Annons:
Etikettövrigt
Läst 6975 ggr
[klarabastin]
2016-02-02 21:20

Det här med gluten..

Gluten är ett protein.  Så varför undviker så många lchf:are gluten?  Det är ju ingen kolhydrat, jag som trodde man fokuserade på fett men även protein??

Annons:
[Vingla viking]
2016-02-02 21:28
#1

Jag har funderat på detta med. Själv har jag ibs och många sa att min lösa mage skulle bli bättre av glutenfri kost. Sanningen var en helt annan. Jag blev facktiskt sämre, för de byter ju bort gluten mot fibrer. Och jag fick medvetet medföra att gluten är bättre för mig en många glutenfria dieter. Jag kan häller inte förstå varför majsmjöl skulle vara bättre en vetemjöl. Det är ju mellan 78-85% kolhydrater i många av glutenvarianterna. Bovete och kokosmjöl ser jag däremot som bättre val en rent vetemjöl.

Kyllan56
2016-02-02 21:48
#2

Gluten omvandlas till glutenexorfin och gliadorfin och funderar som "morfin" för kroppen. Därför är det också svårt att sluta med bröd, pasta o.s.v, för det ger en skön känsla. Leder lätt till överätning.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

tlover
2016-02-02 21:49
#3

#2 Fast även ost innehåller ett ämne som fungerar som morfin (exakt vilket minns jag inte nu). Det är ju godkänt inom LCHF vad jag förstår?

l'm back

Margareta
2016-02-02 21:52
#4

#1 Varför byter du ut gluten mot fibrer? Vilka fibrer tänker du då? Jag har haft väldiga besvär med ibs sen 70-talet. Jag är ätit LCHF sen 2004/2005 och är besvärsfri sen dess om jag sköter kosten. För mig är det viktigt att inte tillföra fibrer specifikt och därför blir jag nyfiken vilka du avser.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Kyllan56
2016-02-02 22:35
#5

#1 Vattenlösliga fiber är bra, som linfrö, psylliumfrön mm. Dem gillar min tarm.

#3 För att det är godkänt av EU betyder ju inte att det är bra!

#4 Jag har också blivit av med min IBS med LCHF!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

jiim
2016-02-03 07:52
#6

Gluten är nog ett av de största hälsopoblemen i dagens samhälle.

Det är kraftigt inflammatoriskt och initierar många antiinflammatoriska sjukdomar, som celiaki, diabetes m.m.

Gluten förstör tarmluddet och därmed kroppens förmåga att tillgodogöra sig vitaminer och mineraler.

Man kan tänka att alla möjliga sorters sjukdomar du kan få av mineral och vitaminbrist kan gluten vara en kraftigt bidragande faktor.

Annons:
tlover
2016-02-03 08:33
#7

#5 Jag skrev inte EU utan LCHF

l'm back

Kyllan56
2016-02-03 08:48
#8

#7 Ursäkta, skrev fel!😞

Det stämmer att mejeriprodukter är godkända av LCHF och att det finns "morfin"liknande ämnen även i dessa. Många utesluter därför mejeriprodukter. Även av andra anledningar som IGF-1 faktorn. Det är ju inte överdrivet att vissa människor är rätt beroende av ost. Sedan jag själv slutade med gluten och mejeriprodukter mår hela jag mycket bättre.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

tlover
2016-02-03 08:50
#9

#8 Jag har bara hört om LCHF:are som utesluter mejeriprodukter pga sockerhalten (laktos). Men då är jag ju inte LCHF:are själv och känner personligen ingen så dom jag stött på på nätet är nog inte "alla sorters LCHF:are".

l'm back

parsley
2016-02-03 09:45
#10

Det finns en del som hävdar att gluten och kasein ger upphov till låggradiga inflammationer, läckande tarm och en rad ohälsotillstånd. Svårigheter att gå ner i vikt kan vara ett exempel. Protein från maten läcker ut genom tarmväggen och påverkar immunförsvaret. Martina Johansson skriver om det i boken "Magstarkt" bl a.  Läckande tarm är lite av en alternativmedicinsk diagnos.  Det finns personer som äter mejerifri LCHF, antingen för att laktos eller mjölksocker påverkar blodsockret för mycket eller för att man reagerar på kasein.

Annielle
2016-02-03 09:48
#11

För min del blir jag mycket bättre ifrån min Ibs med glutenfri kost, ja inte bara ibs förresten, blir mycket tröttare, svullen, får dålig hy, mer värk, mår sämre psykiskt….

Om man äter glutenfritt bröd finns det ju många sorter som inte innehåller mycket fiber alls, dessutom kan man ju baka sitt eget bröd och välja vad man vill ha i och tål, enligt Lchf eller inte….

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Kyllan56
2016-02-03 10:42
#12

#10 Ja i kaseinproteinet finns kasomorfiner, som också är vanebildande, för vissa. Idag är möjligtvis läckande tarm en alternativ förklaringsmodell. Men jag tror att ju mer man lär sig om tarmens funktion för hälsa och välbefinnande, så kommer även skolmedicinen följa efter. Hoppas jag iaf!

Sedan jag började med LCHF och la till vissa kosttillskott, har jag inte bara blivit av med min IBS, utan också mina ADHD-symptom och depressioner, som jag haft så länge jag kommer ihåg. Hur konstigt det än kan låta så har min engelska stavning blivit bättre. Jag har haft en lindrigare form av dyslexi. Så vinsterna för mig har varit oerhört många.

Socker använde jag redan som barn som en form av självmedicinering. Det var ett sätt för mig att piggna till, eftersom vakenheten är sänkt när man har ADHD. Ingen visste vad det var när jag var barn utan jag fick epitetet ett vilt barn, snäll med i skolan helt omöjlig att hålla på sin plats. Så i småskolan stod jag mer utanför klassrummet än befann mig i det. Att ha funnit lugn och ro i mitt liv är oskattbart!

Idag börjar man mer och mer förstå tarmens funktion , för immunförsvaret och hälsan i stort. Inte minst för neuropsykiatriska funktionshinder. 

Precis som # 10 skriver så pratar man mer och mer om läckande tarm. Då , förstörs tarmludden villi och små proteindelar, peptider läcker ut i kroppen och ställer till det. Glutenproteinet, som ger inflammationer och läckande tarm.

Idag ser man tarmbakterierna som ett organ. Bakteriefloran är  olika hos olika människor. Jag med min ADHD har förmodligen dragit en nitlott med och fått en sämre bakterieflora. Bland mycket feta finns människor med ADHD överrepresenterade.

En studie som jag läst visade att om man gav en fet mus tarmbakterier, till en smal mus, som aldrig haft överviktsproblem, så går den smala musen upp i vikt. "När möss helt utan tarmbakterier blev transplanterade med avföring från en tjock mus gick de upp i vikt mer än om de fick avföring från en smal mus. Hos möss kan tarmfloran alltså leda till övervikt.” 

En studie - som jag inte hittar just nu - stod det att vissa smala människor har tarmbakterier, som delvis äter upp människans näring. Så om jag levt på stenåldern, när tillgången på mat inte var jämn och människor emellanåt svalt, så hade jag med min bakterieflora dragit en vinstlott.  

Redan nu ger man en frisk människas tarmbakterie till en sjuk, om deras egna blivit utslagna, av en antibiotikakur. 

Så att läka sin tarm och utesluta inflammationsdrivande  livsmedel är viktigt! Så många skulle utesluta gluten! 

http://web4health.info/sv/answers/adhd-comorbid-obesity.htm

http://www.svd.se/adhd-vanligare-bland-feta_6754903

http://fof.se/tidning/2011/7/donerat-bajs-ger-friska-tarmar

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Sindri
2016-02-03 17:51
#13

Jag kan verkligen rekommendera boken Charmen med tarmen av Giulia Enders. Vill man inte köpa den kan man ofta hitta den på biblo. När man läser den får man en helt annan förståelse för hur kroppen och tarmen fungerar och hur viktigt det är vad vi äter.

Det är absolut ingen svårläst bok, författaren är ung och skriver frejdigt och ofta roligt, med härliga liknelser.

Annons:
hemul
2016-02-03 19:51
#14

Det finna massor med saker som ger upphov till exorfiner i kroppen, så det skälet verkar skjuta lite bredvid målet. Tror mer på att undvika spannmål/gluten av andra orsaker.

Zepp
2016-02-04 00:48
#15

Håller helt med Hemul!

Sila mygg och svälja kameler!

Det viktiga att veta är att Gluten inte fyller någon funktion i vår kropp och att vissa får celiaki av det.. då går man ner i vikt och får diaree!

För celiaki bryter ner tarmvilli, så att man varken tar upp kalorier eller andra näringsämnen.

En helt annan grej är kasein.. vissa får en allergisk reaktion på visst kasein.. det lär man man märka för då blir man sängliggande minst.

Annars så är det rätt säkerställt att de populationer som äter mest fullfeta mejerier är både smalare och friskare.

Grejen är att fettsnåla mejerier bara ger nackdelar.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: