Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4413 ggr
ny.här
2/17/16, 4:34 PM

Kolhydratkälla - betydelse?

Låt säga att man äter runt 20 g kolhydrater dagligen. Spelar det någon roll rent viktmässigt om dessa kommer från nyttiga saker som grönsaker eller ren skräpmat? Naturligtvis förstår jag att grönsaker är bättre än mjölmat men jag pratar inte om nyttighetssynpunkt utan viktminskning. Gör det skillnad på vikten på var de 20 grammen kh kommer ifrån?

Annons:
Zepp
2/17/16, 7:37 PM
#1

Den frågan handlar inte så mycket om vikt utan om din hälsa!

Sen så är det inte säkert att just 20 gram är helt avgörande heller.. det är hur som helst väldigt lite kolisar.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

ny.här
2/17/16, 7:56 PM
#2

Ja det är klart att hälsan inte blir bra om man häller i sig skräpmat istället för grönsaker jag var mest nyfiken. Och jag har (trots mitt nick) ätit lchf sedan 2014 och hållit mig runt 20 g och de har då varit mest grönsaker + lite mejerier. Jag var även normalviktig när jag började med kosten. Jag hade dock gått ner 30 kg med svältkost 2013 Men det är en annan femma.

Zepp
2/17/16, 8:12 PM
#3

Glöm allt om 20 gram.. eller rättare sagt 5E%.. det är tumregler!

Jag inbillar mig att du både mår bättre på 40 gram från bra livsmedel med näring än 20 gram från socker.

När det gäller viktnedgång så handlar kolisarna främst om insulin.. och om kalorirestriktion.

Äter du färre kalorier på 40 gram kolisar från näringsrika livsmedel så är det detta som ger viktnedgången.

Nackdelen med socker och skitmat är att man lätt blir sugen när blodsockret sjunker och äter mer än vad man tänkt sig.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

ny.här
2/17/16, 8:23 PM
#4

Det är väl nåt man blev itutad i början att lchf= max 20 g. Över 20 g är någon form av lågkolhydrat men inte lchf.. Ja ja, det är då inte så jag räknar och antecknar och håller på längre. Men det blir ju automatiskt efter ett tag att man VET hur mycket kolisar olika saker innehåller. Jag behöver liksom inte kolla efter hur mycket cf eller en tomat innehåller. Det sitter ju i ryggmärgen. Och eftersom jag äter mycket ägg, kött och fisk och resten mejerier grönsaker fett så uppskattar jag att det rör sig kring 20 g.

Zepp
2/17/16, 9:10 PM
#5

Japp.. man får nya vanor och nya tankesätt helt enkelt.. man undviker vissa saker med himla massa kolisar främst sådant med onödigt många.

Sen så.. när man kommit ut på andra sidan så sitter det som regel som en ryggmärgsreflex.. man finner alltid för det mesta andra råvaror till sina måltider.

Sen så håller man sig till detta så kan man som regel äta rätt fritt.. man kommer då sällan upp i några högre mängder.

Oså är det inte kolisarna per se som gör att vikten går varken upp eller ner.. utan kalorierna och ens metabola tillstånd.

Det är som regel enklare att äta färre kalorier om man så behöver och färre måltider per dag vilket är bra för uttaget av kalorier ur depåerna.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: