Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Från LCHF till GI, Dash eller veganskt?

2016-02-07 19:29 #0 av: Umi

Jag har käkat LCHF sedan slutet av augusti 2015.

Det har resulterat i att  jag gått ner ca 2 klädstorlekar (fortfarande en bra bit kvar till jag når mitt mål dock)

Grejen är den att jag inte trivs :/

Jag vet att jag inte borde gnälla då jag får bra resultat,   men jag trivs inte och känner att jag helst skulle vilja byta diet.

Nu till frågan; jag är väldigt intresserad utav att istället prova GI metoden eller Dash (fullkorn och sånt) + att jag håller nere på kalorierna 

MEN om jag helt plötsligt börjar käka kolhydrater kommer jag då gå upp i vikt? 

Ska jag sakta men säkert öka mängden eller är det lugnt om jag bara gör en skål havregrynsgröt till frukost imorgon?¨ Eller måste jag stå ut med LCHF? Det viktigaste är att jag går ner i vikt.

Är väldigt sugen på att tillslut byta till vegansk mat men den maten är ju fylld av kolhydrater...har dock aldrig sett en överviktig vegan...?

Just vikten är VÄLDIGT viktig för mig då jag vill kunna rida igen.

Anmäl
2016-02-07 19:37 #1 av: Talidass

Jag mår mycket bättre av att äta liberal paleo, mitt mål var inte att gå ner i vikt utan bara att utesluta gluten och mjölkprodukter. Gick ner 6kg som bonus.

Anmäl
2016-02-07 19:45 #2 av: Inkanyezi

Det är för de flesta av oss inte kolhydraterna i sig som ger viktuppgång, utan det handlar alltid om att man äter mer än man gör av med. Om kroppen är bra på att hantera kolhydrater är det antagligen inget problem att äta lågkaloridiet med mindre andel fett än LCHF.

Det enda problem som jag ser är att du tydligen har gått upp i vikt mer än du skulle vilja, och det måste ju bero på någonting i ditt kosthåll. Om du återgår till hur du åt tidigare är det självklart inte helt osannolikt att du är inne på den banan igen.

När man blir fet är det oftast fettet i maten som samlas i kroppen, och när man äter kolhydrater kommer nivån av insulin att ofta vara hög, vilket ger inlagring av fettet som man äter. Det är mekanismen bakom att man blir fetare.

Det finns flera sätt att gå ner i vikt, och alla funkar på ett eller annat sätt. Ett av de lättaste är att ta bort kolhydraterna ur maten och ersätta dem med fett. Om man inte trivs med det och vill ner i vikt, kan man pröva andra sätt, varav lågkalori är en metod. Det brukar vara ganska otillfredsställande att äta lågkaloridiet.

Veganism är ett spår för sig, och du bör kanske i första hand i så fall ta kontakt med andra som äter vegansk mat. Gör man fel kan man drabbas av brister, som inte nödvändigtvis ger sig till känna den första tiden. Det är faktiskt möjligt också som vegan att äta högfett/lågkolhydrat, men problemen som finns kring vegansk kost rör sig också på andra områden. Man får se till att få i sig alla vitaminer och mineraler man behöver och tillräckligt med högklassigt protein.

Så om du är klar över vad som har gjort att du är tyngre än du vill, eller tyngre än hästen bör bära, kan du säkert lista ut om det skulle kunna funka att gå ner med någon av de övriga metoder som står till buds.

Om det är någonting liknande metabolt syndrom som får dig att gå upp i vikt kan det vara svårt att ta till någon annan metod för viktnedgång.

En viktig fråga är också om du alls borde gå ner i vikt, om det är rätt prioritering? Du har inte nämnt något om dina mått eller vikt, inte heller din ålder. Väldigt många som vill gå ner i vikt borde egentligen inte alls hålla på med bantning. Alla är faktiskt inte byggda för att sitta på en hästrygg, liksom alla hästar inte är byggda så att de klarar av en tung ryttare.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.