vin, vatten, lök, vitlök, örter (rosmarin är jättegott till kyckling) rotsaker och citronklyftor.

Överhuvudtaget gäller det att hitta ett "tänk", med att använda mycket örter och andra kryddor man gillar. Scanna efter billiga kött- och fiskbitar, laga storkok och använd goda kryddor, mycket lök.

Just nu går t ex skreien till och brukar ha x-priser. Bara att lägga i en smord form, salt lätt, häll på lite vitt vin (var inte orolig för barnen, alkoholen försvinner), låt stå 20-30 minuter. Krydda på med vitpeppar, paprikapulver, gurkmeja, hyvla över smör och in i ugnen på 150 grader ca 25-30 minuter. Fisken skall var så att skivorna precis faller isär. Smälter i munnen!

Fryst fisk har ofta extrapris, Det kan man med fördel göra soppa eller fiskburgare på. En tartarsås till, rivna morötter.

En del butiker säljer lite sneda och krokiga grönsaker billigare, eller halvvissna. Går utmärkt att använda, gör en ratatouille, håller sig många dagar i kylen. Funkar bra i matlåda.

Godis; vänj familjen med mörk choklad. Äta som det är, göra Chokladmousse, kladdkaka, chokladpannacotta etc. Finns många recept på sajten.

Lite blåbär eller andra bär från frysen med vispad grädde. Kör man inte hardcore så använd banan. Skivad banan med vispad grädde och lite chokldadrasp/hackade nötter på.

Det finns mycket recept under bröd här till vänster, t ex blåbärsmuffins. Finns också recept på nötbröd etc om man inte klara sig utan bröd.

Pannkakor och plättar med kokos, banan, mandelmjöl etc….

Kom ihåg; det enkla är ofta det goda!

Annons:
parsley
2016-03-07 14:44
#7

Har familjen råd  med en crock-pot eller slow-cocker så är det en bra investering.  Den är perfekt till långkok och buljonger och maten sköter sig nästintill själv i den.

hemul
2016-03-08 05:05
#8

Jag tycker inte man behöver så mycket speciella recept. Jo, om man vill gör bröd, gröt och sånt så klart, men inte för middagsmaten. Lär man sig bara att göra sås utan mjöl och hittar vad man gillar att äta istället för pasta, ris o.s.v. kan man ju laga helt vanlig mat. Man behöver inte leta efter recept på LCHF-kallops o.s.v. Det är LCHF som det är bara man har lite grädde istället för mjöl i såsen. Tycker det blir lite löjligt när man ser recept som "ugnsstekt kyckling LCHF"…

LenaK63
2016-03-08 07:23
#9

Eller varför inte en Wonderbag

http://wonderbagsweden.se/

Den är nog dyrare än en Slow-cooker men det måste löna sig i längden för den behöver ju ingen ström. Bara ett uppkok.

hemul
2016-03-09 10:01
#10

#9 Vilken häftig pryl! Hade den inte varit så dyr hade jag haft kreditkortet ute redan. Kan inte motstå kul köksaker. Det negativa är väl att man verkar behöva flera storlekar och de har ingen riktigt stor.

Record
2016-03-09 10:40
#11

De som tror på "Wonderbag" behöver bättra på sina fysikkunskaper, den har överskridit alla fysikens lagar, alltså en evighetsmaskin?

Kostar dubbelt så mycket som en Slow-Cooker, välgörenheten om den finns? 🤔

Sindri
2016-03-09 11:28
#12

Men jag tycker det verkar kanon! Associerar direkt till våra förfäders kokgropar. Lite svårt att göra en sådan i våra modern kök. 🙂

Har googlat runt och inte hittat en enda negativ kommentar bland de som provat.Inte ens att isolermaterialet skulle vara något miljöfarligt.

Det bästa är ändå att företaget som säljer bagen, förutom att skapa jobb med tillverkningen, skänker en wonderbag till en behövande familj för varje som vi köper.
Det här är en typ av bistånd som jag gillar mycket mer än det SIDA gör.

Precis som  #10 av: hemul så efterlyser jag en riktigt stor bag. Skall det lagas mat så skall det…. Skall försöka ta reda på hur stor gryta som går i en medium.

hemul
2016-03-09 23:46
#13

#11 Varför det? De säger inte att maten ska fortsätta koka. Det är väl inte orimligt att isolerar man en gryta vars innehåll håller 100 ° eller strax under väl, så hålls temperaturen över 80 ° några timmar åtminstone. Kött t.ex. tillagas vid lägre temperatur än 80 °, man behöver inte 100 °. Man kan även köpa en jäkligt stor termos och göra samma trick, men det är ju inte lika gulligt.😉

Annons:
Sindri
2016-03-09 23:58
#14

På de gamla spisplattorna kunde man stänga av plattan när potatisen hade kokat upp och koka färdigt potatisen med värmen avslagen. Man lade en tjock skärbräda på locket på potatiskastrullen bara.

Zepp
2016-03-09 23:58
#15

Det är så jag gör långkok.. och som man gjorde förr i tiden.. virar in kastrullen i gamla handdukar.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
2016-03-10 01:05
#16

Jag har inte en gammal spis, men en gammaldags spis. Går utmärkt att göra så. Fast jag låter locket ligga på bara.

Förresten kokar jag fisk på liknande sätt. Tror det kallas att koka i "kallt vatten". Fisken blir jättefin och spadet blir alldeles klart, inte alls fullt med "skrogg" som det blir om man låter typ blockfryst torsk verkligen koka i vatten. Fast då ska man  inte koka fisken alls, utan bara koka upp tillräckligt mycket vatten med kryddor för att det ska hålla värmen, dra av kastrullen från värmen och ställa den på ett underlägg eller träskärbräda, ploppa i fisken och vira om en handduk. Fast jag brukar fuska och lägga i fisken från början och istället passa så vattnet inte riktigt kokar upp och tar sen av den från värmen. Man behöver mindre vatten och mindre kastrull då eftersom fisken inte kyler ner.

hemul
2016-03-10 01:07
#17

Ha ha! Nu har så många kollat på wonderbaggen att sajten har kraschat! 😃

hemul
2016-03-10 03:00
#18

#12 Sindri, de stora finns ju! Det är två sidor där i webshopen. Cateringmodellen rymmer 35 liter. Ska väl räcka för oss. 😛

Sindri
2016-03-10 09:06
#19

😃

Record
2016-03-10 10:11
#20

#17

Det förstår jag för det gränsar till overkliga påståenden, och ordval, vilka går direkt emot fysikens lagar. Ingen Wonderbag kan efterkoka i 8 timmar. Skulle gärna vilja veta hur många som hamnar hos behövande. 🤔

Annons:
hemul
2016-03-10 10:42
#21

Inte? Har du provat? Köp en termos då. I den här kan du uppenbarligen göra det.

"Efter en timme är innehållet 93 grader, efter 4 timmar är det 87 grader och efter 8 timmar är det 79 grader."
http://www.test.se/termos/testvinnare/

LenaK63
2016-03-10 13:32
#22

#20

Kolla in på Birgitta Höglunds blogg. Hon har utvärderat Wonderbag och skrivit en kokbok för den. 

Jag kommer i alla fall att köpa en.

Anders-S
2016-03-18 22:37
#23

Anticuchos de corazón!

Peruanska grillspett på oxhjärta! 

Brukar förbeställa och köpa 5 kg oxhjärta åt gången på City Gross. Kostar nästan ingenting. Väldigt användbart.

Lite inspiration:

https://youtu.be/N8kNTspN92I   (12 delar x 47 minuter!)

CarolineL
2019-03-29 01:32
#24

Jag hade kollat på Lidl efter deras turkiska yoghurt! Den innehåller mindre socker än många andra, som de man köper på ICA t.ex!

Lite inspiration om du vill tvätta miljövänligt, jag håller på att skriva en lista med saker man ska tänka på om man vill tänka miljövänligt, den finns här!

Record
2019-03-29 10:36
#25

#hemul

Att koka, gäller att överskrida 100 grader C, vid normalt lufttryck.

Ditt prov utgick kanske från en tryckkokare, kokar vid lägre temperatur, med en förvärmd wonderbag.

hemul
2019-03-29 15:42
#26

Efter 3 år får du nog citera om jag ska begripa vad du syftar på.

LenaK63
2019-03-29 22:24
#27

#26 hemul   En diskussion om Wonderbag. Upplysningsvis köpte jag en och har använt den med mycket goda resultat. Min anledning att skaffa en var att koka benbuljong, står nämligen inte ut med lukten när man ska  koka långkok. 

Det var i alla fall kul att läsa tillbaka litet i denna gamla tråd

.

Annons:
Record
2019-03-31 10:23
#28

#hemul

Alla är vi olika Dig ! Men olika mycket. 🤔

Läs lite om mathistoria äldre än 3 år..

https://www.dietdoctor.com/se/dr-andreas-eenfeldt-att-ge-manniskor-overallt-makten-att-revolutionera-sin-halsa

hemul
2019-04-02 07:01
#29

Nu fattar ännu mindre vad du pratar om. Alla är olika mig? Och varför ska jag läsa den där sidan? 🤔

Sindri
2019-04-02 07:27
#30

Men hur gick det för den äkta grottmannen och hans familj?

Upp till toppen
Annons: