Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 8773 ggr
aktagrottman
2016-02-22 21:20

Vattenfastar

Hej just nu vattenfastar jag är uppe i 72 timmar.
Har saggt lite att jag skall köra i 5 - 6 dygn.

Vad finns det för hälsofördelar med att fasta.
Och hur länge kan man hålla på.

Annons:
hemul
2016-02-22 21:30
#1

Varför gör du det om du inte vet svaret på de frågorna?

Halvdansken
2016-02-22 21:30
#2

Vad menar du med att vattenfasta? Att du bara dricker vatten i 5-6 dygn? Det tror jag inte är så hälsosamt alls, faktiskt.

Varför gör du det? Och hur mycket vatten dricker du på ett dygn?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

aktagrottman
2016-02-22 22:20
#3

Fasta är inget ohälsosamt, vill lära känna min kropp och min hunger, lära kroppen att den inte behöver crawa efter saker utan klarar sig fint en period utan något alls faktiskt.

Läser man lite om fasta kan man finna tex.

Resultatet av en studie gjorde på både möss och människor visar att fasta i 2-4 dagar under en period av 6 månader dödar gamla och skadade immunceller och skapar upp nya. Forskarna tror att personer som lider av ett nedsatt och skadat immunförsvar till exempel på grund av cellgifter mot cancer kan dra nytta av fasta just på grund av dess återskapande effekt på immunförsvaret. Fasta skulle även kunna vara fördelaktigt för äldre personer vars immunförsvar är försvagat vilket gör dem mer mottagliga för sjukdomar.

Halvdansken
2016-02-23 09:50
#4

Men varför frågar du då? Håller med #1.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

byllan80
2016-02-23 10:00
#5

Tror inte fasta längre än ett dygn är bra. Jag skulle få fruktansvärt ont i huvet om jag inte fick äta en gång om dagen åtminstone.

parsley
2016-02-23 11:34
#6

Tror absolut att det kan finnas ett värde i att fasta. Den  kanadensiske läkaren Jason Fung hävdar t ex att man kan bota diabetes med fasta. Han har hemsida och det finns en del material med honom på kostdoktorns medlemssidor. Däremot så vet jag inte hur mycket bättre än lång vattenfasta på ca 1 vecka är gentemot en kortare fasta på kanske 3 dagar eller någon form av fasta där man t ex dricker te och buljong, men inte äter. 

Ser man till de färdiga fastepaket som finns att köpa, så finns det varianter med 3-7 dagars fasta, så längre tid än en vecka bör man nog inte hålla på.

Annons:
Kvothe
2016-02-24 09:51
#7

Började vattenfasta 2015 och vattenfastade totalt 3 ggr under 2015: 9, 11 och 10 dagar.
Under första fastan drack jag bara rent vattten och inget annat, efter hård fysisk ansträngning och bastubadande i flera dagar så fick jag ett dåligt allmäntillstånd på morgonen den 9 dagen (drack direkt en saltshot och det blev bra, men bröt ändå fastan).

Under de två följande fastorna drack jag vatten och tog lite himalayasalt varje dag för att således uppehålla elektrolyt-balansen i kroppen. Vilket fungerade mycket bra.

Äter lchf sen några år tillbaka men har haft en längre platå, efter att ha läst på om fasta i några veckor beslöt jag mig för att testa på det. Mätte ketoner före, under och efter fastan med blodketonstickor och ketonix sport.

Liksom för strikt lchf så går kroppen in i ketos under vattenfasta. Där ketosen skyddar musklerna från att brytas ner och användas som energi för kroppen.

Enligt mina mätningar från 3 fastor så är kroppen för en LCHF-are i LCHF-ketos under det första dygnet, under det andra dygnet faller kroppen ut ketosen, och ungefär efter totalt 50h så övergår kroppen i fasteketos, som därefter blir djupare under fastan. Detta mönster har jag sett alla gånger jag fastat och mätt med några timmars mellanrum.

Därför tror jag också på det vetenskapliga förslaget att vattenfastan skall fortgå åtm i 3 dagar för att man ska få positiva efffekter av den. Därefter fortsätter de postitva effekterna sålänge som du åtm har >15% kroppsfett (män >10%).

T.ex. Detta är ett extremfall, men en extremt överviktig (fet) man vattenfastade kontinuerlig under mer än ett års tid, utan hälsoproblem.

Det normala är dock att följa med kroppens signaler och därefter avbryta fastan.
Teoretiskt sett har ändå varje normal-viktig människa ett fettlager som räcker i 30-40 dagar, förrän tillängligt icke-essentiellt kroppsfett är förbrukat.

-----------------------------------------------------

Hälsofördelarna med fasta, norsk dokumentär om bl.a. rysk forskning som gjorts under 50 år om fasta.
https://www.youtube.com/watch?v=kH9GT-IrFQ4

-----------------------------------------------------

Micheal Mosleys dokumentär om fasta (Gillar inte hans andra dokumentärer men den här var vettig)

http://www.dailymotion.com/video/xvdbtt_eat-fast-live-longer-hd_shortfilms

----------------------------------------------------

Jason Fungs blogg, och artiklar om fastande.
https://intensivedietarymanagement.com/tag/fasting/

-----------------------------------------------------

Lång artikel om primärt vatten fasta: postitivt, negativt, viktigt att tänka på, person exempel osv.
http://paleoleap.com/long-fasts/

---------------------------------------------------

Ketongränserna för LCHF, fasta och diabetikernas ketoacidosis
http://www.ketogenic-diet-resource.com/ketoacidosis.html

----------------------------------------------------

Forum för vattenfasta.
Många intressanta dagböcker där.
http://personalexcellence.co/forums/health-fitness-journal

---------------------------------------------------

Sist och slutligen, inleder min fjärde vattenfasta nu inkommande fredag och planerar fasta under en vecka.

För de som tänkt fasta rekommenderar jag att läsa på t.ex. ovansående material.
Därtill att då du bryter fastan så koka en buljong som du långsamt börjar att bryta fastan med. Och att du tar tid på dig att långsamt bryta fastan. Bryter själv under motsvarande halva totala fastetiden. Så om jag fastat 10 dagar, så bryter jag fastan långsamt under de följande 5 dagarna.

Frågor?

hemul
2016-02-24 10:23
#8

Ja, killen som fastade ett år. Är det den jag känner till så gjordes det under övervakning på sjukhus och det var inte "vattenfasta". Han tillfördes näring men inte energi, mineraler och vitaminer o.s.v.

Kvothe
2016-02-25 10:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

In the case of our big Scotsman, Mr A B, the staff in the medical school at the University of Dundee kept a close eye on him. He did not eat any food, but the staff gave him yeast for the first 10 months and multi-vitamins every day. Potassium is essential for the proper working of the heart, and when his potassium levels got a little low around the 100-day mark, he was given potassium tablets for about 70 days. He defaecated infrequently, roughly every 40 to 50 days. Blood samples were taken every fortnight, and his carbohydrate metabolism was checked on nine occasions during the 382 days of his fast. Surprisingly, for the last eight months of his fast, his blood glucose levels were consistently very low. They were around two millimoles, which is about half of the bottom end of the normal range. Even so, he did not suffer clinically from this abnormally low blood glucose level. His weight dropped from 207 kilograms to 82 kilograms. Some five years later, he had regained only 7 kilograms.

Kvothe
2016-02-25 10:24
#10

Hemul, påvisa gärna vilken närimg som inte innehåller energi! Däremot fick han ju just vitaminer, mineraler och jäst. Han drack endast kalorifria vätskor, vilket är ju egentligen bara vatten, men antar att de räknade in te och kaffe till dem i detta fall. Så förrutom jästen, vitaminerna och mineralerna så var det i sin helhet en vattenfasta under noggrann läkarövervakning. Vattenfasta är imte ett absolut begrepp trots namnet.

hemul
2016-02-25 12:02
#11

Du sa det ju själv, i två inlägg dessutom. Vitaminer och mineraler. Jäst innehåller väl lite energi, men det kan man väl borse ifrån i sammanhanget. Det är inte bara makronutrienter som är näring.

Kvothe
2016-02-25 15:00
#12

Vitaminer och mineraler har inte per sig någon energi. Jäst kan ha minimalt. Dvs du kan inte förbränna d-vitamin eller magnesium för energi. Om vi ska börja räkna vitamin och mineraler så får vi också börja mäta vad som finns i vattnet han dricker och luften han andas. Men då börjar vi vara inne på löjligt låga halter energimässigt.

hemul
2016-02-25 23:58
#13

Menar du att det var löjligt låga halter i multivitaminen han fick? Annars förstår jag inte riktigt jämförelsen.

Men det intressanta i sammanhanget är väl att mannen var tillräckligt fet för att leva på fläsket under så lång tid. Övervakad på sjukhus och med tillskott, märk väl. Don't try this at home, folks. 😉

Annons:
Kvothe
2016-02-26 10:27
#14

Ja, löjligt låga halter energi som kroppen kan använda i multivitamin tabletter etc. Nej, pröva inte hem om du ska fasta länge än 30-40 dagar. Även då är det rekommenderat att göra det i samband med läkare. Läs på först. Havande, anorektiker och diabetespatienter bör inte alls fasta eller konsulera sin doktorn för hjälp.

Kvothe
2016-02-26 10:32
#15

Är själv på den 39:e fastetimmen. Tänkte hålla på en vecka denhär gången, så 129 timmar kvar då till jag dricker en kopp hemlagad buljong.

starhawk
2016-02-26 12:47
#16

Körde en fasta på ett dygn en gång. Jag blev själv förvånad över att den inte påverkade mig fysiskt, jag var inte hungrig och hade inte någon brist på energi, cyklade en längre tur utan något som helst problem. Skälet till att jag bröt fastan var att det är så förbaskat tråkigt när man inte har dagens glädjeämnen att se fram emot, nämligen måltiderna.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

oddahviing
2016-02-26 13:04
#17

När man fastar så lägger kroppen all energi den tidigare lagt på matsmältning, på att istället läka ut celler i kroppen. Matsmältning tar väldigt mycket energi, speciellt om man äter tunga mat med mycket fett och protein. När man börjar fasta kan man till en början bli energisk, sedan runt 2-3 dagen känner man sig totalt körd, men efter ett par dygn till, så vänder det och man får energi igen. Fasta existerar i naturen som en naturlig läkemetod. Djur äter inte när de känner sig sjuka, eftersom det tar för mycket energi .

'-Headlights on the highway-'

Christina48
2016-02-29 09:14
#18

Om man inte är underviktig, medicinerar eller har svåra sjukdomar är vattenfasta utmärkt. Det har alltid praktiserats. Nu tror jag mig förstått att tarmslemhinnan som är så viktig för immunförsvaret som sitter under den förnyar sig på 5 dagar. 5 dagars fasta skulle alltså räcka för att läka ut en skadad tarm och därmed ge ett immunförsvar som fungerar som det är tänkt. Jag tror Dr. Fung rekommenderar att man gör en sån två gånger per år.

Margareta
2016-02-29 20:11
#19

Dr Jason Fung förordar 7 dagar. Vet inte varför exakt 7. Jag behövde 3 dygn för att nå från 6 till under 5 i fasteglukos. Där räcker inte 5:2 eller 16:8 alls, så någon vits med längre vattenfasta är det nog.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

starhawk
2016-03-01 07:31
#20

#19: Just en teori från mig: anledningen till att Dr Fung rekomendderar 7 dagar är att det tar 2 dagar att rensa tarmen, innan läkningsprocessen kan gå igång, dvs om man köper teorin att tarmslemhinnan måste vara ifred för att läkas. Slemhinna är ju inget annat än modifierad hud och huden nybildas innifrån denna process är fortlöpande och jag har svårt att se varför denna process skulle störas av vad som händer i "andra änden" av huden.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
aktagrottman
2016-03-06 19:31
#21

Se vilken rolig och intellektuell diskussion vi startat.
Jag vill påstå att fasta på ett dygn inte bör kallas fasta, för kroppen har i detta stadium så mycket glykos och maginehåll och näring och energi påväg genom tarmsystemet att tet borde räcka för att tillgodose energibehovet första dagen.

Dagarna där efter börjar kroppen tala med dig. Jag körde i 4½ dag innan jag bröt, det var otroligt spännande och häftig upplevelse, jag brukar vanligen få huvudvärk när jag inte äter eller missar att dricka tillräckligt eller så, men inget sådant under detta experiment.

Kommer definitivt köra igen,

Metamorfos
2016-03-11 18:52
#22

Vattenfasta är nog okej, men glöm inte att ta någon form av fast föda varje dygn till exempel några ägg, en burk tonfisk eller vad du nu föredrar. 

Risken med tom mage är att man kan få tarmvred, En vän till mig fick det.

Upp till toppen
Annons: