Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3687 ggr
byllan80
2016-02-23 14:21

Kolsyra/stickningar efter ansträngning

Jag har ju inte tränat så mycket eller inte alls snarare. Nu försöker jag komma igång med promenader men nu vet jag inte om jag törs mer. Jag har aldrig ansträngt mig som idag. Jag gick uppför en lång brant backe och tog i allt jag kunde och blev väldigt andfådd. (ändå gick det ju inte fort alls jag är ju rätt tjock och dålig kondition)

Jag vilade överst i backen tills det kändes bättre och tänkte inte mer på det. Sen gick jag hem. Bara någon minut efter att jag kommit in så började det sticka kraftigt i båda armarna, händerna och ansiktet. Som kolsyra. Jag fick jättemycket ryckningar runt ögonen. Syntes tydligt när jag tittade i spegeln hur det ryckte så det var inte inbillning. Även i flera fingrar ryckte det. När jag försökte hålla händerna stilla så ryckte det okontrollerat i tummen och pekfingren mest.

Nu har det äntligen börjat lugna sig. Jag har legat på soffan i trekvart och försökt andas lugnt.

Är det nån som upplevt liknande? Vad kan det bero på? Jag har inte ätit för lite. Blodtryck när jag kom hem var 100/75 Är det för lågt efter tuff promenad?

Jag har ätit ägg o bacon imorse det kan ju inte vara saltbrist då.

Annons:
OlgaMaria
2016-02-23 17:10
#1

Om blodtrycket var så lågt när du fortfarande var igång är det en varningssignal, men om du mätte tycket då du kommit ner i varv, typ 10 min efter träning behöver det inte vara konstigt. Efter träning kan trycket sjunka till en lägre nivå än innan du började träna.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2016-02-23 17:12
#2

Med tanke på din dåliga kondition tycker jag inte det låter som en så märklig reaktion. Fortsätt med dina promenader men du måste ju inte pressa dig till max på en gång.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

byllan80
2016-02-23 17:23
#3

Ja jag mätte inte  när jag var andfådd. Jag satt och vilade ca en kvart först. Det känns helt som vanligt nu men det var väldigt obehagligt och när jag aldrig upplevt det förut. Jag mätte nu igen och det visade 113/86

Zepp
2016-02-23 21:08
#4

Mm.. har oxå varit otränad.. känner igen det där!

Tror inte det är något farligt.. mest obehagligt och obekvämt/skämmigt att vara så otränad!

Dels så tror jag det handlar om att pulsen stiger/värmen likaså, blodkärlen utvidgar sig för att bli av med värmen och då sjunker blodtrycket varvid pulsen stiger ännumer.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: