Annons:
Etikettövrigt
Läst 3985 ggr
Brunette20
2016-02-17 20:09

Vikt, LCHF

Hade tänkt köra med LCHF under en period nu för att bli av med mitt sockersug, och sedan återgå till en mer "normal" kost (fortfarande hälsosam med inte för mycket snabba kolhydrater eller kolhydrater överhuvudtaget, men inte lika strikt som med LCHF). Men har en fråga, går man upp i vikt av LCHF? Känns fel att äta en massa fett haha, går ju emot vad man har lärt sig lite. Jag är smal redan om det spelar någon roll, inte underviktig  men smal/normal. Kan i princip äta vad och hur mycket jag vill av kolhydrater utan att gå upp, men vet inte om det blir samma sak med en LCHF diet? Hur är det generellt?

Vad jag förstått kan man äta tills man är mätt och kanske t.o.m äta mellis utan att gå upp med LCHF (i normala mängder såklart). Känner en som kör med LCHF diet, typ, hon är inte lika strikt men hon utesluter dom flesta kolhydrater. Hon säger att hon dricker grädde när hon blir sugen och äter alltid fet mat/fett som t.ex creme fraiche till maten (hon äter normalt/mycket också) och hon är super fit. Funkar det så för fler? :o Känns nästan osannolikt haha. 

Och sen hörde jag någonstans att man går upp i vikt om man börjar äta kolhydrater igen. Stämmer det?

Tacksam för svar:)

Annons:
Zepp
2016-02-17 20:18
#1

Nämenaltså.. för alla så handlar det om att äta hälsosam mat med näring och varken för lite eller för mycket kalorier.

Det som LCHF kan hjälpa till med är att hålla sig ohungrig längre.. iomed att fett är så himla energirikt.. samt man slipper blodsocker som åker jojo.

Man blir inte fet av kolhydrater eller fett per se.

En fördel är att man slipper äta mellanmål. 🙂

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

lalaz4
2016-02-17 20:26
#2

Mitt tips om du vill bli av med ditt sockersug är att äta mer frukt eller dricka ett glas vatten istället för att äta sötsaker. Fungerade för mig och flera jag känner.

ny.här
2016-02-17 20:32
#3

#2 Äta MER frukt? Det var ju ett roligt tips mot sötsug…

Zepp
2016-02-17 20:44
#4

Mer frukt och mindre bröd/bullar/godis/läsk i så fall.. dvs om en (1) frukt kan ersätta det sämsta så är det nog bättre för de flesta?

Frukt är sk riktig mat.. iallafall riktig godis.. ta ett äpple om du blir sugen.. för övrigt ät rikt mat alla andra måltider.

Men det där att börja leva av frukt är nog ingen höjdare?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Amify
2016-02-17 20:52
#5

Frukt funkar bara som efterrätt för mig. Äter jag det som mellis så blir jag jättehungrig strax därpå.

Upp till toppen
Annons: