Annons:
Etiketthälsa
Läst 5094 ggr
angest
2016-02-19 10:25

Lchf - ökad risk för njursten?

Jag hade nyligen njursten. Hade svinont. Har det något samband med lchf eller var det slumpen?

Annons:
annainorrland
2016-02-19 10:27
#1

Jag har haft njurstenar före LCHF och flera gånger sedan jag började med LCHF oxå. Jag verkar bara ha njurar som har en benägenhet att bilda stenar oavsett vad jag äter.

[Synnerlig]
2016-02-19 10:33
#2

Jag har googlat runt lite snabbt och det verkar generellt som att man ska undvika för högt intag av salt, animaliskt protein och fett om man vill undvika njursten. Att man ska dricka mer vatten, äta mer frukt, grönt och fullkornsprodukter och man ska välja vegetabiliskt fett framför animaliskt. Så jag (som inte är expert inom området 😛) skulle väl gissa att det kan ha ett samband.

På njursten.se står det såhär:

"Ät bra mat. Dålig kost ökar risken för njursten. Livsmedel som anses vara bra är grönsaker, frukt, nötter och fullkornsprodukter. Du ska försöka undvika att äta för mycket salt, förädlade köttprodukter, rött kött, sötade drycker och mjölkprodukter med hög fetthalt."

annainorrland
2016-02-19 10:36
#3

Jag hade lika ofta njursten när jag var vegetarian i 3 år.

[Synnerlig]
2016-02-19 10:39
#4

#3 Lakto-ovovegetarian?

annainorrland
2016-02-19 10:48
#5

#4 Begreppen är jag dålig på men första året inget kött eller fisk, sedan slutade jag även med ägg och mejerier. Sen blev jag ihop med en jägare och började äta som innan. Och sen dök lchf upp. 😃

[Synnerlig]
2016-02-19 14:55
#6

#5 Så du var helvegetarian i 3 år eller åt du ägg och mejerier under dessa 3 år? Hängde inte riktigt med 😛 Hur som helst så verkar det ha med för mycket salt och för lite vätska att göra som gör att man får njursten eller att man får i sig för mycket kalcium kan också vara orsaken. Men något som verkar gemensamt för alla råd jag har sett när jag googlat runt är att man ska undvika animaliskt fett och för mycket salt när man väl fått njursten.

Annons:
annainorrland
2016-02-19 15:40
#7

#6 Helvegetarian sista 2 åren. Första året åt jag ägg + mejerier men inget kött/fisk.

Mycket vatten dricker jag oavsett kost.

Minska kolhydrater
2016-02-20 17:16
#8

När man äter mycket nötter, spenat, kakao  och annat "nyttigt" kan det bildas oxalater, vilket kan ge diverse problem, bl a njursten. Det finns en sida på nätet Yahoo. com, "Trying low oxalates",   där man kan få reda på vilka livsmedel som  är höga/låga på oxalater (på engelska).  Den tar upp väldigt många livsmedel. Jag har stor nytta av den och kollar alltid oxalatnivån på ett livsmedel innan jag äter det.

Upp till toppen
Annons: