Efter drygt två år med LCHF har min hälsa och mitt mående, i flera avseenden, förbättras mycket påtagligt. Ett problem kvarstår dock; blodtrycket vill inte gå ner. Jag har under flera år, långt innan jag slutade äta spannmål och missbruka socker, ätit en ganska låg dos blodtryckssänkande medicin (Enalapril och Salures). Ändå kvarstår problemet, i varje fall periodvis.
Sommartid och när jag är särskilt mycket i rörelse är trycket ofta väl godkänt: 120-140/70-90. Vintertid är det inte sällan betydligt högre: 160-180/100-115. Jag är 65 år och har normal vikt. Äter dagligen d-vitamin, Magnesium och Omega 3.
Min främsta teori är att anledningen till det höga trycket är en inre stress, orsakad av dålig sömn och datorjobb. Detta trots att jag, genom dagliga promenader och arbete med djur, är tämligen mycket i rörelse. En annan teori är att det kaffe (med en tesked kokosfett) jag intar i ganska stor mängd, ofta redan kl 5 på morgonen och fram till middagstid, höjer stressnivån och därmed trycket. Ytterligare en teori är att "missbruket" av Yoghurt (10%) med en skvätt grädde, och diverse nötter och fröer, som jag äter morgon och kväll bidrar.
Någon som har liknade erfarenheter? Tacksam för alla synpunkter!