Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 7869 ggr
Annkatrine
2016-03-05 18:57

Äter lchf och FRYSER

Jag undrar om man ska frysa jämt när man äter lchf?

Annons:
Sindri
2016-03-05 19:31
#1

Oj, tvärtom: Jag frös jämt innan jag åt LCHF.
Äter du tillräckligt med fett? Äter du tillräckligt?

Annkatrine
2016-03-05 19:38
#2

#1. Ja det tror jag.

Ibland gör jag avsteg där jag äter allt möjligt kolhydratrikt under en kväll och då blir jag så härligt varm i kroppen i flera timmar. Sen får jag återgå till att sitta påpälsad med filtar och tjocktröjor framför TVn trots 24 grader varmt inne och mannen håller på att svettas ihjäl.

Sindri
2016-03-05 19:42
#3

Låter jättekonstigt. Hur länge har du ätit LCHF?

Annkatrine
2016-03-05 19:47
#4

I sju månader har jag ätit lchf. Jag har gått ner 22 kg väger nu 75 kg och är170 cm lång. Vill komma ner under 70 kg på sikt.

Sindri
2016-03-05 21:51
#5

Har du frusit hela tiden?

Annkatrine
2016-03-05 21:53
#6

Efter ca 2-3 veckor med lchf ja

Annons:
Sindri
2016-03-05 22:05
#7

Låter jättekonstigt. LCHF får ju fart på fettbrasan, har inte hört någon annan klaga på att de fryser.
Vad äter du på en dag (förutom kolhydratfrossan då….🙂)

Zepp
2016-03-05 23:43
#8

Det mest troliga är att du äter för lite mat/fett.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Leramani
2016-03-06 00:29
#9

Ja det tror jag också,  du äter för lite energi (fett).  Jag är jättefrusen och har varit det i många år,  men med lchf fryser jag inte.

De Lapsus Resurgam

Siggebus
2016-03-06 09:45
#10

Jag tror också på för lite andel fett.
kan ju vara så att du verkligen HAR ökat fettmängden men inte i tillräckligt. Har du gått på kolhydratsbränsle tidigare och nu tagit bort det måste du ju ersätta energin i tillräcklig omfattning.

Annkatrine
2016-03-06 10:06
#11

Så konstigt att det är precis tvärtom för er. Jag har aldrig räknat eller vägt maten. Jag äter två eller ibland tre gånger om dagen. Kött eller fisk med en sås till ofta gjord på grädde eller något kryddsmör. Grönsaker förstås. Kokta ägg äter jag ofta. Ingen pasta potatis eller bröd då. Jag har inte ätit frukt heller. Äter mig lagom mätt och har aldrig tänkt på antal kalorier eller kolhydrater heller.

Jag åt ju aldrig fettsnålt innan lchf heller. Skillnaden var att då åt jag massor av fett OCH kolhydrater. Så nej jag tror inte jag ökade fettmängden nämnvärt i och med lchf men drog ner på kolisar så andelen fett blev ju högre om ni förstår.

Sindri
2016-03-06 11:21
#12

Jag skulle i alla fall prova att äta mer fett. Använder du kokosfett? Det brukar kunna få fart på förbränningen. Det är då det bildas värme.
Annars tycker jag du skall läsa på om sköldkörtelproblem och se om du har fler symptom som stämmer in på det.

CasaRamon
2016-03-06 11:50
#13

När jag dricker mitt fettkaffe till frukost, känns det som en varm filt läggs över mej.

Använder 35-40 gr smör + 1 stor msk kokosfett till  1 1/2 mugg kaffe.

Annons:
subcalva
2016-03-06 11:53
#14

#0 För mig var det likadant. När jag började med LCHF gick det bra men då körde jag en relativt moderat variant men när jag började köra mer strikt (efter cirka 1,5 år) just för att gå ner de där sista kilona så fick jag jättestora problem med iskalla händer och fötter. En ökning av kolhydraterna gjorde underverk för mig.

Zepp
2016-03-06 12:05
#15

Anledningen till att jag är lite misstänksam är "22 kilo på 7 månader", det ger cirka 800 Kcal per dag i energiunderskott!

Det är som regel en reducering med en tredjedel av normalt kaloribehov för de flesta vuxna.

Dvs om vikten du tappat främst är fett.. det kan oxå vara en hel del vatten för många.. eller oxå muskler vilket sällan är långsiktigt bra.

Såå.. vid första påseende ser det ut som en svältdiet.. ala LCHF!

Det finns goda skäl till att checka kalorierna.. och andelen fett!

Det finns oxå goda skäl till att äta LCHF för att slippa räkna kalorier.. men inte in absurdum!

Om man säger som så.. vanligtvis så är en viktreduktion på 0,5 kilo/vecka/500Kcal per dag en väldigt snabb viktnedgång oftast förbehållet diabetiker/kraftigt överviktiga i början!

Överväg att använda mer cocosfett.. det är det mest ketogena fettet, det lagras lixom inte så lätt, det leder som regel till att överskottsintag bränns bort som värme via "futile cycles"!

Som i sin tur alstrar värme!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Näring
2016-03-06 13:19
#16

Det beror sannolikt på det faktum att när man äter för lite kolhydrater så producerar kroppen mindre sköldkörtelhormoner, vilket resulterar i en artificiell mild hypotyroidism, med frossa, dålig cikulation m.m. som följd. Det är inte heller ovanligt att viktminskningen avtar, p.g.a. lägre ämnesomsättning. Man måste inte sluta helt med kolhydrater för att gå ner i vikt, och vi är ändå gjord för att äta frukt och lite stärkelse.

Prova ät 1-2 frukter till frukost och lunch, samt linser eller bönor till middagen. De innehåller stärkelse fast väldigt lite. Alternativt ris, potatis, el.likn. fast väldigt lite (typ 2 medelpotatisar, el ½dl ris torrvara). Fortsätt undvik pasta, bröd och allt som innehåller socker förutom frukt. Äter du så här får du i dig tillräckligt med kolhydrater för att hålla ämnesomsättningen uppe, men inte tillräckligt mycket för att kroppen ska switcha från fettförbränning till fettinlagring.

Se även till att få i dig jod, endera med tillskott eller salt med jod. Och glöm inte grönsakerna ;)

Zepp
2016-03-06 14:12
#17

#16 

Fast det där är inte riktigt sant.. utan ofta en feltolkning!

Samma mängd sköldkörtelhormoner produceras fast inte lika mycket T3 omvandlas till aktivt T3.. då det ofta är ett sjukligt tillstånd/dock vanligt iomed att det behövs för att hantera hyperinsulinemi.

Man behöver altså inte underhålla aktivt T3 på hyperinsulineminivåer.

Behovet av aktivt T3 minskar på en ketogen diet!

Och fem kolisar om dan är löjligt lite.. till stora delar overkill.. det innebär snarare att det finns gott om rum för mer grönsaker främst.

Och kikar man på litteraturen så förefaller det snarare som ett relativt högt proteinintag i förhållande till kolhydrater ökar både REE och TEE!

Såå.. att ligga lågt på protein är oxå en faktor som ställer till det iomed att det är en viktig faktor/substrat för ökad glukoneogenes.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Näring
2016-03-06 16:08
#18

#17 Jag ville inte va för detaljerad, därför skrev jag som jag skrev. För att tala klarspråk så är det konverteringen från T4 till T3 som minskar, och T3 är det aktiva sköldkörtelhormonet. T4 är inte aktivt själv. I och med att produktionen av T3 minskar så får man artificiell hypotyroidism. Att behovet av T3 skulle minska i ketogent tillstånd är inte riktigt sant, det är snarare så att vid låga/tömda glykogenlager så reglerar kroppen ner ämnesomsättningen (släpper på gaspedalen) för att konservera energi. Och det gör den genom att minska produktionen av kroppens ämnesomsättningshöjande hormon (kroppens gaspedal), d.v.s. T3. Som följd minskar bl.a. värmeproduktionen vilket gör att man fryser. Även viktminskningen avtar.

Det är sant att man kan öka intaget av protein som då används för att producera glukos, och därmed "komma runt" bieffekterna av att äta för lite kolhydrater men det är inte hälsosamt och det är inte så vi är gjord för att leva, plus att det är ganska korkat att först sluta med kolhydrater, sen äta något annat så kroppen ändå ska få kolhydrater. Bättre att äta som vi är gjord för, vilket innebär lite frukt och stärkelse. Då normaliseras vikten samtidigt som man slipper både låg ämnesomsättning och bieffekterna av för mycket protein.

Zepp
2016-03-06 16:26
#19

Mnjae.. T3 är antingen aktivt eller inaktivt.. rT3 eller i sin aktiva form!

Vi behöver inte äta en endaste kolhydrat för att detta skall hända.. däremot krävs kopiösa mängder aktivt T3 för att hantera ett högt kolhydratintag.. det är inte normalt, dock vanligt.. och kallas/leder till metabolt syndrom i förlängningen om man är född med fel gener/lever ett normalt/västerländskt liv.

Såå.. jag framhärdar.. ketogen diet innebär per definition att det behövs mindre mängd aktivt T3!

Främst iomed att man slipper hyperinsulinemi.

Man får inga tomma/tömda glykogendepåer på LCHF.. förutom möjligtvis i början!

Sen på det så räcker det galant med allt glycerol som fettet bidrar med och sen oxå allt laktat, som produceras som biprodukt av din metabolism.. främst från dina röda blodkroppar.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[tk1971]
2016-03-08 07:59
#20

Fryser? Själv svettas jag. Men jag gjorde ju en "nystart" för ett par veckor sedan och detta är väl nåt slags omställningsbesvär. Förutom svettandet känner jag av en orkeslöshet som är värst på morgnarna innan jag riktigt kommit igång. T.o.m. att duscha känns som ett riktigt projekt. Jag ska erkänna att vissa morgnar har jag funderat på om det är riktigt hälsosamt det jag håller på med.

Annons:
Amify
2016-03-08 17:47
#21

Jag har också en tuff period med sviktande motivation. Fryser nästan hela tiden, sover med full pyjamas, duntäcke, överkast och tjocka sockor. Sugen på kolhydrater ständigt och vill "fuska" varje dag men gör det inte. Nä, det blir till att stålsätta sig och lista alla fördelar som faktiskt kosthållningen burit med sig. Snart är man på banan igen!

Kvothe
2016-03-09 07:39
#22

Fryser inte på lchf. Däremot prövade jag på sqk. Carbnite förra året, typ mycket kolhydrater under eftermiddagen - kvällen. Med paltkoma och sjukligt hög kroppstemperatur/värme som resultatq. Du behöver ju inte väga och mäta hela tiden, men för att vi ska kunna hjälpa dig så behöver vi veta din matintag. Låna/köp en matvåg och väg allt du äter under några dagar samt bokför det. Du kan bli förvånad. Alternativt uppskatta och sätt in i kostbevakningen.se. Dock blir detta inte exakt då det är svårt att uppskatta.

Upp till toppen
Annons: