Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3396 ggr
byllan80
2/19/16, 9:20 AM

Varför UFO och Fakir?

Jag har läst en del äldre trådar nu och har förstått att vissa äter så få kolhydrater som under 5 g om dagen. Och då för att de annars inte lyckas gå ner i vikt. Hur är det möjligt att vissa inte ens kan äta 10 eller 20 g vilket jag tycker är nog lite kolh.?

Jag kan förstå om man redan är normalviktig men har en önskan att gå ner ännu mer ändå. Då kanske man måste göra radikala förändringar. Men jag har läst om personer med stor övervikt som ändå måste äta nära noll g. Äter dessa personer alldeles för mycket kalorier och att viktminskningen därför uteblir eller varför måste de äta så extremt strikt?

Själv märker jag skillnad på 30 g. Jag har inte vägt mig än den här veckan men jackan sitter en aning mindre tight.

Annons:
bjornen66
2/19/16, 9:48 AM
#1

Jag märker om jag håller mig kring 30 g kolhydrater så har jag bättre socker kurva.

jessirene
2/20/16, 12:59 AM
#2

Vi har olika genetik, vissa kroppar biter hårdare tag i fettet. Fettet är en livsviktig resurs, det är inte bara för kroppen att slösa med hur som helst. Hormoner kan också göra att även om man lever på typ luft så sitter fettet kvar. Om man hållit på med regelrätt lchf ganska länge och kommit en viss bit men inte hela vägen så är det väl logiskt att prova något som är i samma riktning fast mer. Så var glad du att din kropp svarar så bra på en lite lättsammare kost. Kaloriöverskott köper jag inte som resonemang, då skulle jag vara smäll fet med mitt ständiga överskott. Men det är jag inte. Alls.

Zepp
2/20/16, 11:54 AM
#3

Om man säger som så.. såå är UFO och Fakir nog rätt ovanliga?

Dels så kan de vara sk bantningsknep .. ala LCHF.. du vet.. ju striktare/extremare ju bättre.. eller?

Men.. det kan oxå handla om metabola problem.. då pratar vi om Diabetes typ2/metabolt syndrom/insulinresistens!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

parsley
2/20/16, 1:59 PM
#4

Sten Sture Skaldeman åt väl fakir i början av sin viktminskning. Har för mig att han skriver om det i sina böcker och inte rekommenderar fakir, om man inte har femtio kilos övervikt och knappt ens då. 

Med tiden har det dykt upp lite andra varianter av LCHF, med nära noll kolhydrater. Anna Halllén kallar det nollning. http://www.annahallen.se/varfor-fungerar-nollning

Mats Lindgren menar att man kan nolla kolhydrater för att läka inflammatoriska tillstånd i kroppen. Då äter man noll eller nära noll kolhydrater ett par dagar.  https://fethalsa.wordpress.com/?s=h%C3%A4lsa+nolla

Det finns också äggfasta som en variant av LCHF, då man bara äter ägg, fett och ost under  5 dagar, äter strikt LCHF 5 dagar och sedan 5 dagars äggfasta igen. Metoden påstås kunna bryta platåer, om viktminskningen stannat av. 

Sen finns det säkert ett antal personer som anser att en diet ska vara tuff och extrem för att fungera som viktminskning och väljer LCHF-fakir av den anledningen.

byllan80
2/20/16, 3:03 PM
#5

Okej! :) Då skulle jag kunna tänka mig äggfastan om min viktminskning i framtiden skulle stanna av nån gång. Det skulle passa mig perfekt bara jag får äta ägg, ost och fett. Älskar ju både ost och ägg. Det skulle jag aldrig vilja vara utan.

Upp till toppen
Annons: