Annons:
Etikettövrigt
Läst 18431 ggr
[Angelic]
2/17/16, 9:30 AM

Statiner

Min mor, 88 år, har käkat simvastatin i ganska många år nu, minns ej när hon började med dem men tror det var i samband med en mindre stroke för 8-9 år sen. Hon tar en del andra mediciner också såsom asasantin (blodförtunnande), metoprolol (blodtrycket), neurontin (epilepsi), sertralin (humöret) och hydroklortiazin (vätskedrivande). Efter stroken blev hon yr och lite fumlig. Men symtomen har egentligen bara blivit värre. Väldigt yr och ostadig, faller alltsom oftast. Tappar saker för hon "glömmer bort" att hon har nåt i handen. Hon är trött och orkeslös Jag misstänker att problemen till stor del handlar om statinerna, inte bara åldern, att hon eventuellt skulle kunna känna sej något bättre utan dem. Mamma är inte så lätt att få till läkare. När jag försöker hjälpa för att saker och ting ska fungera bättre, tycker hon att jag "ställer till". Men jag ska snart beställa tid åt henne för ny kortisonspruta för den onda axeln och tänkte passa på diskutera medicinerna samt begära kolesterolprov. Då gäller det vilka tester som jag ska begära tas? Hur ska man tolka testerna när man redan tar statiner? Om proven är bra, vågar man hävda att mamma kan sluta ta statiner? Eller kan hon få ny stroke? Nån som kan hjälpa mej reda ut? Tänkte jag skulle hitta vem som skrev ut statinerna och begära ut provsvaren som låg till grund för utskrivningen.

Annons:
Kyllan56
2/17/16, 9:48 AM
#1

Statiner ger muskelsvaghet hos nära hälften av dem som tar dem. Så det kan vara en anledning till att din mamma är orkeslös.  

Har de kollat din mammas B12 nivåer. Brist på B12 kan ge symtom som du beskriver. En adekvat fråga är hur äter din mamma, får hon tillräckligt med näring? Näringsupptaget är sämre hos äldre och de lider ofta av näringsbrist.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

[Angelic]
2/17/16, 9:54 AM
#2

Ingen b12 brist men däremot folsyra som hon fått utskrivet 1 mg folacin för. Annars inget anmärkningsvärt på den punkten. Hon lagar sin mat själv än så länge. Tror inte hon slarvar så mycket. Händer ibland när hon är för trött.

Kyllan56
2/17/16, 10:02 AM
#3

#2 Okej, men jag hade kollat vitamin- och mineralstatus. Även D-vitaminbrist kan ge orkeslöshet, muskelsvaghet m.m.

http://www.mabra.com/6-varningssignaler-har-du-brist-pa-d-vitamin/

http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=16289

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

[Angelic]
2/17/16, 10:09 AM
#4

Tack! Jag satt igår och fick fram att d-vitamin skulle kunna vara bra för henne. Har tagit fram en burk av mina som jag tänkte hon kunde få så länge. De är på 50 ug. Kan det bli för mycket för henne?

Kyllan56
2/17/16, 10:23 AM
#5

Nej, snarare för lite! Jag hade gett henne det dubbla! Dessutom K2, som man ska ta tillsammans med D-vitaminer så ökar kalciumupptaget i skelettet med 25%, vilket minimerar risken att det hamnar där kalcium inte ska vara.  Hon är gammal och behöver högre doser, då näringsupptaget är sämre.

Q10 och Selen är också viktiga

"* Studien är publicerad i International Journal of Cardiology och visar att tillsatt Q10 och selen minskade risken för dödsfall i hjärtsjukdomar med 54 procent.

* I den femåriga studien deltog 443 frivilliga patienter mellan 70 och 88 år. De fick utöver sin vanliga hjärtmedicin ett dagligt tillskott av 200 mikrogram selen och 200 mg coenzym Q10.

* I studien som presenterades i Lissabon testades 420 patienter med säkerställd hjärtsvikt. De fick 100 mg Q10 Bioquinon tre gånger per dag."

http://www.expressen.se/halsoliv/hjartat-kan-raddas-med-q10-och-selen/

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

[Angelic]
2/17/16, 10:34 AM
#6

De värden som kollades i november var (förutom hemoglobin m.m): kobalamin folat kreatinin Pt-eGFR (vad det nu är?) calcium calciumjon CRP glucos ALP ALAT pancreasamylat 25-OH vitamin D! 53 visar det. Över referensvärdet men i nederkant.

Annons:
[Angelic]
2/17/16, 10:39 AM
#7

Har svårt motivera henne köpa sånt som är viktigt för henne. Själv har jag bara en liten sjukpension att leva på. Skulle gärna betala allt om jag kunnat, men tyvärr. Men ska försöka övertala henne för D o k2. Men blir svårt :-D

Kyllan56
2/17/16, 10:56 AM
#8

#7 Det förstår jag att det kan vara! 

Hoppas du lyckas. Pt-eGFR är ett mått på njurfunktionen. 

Lycka till med att övertala din mamma!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Sindri
2/17/16, 12:00 PM
#9

Studie efter studie kommer fram till att statiner inte påverkar hälsan positivt, framförallt inte för kvinnor. Som sagt var så bryter de ner kroppens muskler och ger upphov till värk och andra otäcka biverkningar. På http://www.kostdoktorn.se/?s=statiner&submit.x=0&submit.y=0 kan du läsa mer om det. Fick tack och lov min egen mamma att sluta med det.

Blodtrycksmediciner är ofta en bov när det gäller yrsel. Många får betydligt högre tryck när de kommer till läkaren. Be att din mamma får låna hem en 24-timmarsmätare. Det ger lite rättvisare bild.

Vet en en anhörig som blev så less på biverkningar, dels yrsel, vilket är farligt för äldre, framförallt när de måste gå upp och kissa på nätterna, vilket ju ofta är fallet om man äter blodtryckssänkande. Denna anhörig halverade på eget bevåg sin blodtrycksmedicin och mådde betydligt bättre.

Kom ihåg - man är aldrig tvungen att äta det som en läkare förskriver, men jag antar att din mamma inte vågar annat.

D-vitamin skall ätas i höga doser, antar att din mamma inte är ute så mycket. Du kan läsa om det också  hos Kostdoktorn, sök på D-vitamin. Jag äter 5000/per dag under vintern. Alla apotekens vitaminer och mineraler är i löjligt låga doser. Hälsokostens är rätt dyra, det billigaste är att beställa på internet.

Läs på ordentligt innan du går till läkaren, skriv gärna upp frågor och sånt du läst om.

Kyllan56
2/17/16, 1:28 PM
#10

#9 Håller helt och hållet med dig!

Själv skulle jag aldrig köpa några vitaminer eller mineraler från Apoteken!

Det finns ingen korrelation hos kvinnor mellan högt kolesterol och hjärt- och kärlsjukdomar. Däremot visar studier att människor med högt kolesterol lever längre.

Nedan länk listar Uffe Ravnskov myterna kring att högt kolesterol skulle vara farligt. Där finns också de studier med, som han utgått ifrån!

http://www.ravnskov.nu/svcholesterol/

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

[Angelic]
2/17/16, 2:32 PM
#11

Tack för svar! Tänker så här att hon får ju blodförtunnande. Det brukar väl i regel räcka för att slippa få hjärn/hjärtinfarkter? Hon säger ibland att hon är rädd för att få en ny stroke. Så det får inte finnas minsta tvivel om statinernas ickeverkan.

Sindri
2/17/16, 3:46 PM
#12

Om du läser hos Kostdoktorn så tror jag du blir övertygad om statinernas "overkan".
Fråga doktorn om han kan hänvisa till någon studie som bevisar att statiner ar effekt - för kvinnor.

I undersökningar av blodet hos personer som dött i hjärtinfarkt i unga år hade många låga kolesterolvärden.
Jag har levt med "superhöga" kolesterolvärden (vi pratar över 10) i många år, så min doktor borde se skräckslagen ut över att möta en zombie när jag är där, men det gör hon inte. 😃 Hon pratar inte ens längre om statiner.

[Angelic]
2/18/16, 4:19 AM
#13

Tack, då är jag mer förberedd. Då hoppas jag hennes läkare är talbar också för jag lär bara få den här chansen. Säger läkaren hon ska ta den gör mamma det. Säger jag hon inte ska ta den så lyssnar hon inte. Men hon ska få D och k2 vitaminer av mej idag så det varar en månad iaf så hoppas jag hon vill fortsätta med det sen och betala själv. Annars får jag väl försöka ta kostnaden… Ha en bra dag Kyllan o Sindri!

Annons:
Kyllan56
2/18/16, 8:55 AM
#14

Tack! Lycka till idag, Angelic och hoppas dagen blir bra!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

[Angelic]
2/19/16, 4:00 AM
#15

Tack ,Kyllan! Så här gick dagen: Vi var och handlade och tog sen kaffe hemma hos mamma. Jag tog fram nina burkar med D och K2-vitaminer för 2 månaders förbrukning. Inga problem! Tog upp statinerna. Inga problem! Glad i hågen åkte jag hem. Hon ringde vid 4-tiden som hon brukar. Allt var okej. En halvtimme senare ringde hennes granne rakt över gatan. Han hade varit ute och hämtat posten, även mammas som han brukar. Ingen öppnar och han hör hur hon skriker. Han ringer mej. Man är hyperrädd och stressad. Vad ska möta en när man äntligen kommer fram och öppnar dörren? Jo, där ligger mamma på golvet i en stor blodpöl. Hon hade slagit ansiktet i golvet när hon föll framlänges som en fura. En stor utgjutning i pannan, näsbenet knäckt. Båda ögonen mörkblåa och totalt igensvullna efter en timme. Kom hem halv tolv inatt. Har kanske sovit en timme. Ska iväg och vara med på ronden nu på morgonen. Tänker ta upp statinerna med läkaren! Sen får vi se vad mamma kan få för hjälpmedel hemma också osv. Stackars lilla mamma!

Kyllan56
2/19/16, 8:11 AM
#16

Oj oj oj stackars din mamma. Det börjar så bra och får ett sådant olyckligt slut! 😕

Angelic det är inte lätt för gamla idag. Alla mediciner som lätt gör att de faller.

Förutom statinerna så ta upp de olika medicinernas påverkan på varandra och fallolyckor.  

Jag håller tummarna för dig och din mamma!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Kyllan56
2/19/16, 10:58 AM
#17

Angelic, om du inte hunnit iväg med din mamma till doktorn. Läs denna lista och se om din mamma får någon av medicinerna de varnar för.

http://www.expressen.se/halsoliv/halsa/sjukdomar--besvar-1/manga-aldre-far-farliga-mediciner---har-ar-svarta-listan/

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

[Angelic]
2/19/16, 5:22 PM
#18

Tack, Kyllan! Min mamma är en attans pigg tant! När jag kom till avd i morse kände jag inte igen henne, men hon var sprudlande glad :-D När jag tog upp hennes statiner och biverkningar på ronden blev det nobben. Det fanns anledning till att de satts in. Han kunde kanske byta preparat i stället. Men eftersom det inte var denna klinik som skrivit ut statinerna, skulle han läsa på lite om dem. Jag tappade modet. Meeen… när han kom tillbaka sa han att värdena verkade bra på tidigare provtagningar, att det kunde finnas anledning att då sluta med dem. Han avrådde oss från att sluta med dem på eget bevåg utan ville att VC skulle hålla i det hela, att vi skulle beställa nya prover och se vad de visade. Så nu ska jag sätta mej och beställa provtagning via MVK. Positivt! Har kollat svarta listan, Kyllan, men mamma tar inget av de preparat som räknas upp. Däremot har hon sertralin mot deppighet, men de har hon tagit så länge så de har säkert ingen effekt längre enligt annan läkare. Mamma vill inte sluta ta dem, hon är rädd hon ska börja må dåligt då. Nuuu ska jag lägga mej, är så jättetrött!

Sindri
2/19/16, 5:44 PM
#19

Fantastiskt för din mamma att ha någon som bryr sig så mycket - hoppas verkligen hon känner det!

Men som jag skrev tidigare, det finns INGEN studie som visar att statiner på något sätt skulle vara positivt för kvinnor - tvärtom.  Framhåll detta för läkaren - be att han visar en studie som kan bevisa att det skulle hjälpa din mamma.

Om du orkar…………….. 👍

Kyllan56
2/19/16, 7:03 PM
#20

Angelic, jag skulle slutat! Håller helt och hållet med Sindri!

Jag vet inte var du bor? Men min doktor, som skrivit boken Forskningsfusket och är docent i kärlkirurgi och forskare. Han har praktik i Malmö, på Slottstadens läkargrupp. Ring honom och fråga efter en bra läkare där du och din mamma bor!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
[Angelic]
2/20/16, 3:34 AM
#21

Jag är jättetacksam för er pepp och era råd! De behövs för att stärka mej! Anledningen till att jag skrev tråden är ju för att jag är så osäker på vad som är rätt att göra. Det blev ett erkännande från läkaren när han väl tittat på provsvar osv. Att inte han ville ta i det är säkert för att han är kirurg, inte medicinare. En gissning… Hade det varit jag själv, hade jag slutat med dem genast. Enklare fatta beslut och ta ansvar när det gäller en själv. Men jag lovar, min mamma ska sluta med statiner! Det ska gå fort. Men jag är nog tacksam om det kan gå genom sjukvården, att ansvaret är deras så långt det är möjligt. Om ansvaret är helt och hållet mitt och mamma skulle få en ny stroke skulle jag inte kunna leva med det. Ska googla din läkare, Kyllan, som ett nästa steg., om inget händer här i Gislaved! Tack, ni båda!!!!

Vivisfaxarn
2/20/16, 8:32 AM
#22

Känner igen så mycket av det du beskriver, har gått igenom samma saker. Min mamma litade helt och fullt på doktorn. Då visste jag inte det jag vet nu, kopplingen muskelvärk och statiner. Så mamma åt statiner, helt i onödan vad jag förstår, och gick hos sjugymnast för sin muskelvärk! Läs gärna boken Brödberoende om vad vete och gluten gör med kroppen. För sent för din mamma, men för dig själv! Bla att man lättare ramlar, det hette nåt speciellt som jag inte kommer ihåg nu. Ta hand om dig själv också i allt detta!

Kyllan56
2/20/16, 10:39 AM
#23

Angelic, tack själv! 🌺

Det viktiga är att din mamma mår bra! Jag förstår att du är osäker och inte vill att din mamma ska få en ny stroke och ha den på ditt samvete.

Att inte kirurgen vill ta i det  kan ha den orsaken du skriver, men också att han vet någonstans att statiner inte fungerar. När te.x människor har förmaksflimmer skriver läkare per rutin ut blodtryckssänkande-, blodförtunnande-, och kolesterolsänkande medicin. Det finns förmodligen en och annan som idag begriper att statiner inte är bra och ger bara biverkningar och ingen vinst för kvinnor.

Men den sits du är i är lite av en rävsax, för även om förstår med intellektuellt att statiner inte är så bra, så har du starka känslor för din mor och du kan inte riktigt veta om din läkarna har rätt.

Därför tror jag et är bra om du tar kontakt med en läkare som inte är för statiner, som kan utifrån sin expertis lugna dig. 

Jag önskar dig och din mamma allt gott!❤️

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Sindri
2/20/16, 11:09 AM
Kyllan56
2/20/16, 12:00 PM
#25

Sindri, han heter Ralf Sundberg. Jag ser att jag glömde skriva hans namn, så det är bra du påminde mig om det!😃

Uffe Ravnskov är ett annat namn som skrev boken kolesterolmyten, som jag ingick i en utbildning jag gått.

Det är bra med många namn och tips! så man kan välja och vraka.

Att jag rekommenderade Ralf Sundberg är för att jag känner honom som en varm och hjälpsam människa och doktor, som gärna delar med sig av sina kunskaper. jag är övertygad att han skulle hjälpa Angelic till en doktor i närheten av Gislaved  om han känner till någon.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Sindri
2/20/16, 12:27 PM
#26

#25 av:  Kyllan56
Hjärnsläpp!  ☺️

Kyllan56
2/20/16, 12:28 PM
#27

Ja Sindri! Inte så sällan det händer, tyvärr! 😉😃

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
Vivisfaxarn
2/20/16, 12:40 PM
#28

Apropå hjärnsläpp så heter författaren till Brödberoende William Davis! Han är hjärtläkare. Bl a skriver han att dagens vete är genetiskt förändrat. Har inte direkt med din mammas problem att göra, men för din generation. Vill nämna detta, boken är mycket läsvärd. Lycka till i fortsättningen, känner som sagt igen hur jag hade det för fem år sen!

Kyllan56
2/20/16, 12:58 PM
#29

#28 En bra poäng, eftersom gluten för många är ett sådant problem! För hade man enkornsvete. Idag är efter genmanipulering är kromosomuppsättningen större i antal, fler korn och gluten är inte som förr!

Om man inte vill köpa boken, kan man får en uppfattning här.

<<http://blog.petersoderling.se/2013/01/brodberoende-hur-vetet-gor-dig-fet-och.html

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Vivisfaxarn
2/20/16, 9:22 PM
#30

Det är inte bara magproblem med gluten och vete. Slog upp i Davis bok och hittade begreppet: cerebellär ataxi (sid 202 i min upplaga). Handlar om att man behöver käpp och så småningom rullator - snubblar lätt. Min mamma ramlade ofta på stan! Sen funkar glutenfritt mot epilepsi, bevisat åtminstone för barn. Min upplaga är fjärde tryckningen, hade en tidigare som var helt oläsbar, stavfel, slarvfel och massa andra fel. Slängde den och köpte den nyare som är rätt!

[Angelic]
2/21/16, 4:11 AM
#31

Åh, va goa ni är, tack! Känns så skönt! Då har jag lite att läsa nu. Ska def försöka va så förberedd som möjligt om mamma nu måste träffa läkare också. Hoppas hon bara behöver ta blodprov :-) Vivisfaxarn, jag själv äter inget mjöl öht. När man väl hade vant sej vid nytt sätt att äta så gick det bra. Pastan var det som var svårast att släppa. Mamma slutar inte med sin knäckemacka på morgonen och pasta flera ggr i veckan. Som du skrev, så är det nog försent ändå för hennes del. Ni skulle se som hon ser ut! Det blåa har vandrat ända ner till halsen nu. Ser verkligen ut som en liten smurf.

[Angelic]
2/25/16, 8:36 AM
#32

Idag slutar mamma ta statiner :-) JÄTTESTOR BAMSEBAMSEKRAM för pepp och stöd! Äran är er!

Sindri
2/25/16, 9:19 AM
#33

Min glöm inte bort din egen roll, din mamma borde vara dig tacksam!

Roligt när man lyckas få någon att ta ett steg mot bättre mående. Har tjatat på min föräldrar i många år om att ändra kostvanor, det är jättesvårt, men då och då händer det någon liten grej, och man blir lika glad varje gång.

Kyllan56
2/25/16, 11:03 AM
#34

Angelic, jag håller med Sindri! Glöm inte ditt engagemang! Jag vet hur mycket möda och besvär man lägger ner när man vårdar/hjälper sina föräldrar. Men det är kul att ha kunnat hjälpa dig en liten bit på vägen! 

Allt gott till dig och din mamma! <3

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
TjockaBerta
2/25/16, 2:16 PM
#35

#32

Hoppas det går bra nu. Själv blev jag jättedålig av statiner.

>>>Malum domesticum<<<

[Angelic]
2/25/16, 3:13 PM
#36

Tack ska ni ha! Känns bra även för mej att det är i hamn. Härligt! Hoppas mamma kan få några år till och må iaf lite bättre? Ha det så gott!

Zepp
2/28/16, 3:16 PM
#37

Satt på Sahlgrenska akuten själv med min mor för någon vecka sedan.. hon kräktes blod vad det såg ut som?

Mittemot i korridoren låg en annan dam som till stora delar påminner om din mor.. ramlat och slagit sig rätt rejält i ansiktet.. kanske var ni?

Hur som helst.. förmodligen drabbades min mor av någon dålig mat/norovirus.. hon mår prima nu!

Iallafall så har min mor fått statiner.. hon/jag har kajko blodfetter.. hon slutade självmant med dessa iomed att hon fick massor av biverkningar.

Hon är numera 81.. och bor på äldreboende.. bästa beslutet hon har tagit säger hon.. jag håller med iomed det avlastar mig och min bror.. och vi vet att hon har folk runt omkring sig.. samt sjuksköterska som var den som ringde ambulans som körde henne till akuten!

Hur som helst.. hon säger att det är bättre att dö knall o fall än att plågas av biverkningarna.. det kan hon ioförsej säga 81 år fyllda.. med all rätta!

Och än så länge åker vi tillsammans till Kanarieöarna på jul och till Turkiet på påsk!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Angelic]
2/29/16, 4:26 AM
#38

Låter härligt, Zepp! Mamma, som Gislavedbo, hamnade på Värnamo sjh :-). Hade kanske varit trevligare på Sahlgrenska. Den ssk som hade hand om mamma på akuten var mycket otrevlig och, vad mamma sa, hårdhänt! Inte roligt möta en sån person när man befinner sej i ett så utsatt läge, skadad, chockad, har ont och är illamående. Min mor vill bo kvar hemma i huset. Jag tycker att hon ska få göra det, om jag överlever henne och kan hjälpa. Blir nog så att jag, så småningom, flyttar in till henne. Har en bror i Skåne, som inte bryr sej om sin mamma, har inte hjälpt till det minsta och ringer henne endast till jul om ens då. Pratade med honom ett par dar efter mamma fallit. Han undrade om det var dax att se till att hon kom in på hemmet. DET bryr han sej för! Men jag ska nog se till att ta den kampen också, om nödvändigt :@

Sindri
2/29/16, 10:04 AM
#39

Du låter som en drömdotter! 🌺

odezza
2/29/16, 10:43 AM
#40

Min mamma fick statiner utskrivet när hon var 77-78 år gammal. Det förvandlade henne från en pigg dam, som motionerade sin golden retriever varje dag, till en sängliggande, deprimerad kvinna som började fundera på att göra sig av med sin hund, som var hennes allt, då hon inte ens kunde ta ut den på sin a dagliga kissrundor längre.

Hon slutade med statinerna, då hon insåg att hon drabbats av bl a muskelförtvining, en känd biverkan. I sommar blir hon 86 år, och då hennes hund dog häromåret (av ålderdom) så skaffade hon sig en ny.

"still lost in space and time"

[tk1971]
2/29/16, 10:54 AM
#41

Apropå statiner. Min pappa (76 år) har haft hjärtproblem rätt länge (kärlkramp) och har gjort en "ballongsprängning" och satt in en stent. Jag vet inte exakt vilka mediciner han tar, men med tanke på läkarnas beredvillighet att skriva ut statiner misstänker jag att han får det också.

Han säger att han tror att han håller på att bli dement. Det baserar han på att han blivit väldigt glömsk. Med tanke på att glömska verkar vara en vanlig biverkan för statiner kom jag att tänka på att han kanske inte alls är dement. Det kanske är pga statinerna!

Ja, vad gör man? Jag tror jag ska försöka ta reda på exakt vad han tar för medicin och om det är nån statin inblandad. Problemet är att han, liksom många äldre, har en väldig tilltro till läkare - de är ju så bildade och lärda så han skulle nog inte komma på tanken att ifrågasätta en läkare.

Annons:
Sindri
2/29/16, 11:15 AM
#42

Underbart med sådana solskenshistorier! 😃

[Angelic]
2/29/16, 2:40 PM
#43

Tack, Sindri!!! 💗

Odezza, gläder mej att höra! Ger mej hopp om att min mamma också kan få det lite bättre!

tk1971, värt att satsa på! Här i kolhydrater iFokus får man bästa stöd och hjälp också av goa medmänniskor!

Kyllan56
2/29/16, 4:40 PM
#44

#41 Min mamma blev dement. När de inte fick  henne medicinen blev hon bättre. Jag kan än idag ha dåligt samvete att jag inte visste vad jag vet idag. då kanske hon aldrig blivit dement? Inte heller trillat så många gånger.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Zepp
2/29/16, 7:31 PM
#45

#38

Så småningom kom min mor på att det var rätt skönt att slippa huset.. och alla bekymmer som fastighetsägare har att hantera!

För övrigt så är hon hos mig var 14onde dag.. vi reser bort på Jul och påsk!

Dessutom så blev hon rätt isolerad iomed att alla grannar runt omkring antingen dog eller flyttade.

Vintern blev hemskt ensamt.. och på sommaren såg hon hur allt förföll.. trots att hon såg dåligt!

Att bo på äldreboende är som att bo på hotell säger hon.. dyrt, man har sitt rum att dra sig tillbaka till, alla måltider.. för många enligt henne, markservice vid behov, alltid någon att pratat med och inga bekymmer!

Oså är det hennes gamla yrke.. så hon hjälper till främst i köket.. dukar lite och gör sallad och lär personalen om sittgympa, (hon leder den) och håller ordning i köket!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Margareta
2/29/16, 8:19 PM
#46

Nu har jag läst ikapp hela tråden. Jag vill skicka upp en varningsflagga för Sertralin. Jag har själv nyligen ätit men också slutat efter blodtrycksfall som kunde slutat med svimning om jag inte märkt det i tid. Jag äter INGA andra mediciner och blev helt återställd från all yrsel 24-36 tim efter sista tabletten. Det här ingår i en sjukresa jag beskriver på min blogg just nu, men just det här kapitlet hände så nyss att det inte är skrivet än, men det kommer.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

[Angelic]
3/1/16, 4:36 AM
#47

Tack för varningen, Margareta! Ska se om jag kan få mamma sluta med Sertralin. Läkare har velat sätta ut den förut men hon har vägrat sluta ta den 😀

Tyckte hon var lite stadigare i gången igår. Går det SÅ fort komma bort från biverkningarna? 

Mamma kan va envis när det gäller vissa saker. Hon har tvättmaskinen i källaren. Jag vill inte hon går ner dit nåt mer. Tvätten kan ju jag fixa. Men nix! Fick iaf följa med både när tvätten skulle sättas på och hängas upp. Bara hon inte går ner själv så är jag nöjd.

odezza
3/1/16, 9:41 AM
#48

Angående demens som biverkan av statiner: minns att min mamma klagade över att hon började bli glömsk, när hon åt statiner, och att hon oroade sig för att bli dement. Sedan hon slutade med dom är hon bara "normalglömsk", för övrigt superklar i skallen. Satt med i styrelsen i hennes bostadsrättförening till för bara några månader sedan, och var drivande när dom skulle dra in bredband.

När det var indraget o klart i hennes bostad så fungerade det inte. Det dröjde innan någon tekniker kunde komma, så hon fixade det själv genom att dra ur alla sladdar, och koppla in det hela igen. När teknikern kom, blev han smått imponerad. Numera oroar hon sig inte för någon begynnande demens.

"still lost in space and time"

Annons:
Margareta
3/1/16, 9:14 PM
#49

Min mamma åt statiner under många år (15?) och var oerhört dement de 10 sista. Sista åren mindes hon ingen mer än sin bror. Vet inte om det var statinerna, mem jag har länge misstänkt dem

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Leramani
3/2/16, 9:19 AM
#50

Statiner är ett otyg. Den enda person som kan ha någon som helst nytta av dem är den som haft hjärtinfarkter,  men de ger så oerhört mycket biverkningar att det är bättre utan.  Statiner kommer att bli förbjudna framöver,  systemet är bara så trögt att många får lida i onödan innan bromsen slår till och medicinen tas bort.

Över huvudtaget ska man vara försiktig med mediciner till folk som är  75+  för att de får mer biverkningar och är känsligare.  Min svärfar mådde dåligt och höll på att bli dement.  Min exman tog honom till sin egen läkare och de gick igenom medicinlistan,  tog bort hälften av medicinerna och efter en vecka hade han blivit 10 år yngre och klar i skallen.  Många gånger skrivs det ut mediciner till äldre patienter,  de träffar så många läkare,  mediciner som går på kollisionskurs med de mediciner personen redan har,  och det blir en riktig soppa.

Sen är det ju så att statiner inte har nånting alls med stroke att göra. !
Himla bra att din mamma fick bort statinerna.  Se upp med D-vitaminbrist,  (äldre damer kan ha smygande progress av hyperparathyreoidism och kan behöva ta prover för det,  som är Calcium i serum,  PTH, och joniserat Calcium och Dvitamin.)(D-vitamin ska ligga över 75 för att vara normalt,  50 är gränsen för akut brist.)
Hyperpara pressar ner D-vitaminvärdet och ökar PTH och Kalk och ger demens,
muskelsvaghet,  njurproblem,  ökat Blodtryck,  apati.

De Lapsus Resurgam

[Angelic]
3/2/16, 2:44 PM
#51

Ja, det är skönt mamma slutat med statinerna. Jag kan öka på hennes D-vitaminintag också. Och vad mer? Jo, hon har gått med på att sätta ut sertralinet också 👍👍👍 Så nu gäller det att minska det med så pyttelite i taget så hon i princip inte märker nåt.

Kyllan56
3/2/16, 2:51 PM
#52

Oj, så glad jag blir för din mamma och din skull, Angelic!😃Riktigt goda nyheter!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

[Angelic]
3/2/16, 3:25 PM
#53

Visst är det, Kyllan, tack! Ordentligt flyt nu, är riktigt förvånad faktiskt 😀

Margareta
3/2/16, 7:32 PM
#54

Åh vad skönt. Jag tog bort mina Sertralin tvärt och det enda som hände var lite yrsel, ingenting mot hur dåligt jag mådde innan

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Leramani
3/3/16, 12:01 AM
#55

Det finns en naturlig substans som hjälper bra mot ångest och liknande. Den heter CBD och info finns på cbdolja.com.

Jag har tagit den sedan juni mot mina restsymptom av hyperpara och det funkar jättebra.  Nu kan jag jobba och får sova på nätterna. När jag inte är i verkstan, vill säga. ^^

De Lapsus Resurgam

Annons:
[Angelic]
3/3/16, 1:50 AM
#56

Har tagit antidepp två ggr i mitt liv. Första i tjugoårsåldern. Minns inte vad den pillan hette. Det gick alldeles för fort och jag mådde riktigt dåligt när den sattes ut. För ca tio år sen tog jag cipramil en kort tid. Den satte jag ut i egen takt, mycket långsamt. Funkade bra, hade bara lite känningar de två första dagarna efter varje minskning. Intressant med cbdoljan. Ska ha den i åtanke om det skulle bli nödvändigt. Men värst va den var dyr 😀

Leramani
3/3/16, 5:36 PM
#57

Många tar en -fem droppar per dag,  då räcker den i månader.

De Lapsus Resurgam

[Angelic]
3/4/16, 2:44 PM
#58

Så du tar cbd när som helst på dan när du känner att du behöver?

Leramani
3/6/16, 12:27 AM
#59

De flesta tar morgon och kväll.  Jag tar mitt på dan, före lunch,  jag klarar mig med en gång,  tar jag på kvällen så blir jag för pigg.

De Lapsus Resurgam

[Angelic]
3/6/16, 5:00 AM
#60

Okej, kan va bra veta!

Anders-S
3/19/16, 12:04 AM
#61

Läs på vilken biverkan de olika preparaten har och vilka preparat som inte bör tas samtidigt och vilka som ger yrsel och fallbenägenhet.  Sök på nätet!  Många preparat ges för att underlätta för personalen, dämpar patienten, och har inget medicinskt berättigande utan kan istället vara direkt livshotande. Utsättning bör dock ibland ske långsamt.

Dr. Malcolm Kendrick har en utmärkt sajt där han för närvarande diskuterar orsaker till hjärt- och kärlsjukdomar och nyttan av statiner. Bör läsas i nummerordning I-IV.  Även många läsvärda kommentarer till varje avsnitt:

http://drmalcolmkendrick.org/

Tips: Firefox har ett tillägg man kan installera som läser upp texten. Man markerar och väntar lite och så kommer uppläsningen.  Det kan göra det lättare att tillgodogöra sig texten. Man kan naturligtvis läsa själv och följa med i texten samtidigt som uppläsningen.

[Angelic]
3/19/16, 6:59 AM
#62

Tack för intressant länk! Bokmärkt. Har jag lite att läsa. Mamma är allt lite piggare nu och sover bättre om nätterna. All förbättring är 👌

Annons:
Kyllan56
3/19/16, 8:40 AM
#63

Glädjande Angelic!🙂

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

[Angelic]
3/19/16, 2:52 PM
#64

Absolut! ☺

Kajak11
3/19/16, 3:32 PM
#65

Vilket medicin kan man då ta i stället för statiner? En granna vid stugan, nästan 82 år med diabetes 2 -  men äter inte direct LCHF då det blir lite bullar och kakor ibland… tyvärr.

 Får blodförtynnande medicin och medicin mot diabetes2. Âr säker på att det ochså blir statiner. Han har sagt att han inte får äta så mycket kålgrönsakor grundet medicinen.

[Angelic]
3/20/16, 5:15 AM
#66

http://www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Rad-om-lakemedel/Lakemedel-vid-hoga-blodfetter/ Har kollat lite, Kajak. Hittade länken ovan. Är dåligt insatt i ersättningsmediciner (också) ☺ Hoppas någon mer insatt kan hjälpa dej här!

Kyllan56
3/20/16, 8:27 AM
#67

Bravo Australien! 

Inte bara förstör man människors hälsa, det kostar staten en massa pengar som går rakt ner i läkemedelsbolagets fickor. 

"Idag äter 850 000 svenskar statiner (kolesterolsänkande läkemedel) för en miljard kronor i Sverige, bara för att läkarna säger så. Nyttan är försumbar (och för kvinnor ingen alls), men biverkningarna är allvarliga och det ger upphov till ytterligare läkemedelsbehov för några miljarder kronor till. En lysande affärsidé – för läkemedelsindustrin. Inte konstigt att vården och folkhälsan kraschar."

http://www.kostdemokrati.se/midi/2013/11/01/kolesterolsankande-lakemedel-en-ballong-nu-som-spricker/

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Kajak11
3/20/16, 11:39 AM
#68

Tusind tack Angelic. Har printat ut och skall läsa på, så tror jag att jag kan få en prat med honom i Påsk.

Kajak11
3/20/16, 11:45 AM
#69

Kan man säga att man inte vill ha statiner grundet att man har diabetes2? (Kanske diabetes2 försvinnar av att man inte tar stationer?) Många funderinger. Min vän är autoritetstro och slippar inte sockret…./mjölet…

Annons:
Kyllan56
3/20/16, 12:01 PM
#70

#69 Klart att man kan, men svårt om man litar blint på allt doktorer säger. Idag vet man att det inte är mättat fett och högt kolesterol som är farligt. Snarare lever äldre människor med högt kolesterol längre. De fett-syra prover man ska snegla på om man är i riskzonen är triglyserider, som är högt vid sockerätande.  Stora fluffiga LDL molekyler och högt värde av HDL-kolesterolet är en indikation på att LDL-molekylerna är stora och ofarliga. Många doktorer följer helt enkelt riktlinjer som är skapade av läkemedelsbolagen. Pfizer, som säljer statinmedicin Liptor är en av dem!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Zepp
3/20/16, 5:13 PM
#71

Om man har diabetes typ 2, bör man undvika statiner iomed att de oftast förvärrar typ 2!

Och vid typ 2 är främsta problemet insulintresistens som orsakas utav hyperinsulinemi!

Boten är att minska på insulin.. dvs all mat som inte är essentiell och höjer blodsocker.

För övrigt så gör en massa andra kolhydrater förutom glukos saken etter värre.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kajak11
3/20/16, 7:43 PM
#72

Tack Zepp. Mjöl och socker är kanske värst vid diabetes 2? Ja jag hoppas han kan slippa undan statiner. Han får Waran för blodförtunnande verkning. Annars har jag inte koll på vad han får. Han kännar LCHF men kan inte lade bli fikabröd…vafflor och vad man frestas av.

Zepp
3/20/16, 8:05 PM
#73

Då kan han lika gärna ta emot statinerna oxå!

Grejen med Waran  är att det påverkar kougualitionsfaktorerna.. då stålls dosen in så man får äta samma mat hela tiden.. kål ger K1 som motverkar koagulation.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kajak11
3/20/16, 8:05 PM
#74

Var det 24 timmars fastahsn nämnde?

Kajak11
3/20/16, 8:09 PM
#75

Det är ju jävligt Zepp med hela medicin grejen. Jag är positiv till fasta. Och det var ett bra link. Han tror tyvärr att han måste äta 6 gänga om dagen. Men han har inte stor övervikt. Men insulinmedicin sittar på magen…det har jag sett hos andra diabetes 2 personer och så.

Zepp
3/20/16, 8:12 PM
#76

Jason Fung förordar LCHF som kost och fasta för att återställa insulinkänsligheten.

Hur fastan skall gå till är beroende utav ens problem.. vid normal LCHF så brukar det automatiskt bli 16:8, n¨men för svåra fall kan det behövas heldagsfastor en eller två dar i veckan.. i början.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Kajak11
3/20/16, 8:21 PM
#77

Tack igen Zepp. Jag kollar detta och så. Du är super☺

Kajak11
3/20/16, 9:04 PM
#78

Det var en 2 min. Episod eller hur?

Kajak11
3/20/16, 9:07 PM
#79

Och tack Kyllan56…ja det blir inte lätt sätt få min vän åt ta bort mediciner. Men ger honom den förklaring Angelica henvisade till. Om man äter low carb och fastar går allt bort…Tänkar jag just nu.

Zepp
3/20/16, 9:17 PM
#80

Börja med att ta bort så gott som alla kolhydrater.. glukagon har litta samma verkan som Statiner.

Dvs det minskar cellernas interna kolesterolproduktion.

"Cholesterol synthesis is a complex and energy-expensive process, and it is clearly advantageous to an organism to be able to regulate the synthesis of cholesterol so as to complement the intake of cholesterol in the diet. In mammals, cholesterol production is regulated by intracellular cholesterol concentration and by the hormones glucagon and insulin. The rate-limiting step in the pathway to cholesterol is the conversion of (3-hydroxy-(3-methylglutaryl-CoA (HMG-CoA) into mevalonate (Fig. 20-32), and the enzyme that catalyzes this reaction, HMG-CoA reductase, is a complex regulatory enzyme whose activity is modulated over a 100-fold range. It is allosterically inhibited by as yet unidentified derivatives of cholesterol and of the key intermediate mevalonate (Fig. 20-40). HMG-CoA reductase is also hormonally regulated. The enzyme exists in phosphorylated (inactive) and dephosphorylated (active) forms. Glucagon stimulates phosphorylation (inactivation), and insulin promotes dephosphorylation, activating the enzyme and favoring cholesterol synthesis."

http://www.bioinfo.org.cn/book/biochemistry/chapt20/bio8.htm

Diabetes typ 2 karaktäriseras utav just hyperinsulinemi!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Angelic]
3/21/16, 4:54 AM
#81

Lycka till, Kajak!

nilu
3/21/16, 2:39 PM
#82

#80

Tack Zepp. Hade inte hört talas om glukagonet och insulinets inverkan på kolesterolet tidigare. Ska försöka läsa länken. Känns som nåt man borde ta till sig och försöka komma ihåg tills man ska tampas med läkaren nästa gång.

Zepp
3/21/16, 7:24 PM
#83

#78

Du har rätt det vara 2minutarn!

Här kommer fullversionen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Kajak11
3/21/16, 9:55 PM
#84

Tack Zepp. Jag kollar i påsken. Såg det först nu.

[Angelic]
4/14/16, 7:47 AM
#85

Tar upp tråden här igen. Mamma är numera väldigt trött,. Hon klagar över det, kan somna rätt upp och ner flera gånger om dan. Har sett det också nu när jag varit hemma hos henne på dagarna. Nu är det ju några veckor sen hon slutade ta sertralin. Är det någon som vet om det kan vara biverkningar av det? Hittar inte just det symtomet. Några tips på hur jag kan hjälpa henne? Har även cbd-oljan i åtanke, om den skulle kunna hjälpa. Vad tror ni?

Inkanyezi
4/14/16, 9:06 AM
#86

Jag tror uppriktigt att vid åttioåtta års ålder, om man är sjuk sedan länge, kan man behöva ta igen sig ganska mycket. Det förvånar mig inte alls om man helt enkelt lurar till rätt upp och ner. Kanske hon helt enkelt behöver mycket vila?

Jag är själv inne i en period då jag tidvis blir så trött att jag måste lägga mig. Det retar mig, och jag är inte alls nöjd med det, men så är det bara. Jag har inte vågat sätta mig på cykeln de senaste månaderna - sviter av att jag kom hem från Kuba med dengue första februari.

Ibland måste man sätta målet en bit lägre.

Leramani
4/14/16, 10:15 AM
#87

cbd ger bättre sömn  på natten och ger mer energi på dagen.  Det är ju en naturlig substans,  som vi alltid har,  men vi får ibland brist och då är det bra med tillskott. Det balanserar systemen och lindrar många olika sjukdomar.

De Lapsus Resurgam

Halvdansken
4/14/16, 10:28 AM
#88

#85, hur mycket d-vitamin tar hon per dag?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Giiisella]
4/14/16, 11:43 AM
#89

Vill bara påminna er som får (eller som känner någon som fått) biverkningar av simvastatin att det finns andra mediciner som oxå stabiliserar plack som man kan byta till (t.ex. Crestor). Detta är viktig i förebyggande syfte för att inte placken ska rupturera. Dessutom om man misstänker muskelsöndelfall p.g.a. simvastatin så finns det blodprov att ta för att påvisa detta, så att inte muskelsvagheten beror på något annat.

[Angelic]
4/14/16, 1:32 PM
#90

Tack för svar! Håller med dej Inkanyesi, hon behöver ta det lugnt och få lov att vara trött. Men hon var pigg trots utsättning av sertralin. Den här tröttheten kom helt plötsligt. Hon säger att det känns sjukligt. Somnade i bilen på väg hem från affären idag, något som aldrig hänt tidigare. Halvdansken, hon tar 50 ug d-vitamin nu, ska försöka få ut henne så mycket som möjligt nu under våren och sommaren, så kan hon ju öka på d3 under vintern. Jag behöver kanske inte oroa mej så mycket. Kan ju testa cbd och se om det kan hjälpa henne. Lermani, hur smakar oljan? Tänker på om den är svår att ta ☺ Giiisella, mammas kolesterolprover har varit bra de gånger hon tagit dem så långt tillbaka som jag kan se. Är inte säker på varför hon fick utskrivet simvastatin från början, men tror det var efter den lilla stroken hon hade för några år sen. Ska hon verkligen behöva ta ersättningsmedicin? Krya på dej, Inkanyesi  Låter verkligen inte roligt med dengue feber.

Annons:
Leramani
4/14/16, 3:14 PM
#91

Den enda person som kan möjligtvis ha någon nytta av STatiner,  är en man som haft ett par hjärtinfarkter.  Kvinnor har ingen nytta av det alls, oavsett.  Det är bara vården som är itutad att statiner är jättebra.   De ligger efter i uppdateringen,  att ersätta med något annat är helt onödigt.  Om några år har vården också slutat att skriva ut statiner.  Faktum är att med stigande ålder är det farligt att ha lågt kolesterol.  Hela statingrejen är byggd på felaktiga slutsatser.

CBD finns smaksatt med citrus och smakar inget direkt. 

Om hon har blivit trött plötsligt och säger att hon känner sig sjuk,  så behöver hon kollas upp.

De Lapsus Resurgam

[Angelic]
4/14/16, 3:55 PM
#92

Har velat kolla henne men hon säger nej. Dock har hon lovat göra det om det blir värre eller inte försvinner snart. Hon har en tid på VC den 27 och hon tycker det kan vänta tills dess isf. Hon säger att det känns som hon tror att sömnsjukan känns - det är så hon menar med sjukligt. Hoppas det inte är nåt allvarligt. Hittade en hemsida om sertralin där personer berättar om erfarenheter. Nån vittnar om trötthet vid utsättandet. Ja, jag vet verkligen inte. Vill bara hjälpa henne lite om jag kan. Man känner sej lite maktlös.

Sindri
4/14/16, 4:56 PM
#93

#91 av: Leramani
Ja, slutet för statiner verkar (tack-och-lov) nära.
http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/570e84538e0e7460b200255f-omvardering-av-gammal-fettstudie?discussions-1

#92 av: Angelic
Det kan ju också vara vanlig vårtrötthet. Vad gillar hon omställningen till sommartid? Jag har jättejobbigt med den.
Om hon även äter mindre är det skäl att kolla upp. Två veckor känns som en lång tid.

[Giiisella]
4/14/16, 6:02 PM
#94

#90 Det spelar ingen roll att hennes värden är jättebra, för statiner sätts in på alla som haft hjärtinfarkt (och även stroke antar jag då), och det räcker med att ha haft det en gång. Det viktigaste syftet är att stabilisera plack, därav livslång behandling.

Inkanyezi
4/14/16, 8:34 PM
#95

Angelic, kan du uppdatera hennes medicinlista här, för att se vad hon har nu.

Du nämnde tidigare hydroklortiazin, vilket jag antar är ett felslag för hydroklortiazid, men är det enbart hydroklortiazid? Får hon inte också någon medicin för att inte förlora kalium? Det vanligaste diuretiket numera baserat på hydroklortiazid är ligerat med amilorid, för att man inte ska förlora kalium. Tillsammans med ACE-hämmare kan ren tiazid ges, eller om man har något annat som tillför kalium, men vanligen brukar exempelvis Amiloferm skrivas ut, ett diuretikum som inte leder till att man förlorar kalium.

Symptomen hon har kan bero på någon obalans, och det kan tänkas att läkaren borde ändra medicineringen så att det hon får passar bättre ihop.

Av medicinerna du räknade upp i #0 är det hydroklortiazid som mest påverkar blodtrycket. Metoprolol samverkar med diuretiket och förstärker effekten. Metoprolol ensamt tar inte ner trycket, utan påverkar mest hjärtrytmen.

Hypokalemi, som man riskerar att få vid medicinering med hydroklortiazid utan kaliumtillskott eller kaliumsparare, har de symptom du beskriver hos din mor.

Ren hydroklortiazid är exempelvis Evolan, men det finns tiazidpreparat som spar kalium genom tillsats av amilorid, exempelvis Amiloferm.

Man bör ta blodprov för att se elektrolytnivån.

Leramani
4/14/16, 10:29 PM
#96

#94  Nej,  inte för stroke.  Man borde inte sätta in statiner alls, inte för nån.  Det motverkar inte plaque,  men det gör en massa andra saker som inte är önskvärt.

De Lapsus Resurgam

[Giiisella]
4/14/16, 10:51 PM
#97

#96 Ok, vet ej hur det är med stroke, jobbar inte med det, dock jobbar jag med hjärtan och där sätts det in som behandling med en gång. Det motverkar inte, det stabiliserar placken för att de inte ska brista, det är vetenskapligt bevisat, annars hade det inte fått lov att vara en del i behandlingen. Dock så forskas det ju hela tiden och det kommer ständigt nya läkemedel m.m., så vem vet hur det ser ut i framtiden. Jag säger varken bu eller bä för statiner, har inte provat själv, men jag är oxå rätt säker på att långt ifrån alla får sådana biverkningar av det.

Annons:
[Angelic]
4/15/16, 4:50 AM
#98

#93 Det skulle kunna vara vårtrötthet eller omställningsbesvär, men inget jag direkt förknippar med mor. #95 Det här skulle kunna stämma! Ska ringa VC här nu på morgonen och be om kaliumprov (jag får tvinga dit mamma). Det sista togs 2014 och visade 4,5 mmol/l. Vad jag förstår kan det ändra sej snabbt. Tack, Inkanyezi! Hon tar hydroklortiazid (riktigt), metoprolol, asasantin och neurontin. Hon får även d3, k2, en kombination av tre b-vitamin varav jag nu bara kommer ihåg folacin och b12, samt en omega3-kapsel. Tack,alla! Jag hör av mej och berättar hur det gått när jag vet läget. Ha nu en skön fredag och helg!

Leramani
4/15/16, 9:15 AM
#99

#96 Det är ju så att det sätts in,  men faktum är att det inte hjälper.  Det är bara vad som påstås och det har visat sig vara felaktigt.

De Lapsus Resurgam

[Giiisella]
4/15/16, 9:53 AM
#100

#99 Ok, låter intressant om det är så, men finns det någon vetenskaplig studie som bekräftar det? Eller hur har det visat sig vara felaktigt?

Inkanyezi
4/15/16, 9:57 AM
#101

Inlägget #99 kulle så klart pekat på #97 för att bli mer relevant.

Giiisella, jag ser gärna att du flyttar över alla funderingar kring statiner och deras verkningar till en mer passande tråd, eftersom de splittrar upp den här utan att egentligen tillföra något av värde. TS har satt ut statinerna, och det finns skäl. Jag tycker inte att det är läge här att ifrågasätta det, utan i så fall bättre att starta en egen tråd eller använda någon av de som redan finns om statiners verkningar, hur det bryter mevalonatstigen eller de två nyligen startade trådarna om mättat fett, med omvärderingen av en gammal fettstudie.

Och #100 av: Giiisella: Det finns åtskilliga studier, och själva funktionsmetoden för statiner är i sig kontraindikerat. Snälla, flytta dina statinfunderingar till en mer passande tråd. De hör inte riktigt hemma här, och kort sagt har du fel, väldigt fel.

[Giiisella]
4/15/16, 10:03 AM
#102

#101 Absolut, det kan jag göra. Började dock skriva eftersom tråden handlade om statiner och det fanns en hel del felaktigheter/okunskap i tråden om varför statiner sätts in och att vissa inte verkade veta att det fanns andra alternativ. Det var främst det jag ville få fram.

Zepp
4/15/16, 8:51 PM
#103

#102

För det första så tror jag inte alls att det finns några studier om att Statiner fixerar plack.. och då har jag läst en hel massa.

För det andra så riskerar jag att fortsätta sidospåret.. iomed mitt inlägg!

För det tredje så funkar Statiner via att de är syntetiska mykotoxiner som inhiberar intracellulär kolesterolproduktion.

Inte nog med att de flesta på detta forum är övertygade statinmotståndare.. en del är oxå lite pålästa.

För det första så är statinernas/mykotoxinernas verkningsmekanism rätt oundersökt.. dvs egentligen vet man hur de funkar, de är gifter som stryper cellernas egenproduktion av kolesterol, varvid de för sin överlevnad suger upp allt kolesterol som cirkulerar i blodet.. varvid LDL brukar sjunka!

Och det finns altså en direkt koppling mellan mängden LDL/APOb och arterosklerotiska plack!

Och då så får man fundera på vad som driver upp mängden LDL.. antalet APOb.. det är främst hyperglykemi!

Det finns även annat men ovanligare.. typ FH och en del bristsjukdommar/patogener/toxiner/annat.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Angelic]
4/18/16, 4:10 PM
#104

Mycket kort ☺ Pratade med läkaren på VC i fredags och det bestämdes att en del prover och tester skulle tas som i morgon. Igår blev mamma yr, illamående och sov hela dan så jag vågade inte annat än att tvinga henne till sjukhuset trots hennes protester. Var med på ronden i morse och utan att jag tagit upp det så sa denne läkaren att han sätter ut hydroklortiazid. Anledningen till det var att hennes Blodtryck var för lågt. Proven i morgon ska tas som bestämt med tillägget att koncentrationen av neurontin ska testas för att se om hon kan sänka den dosen också. Sen ska en del annat utredas också. Så vi får se var det landar i slutändan ☺Tack för all hjälp!

Annons:
Inkanyezi
4/18/16, 5:00 PM
#105

Håller tummarna för din mamma. Det är inte kul att må dåligt, och jag hoppas verkligen att hon ska komma till att må bättre.

[Angelic]
4/18/16, 5:36 PM
#106

Tack, Inkanyezi!

Leramani
4/18/16, 6:03 PM
#107

Ja,  skönt att hon kom in på sjukhus,  för symptomen lät inte bra.  Hoppas att det blir bättre.

De Lapsus Resurgam

[Angelic]
4/19/16, 12:49 AM
#108

Tack, Leramani!

Upp till toppen
Annons: