Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 7356 ggr
Vivisfaxarn
2016-02-17 14:23

Diabeteskoll

Min man har blivit kallad till diabetessköterska för första gången. För samtal och fotstatus. Han görväntas fylla i uppgifter om vad han äter till frukost, lunch, middag och mellanmål. Och en blodsockerkurva på tre dar - han har aldrig fått nån mätare. Han äter LCHF och det stämmer inte med schemat: frukost, lunch, middag och mellanmål. Hur hanterar vi detta?

Annons:
Inkanyezi
2016-02-17 14:32
#1

Först måste han nog få ut en mätare och stickor, och det ska vården hjälpa till med, så han bör be sköterskan att fixa det.

Sedan är det bara att bokföra måltider och värden, preprandialt och postprandialt. Om måltiderna är färre eller fler, noterar man det. Stämmer inte blanketten tar man ett eget papper och skriver upp.

Jag vet inte hur de förväntar sig kurvan, men de postprandiala proven bör göras i en serie som omfattar ett par timmar eller tills det har sjunkit till samma nivå för två mätningar i följd. Man kan börja en kvart efter måltiden och ta med femton minuters mellanrum.

Prata med sköterskan och fråga hur hon tänker sig att kurvan ska läggas upp.

Vivisfaxarn
2016-02-17 14:50
#2

Prepandialt och postpandialt?

Inkanyezi
2016-02-17 14:58
#3

Preprandialt = före måltid

Postprandialt = efter måltid

Man brukar ta ett prov före måltiden för att se basnivån, och en serie efter måltid för att se hur högt det går i samband med måltiden och hur lång tid det går tills kurvan planar ut.

Zepp
2016-02-17 23:59
#4

Postprandialt blodsocker är en enkel och bra metod att indikera diabetes.

Men som nämnts man får mäta preprandialt oxå för att kunna jämföra.

Dels är det intressant hur högt det stiger. 7-8 är normalt.. sen skall det falla tillbaka till preprandialt eller åtminstone ligga inom normalintervallet efter två timmar.

Många diabetiker har bra fastevärden.. det är när det blivit kroniskt och man gått med detta i många år som fastevärdet kan bli förhöjdt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inkanyezi
2016-02-18 15:55
#5

Det kan vara värt att nämna också, att om ni har väldigt lite kolhydrater i kosten, är det inte säkert att provet kommer att säga mycket. Vid det som vi här ibland kallar "diabetes typ noll" blir det väldigt liten blodsockerhöjning och det håller sig i regel på en bra nivå genom hela provserien.

Man kan alltså ha typ 2 utan att den här typen av mätning visar det.

Samtidigt är naturligtvis allt frid och fröjd om man håller den dieten, eftersom risken för komplikationer minskar avsevärt. Men bli inte överraskade om provet inte visar på diabetes. Man kan i så fall göra en glukosbelastning för att se om blodsockerkurvan efter glukosbelastning är normal, men jag tycker att det är onödigt om värdena är låga när man äter som man brukar.

Tyroidea
2016-02-18 17:50
#6

Fast det är inte alltid så att högt fastvärde indikerar att man haft diabetes länge. Själv hade jag ett Hba1c på 29 samtidigt som jag hade aningen förhöjt fastevärde ena året. Nästa år hade jag diabetes typ2 trots att jag ätit lchf i flera år och inte hade det metabola syndromet öht. Så det finns många varianter.  Om man äter strikt lchf och har bra långtidsvärden så finns det inget större vits med att mäta blodsockret öht. Det kan istället skapa stress.

Annons:
Vivisfaxarn
2016-02-23 07:16
#7

Hörde på Fråga doktorn igår att man inte längre får apparat och stickor från vården, utan måste köpa själv. Dessutom fick man veta att man inte alls behöver kolla blodsockret och att vården spar en massa miljoner på detta. Behöver man verkligen inte kolla? Hur ska min man då veta om han gör rätt? Han har inte insulin utan äter LCHF. Gillar inte doktorns lite snorkiga attityd, men det är en annan sak. I vårt fall kräver vården dessutom en kurva!

Inkanyezi
2016-02-23 07:43
#8

Jag vet inte om det är likadant i alla landsting, men min mor fick mätaren av leverantören, och stickorna delades ut av vården. Tillverkarna av mätare delar ut gratis, och det är stickorna de tjänar på. 

Och visst måste man kolla sockret, det är mycket viktigt.

Har man diabetes typ 2 ska man helst inte ta insulin, eftersom typ 2 i regel innebär att man redan har hög insulinnivå. Insulinbehandling förvärrar det genom att höja insulinet ytterligare i en ond cirkel. Det första man ska göra är att försöka sänka och stabilisera sockret genom att dra ner på kolhydrater.

Med typ 2 behöver man i regel medicin som ökar insulinkänsligheten, den vanligaste är Metformin. Först om man inte själv kan producera insulin måste man tillföra det.

Marliis
2016-02-24 12:11
#9

Min diabetes upptäcktes 8 år sedan innan det hann bli allvarlig, jobbade med utbildning där eleverna tränade på oss i personalen (om man ville vara med),  fick diagnosen men började direkt med strikt LCHF enl. Annika och behövde aldrig börja med mediciner. Jag köper själv mina teststickor och har en testperiod ett par gånger per år då jag testar både fasteblods - men också efter maten värden och har kunnat konstatera att jag fortfarande är i remission, men om jag äter friare eller inte håller rytmen att äta bara vid måltiderna så börjar värdena komma upp. Det kostar att gå till Hälsocentralen också, så att köpa stickor själv ser jag inte som större utgift.

Zepp
2016-02-24 18:09
#10

Jag tror att det är som så.. först måste en läkare ge en diagnos som fastställer att man är en diabetiker innan man får gratis läkemedel/mätutrustning/lancetter?

Har lixom inga stora problem med detta iomed att jag är skattebetalare och helst ser att mina skattpengar gick dit där de behövs mest!

En helt annan sak är.. att man får vissa fördelar utav att mota Olle i grinden och slippa bli en diabetiker.. de fördelarna är främst hälsa och välmående.. det får lov att kosta någon krona hur som helst!

De kronorna kan man för övrigt ta från unna/godiskontot, så jämnar det ut sig!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Vivisfaxarn
2016-02-25 09:03
#11

Min poäng var att doktorn i TV sa att man inte behöver/ska mäta blodsockret, samtidigt som vården kräver en kurva vid besöket hos diabetesskötwrskan. Naturligtvis har min man diagnos av en läkare, men det hjälper inte om man bestämt att stickor inte ska skrivas ut. Min man har både mästare och stickor på egen bekostnad, det är inte det som är problemet utan bristen på logik. Säga i TV att man inte behöver mäta blodsockret känns tveksamt!

Zepp
2016-02-26 17:55
#12

Logiken haltar sa Bull!

Att landstingen håller hårt i pengarna ser jag som skattebetalare inget större problem med, däremot så bör de främst sparas på rätt ställe.. typ byråkrati.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Margareta
2016-02-26 23:14
#13

Att man inte längre får mätare är ett väldigt nytt beslut. Det var nog därför fråga doktorn tog upp det. De finns att köpa på Apoteket och nätet. Min läkare sa vid förra besöket: Du behöver inte kolla ditt blodsocker, det sköter vi. Du har så bra HbA1c att du inte behövet bry dig. Jag kontrade med: Jag har så bra HbA1c och är omedicinerad för att jag kollar och bryr mig. Inget svar Personligen tror jag att de inte vill att vi ska kolla själva för de tappar kontrollen över vad vi gör. De har inte en susning om hur en diabetesperson med lågt blodsocker och istället ketoner i blodet fungerar. Dit sträcker sig inte utbildningen.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
Vivisfaxarn
2016-02-27 07:44
#14

Det blir allt tydligare, dom vill inte att man ska kolla själv - samtidigt ber dom om en blodsockerkurva som man ska göra hemma före besöket! Min man har köpt en mätare och fortsätter kolla ibland, tar INTE med kurva till diabetessköterskan. Tack för alla synpunkter!

Zepp
2016-02-27 11:44
#15

Som jag skrivit tidigare.. så har jag i princip inget emot att landstinget håller i pengarna.. det som kan störa mig är när vissa av oss har knaper ekonomi så är det risk att man sorterar bort sådant som kan hjälpa till att hålla koll på blodsocker.

Som arbetsför normalinkomsttagare så har jag råd att köpa lite utav varje.. det köps en del onödiga saker oxå.. samt att jag kostar på mig dels labbtester på privata labb, den nyttigaste mat jag kan hitta, bil och semester o litta annat som ger guldkant på tillvaron!

För egen del så kan jag köpa mig till den utrustning jag behöver/anser mig behöva!

Jag är mer orolig för att de som är arbetslösa osv inte får den hjälp de behöver.. att de prioriterar annat.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Vivisfaxarn
2016-02-27 17:29
#16

Fast om man man som doktorn i TV sa, att man inte behöver kolla är det ju inget problem?

Zepp
2016-02-27 18:03
#17

Mm.. och jag kan bidra med mer förvirring.. för majoriteten så räcker det med att undvika cirka 80-90% av matvarorna i vanliga affärer!

Iomed att de främst bidrar med socker/kolhydrater!

Då lär man knappast behöva mäta något blodsocker alls.. undantag finns tex typ1 diabetiker!

En helt annan sak är att det har blivit poppis att mäta sitt blodsocker.. och för all del även sina ketonvärden!

Det görs numera i rätt stor utsträckning utav helt friska som vill hitta någon formel för att fortsätta vara friska.. alternativt gå ner i vikt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: