Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 6232 ggr
[tk1971]
2/2/16, 9:00 AM

Lite motivation kanske?

Nu behöver jag hjälp. Två månader med LCHF och vågen står still. Jag vet inte om jag märker nåt särskilt på min övriga hälsa heller. Och det värsta av allt - jag börjar tröttna på allt fett. Både att äta det, och att det lägger sig som en äcklig  hinna överallt kring spisen. T.o.m. på fönstret i köket.

Nej, jag har inte varit extremhård med dieten. Jag har gjort några avsteg - och vad ljuvligt gott det var med riktigt bröd! Men däremellan kan jag säga att jag verkligen försökt - men jag vet inte om jag klarar detta.

Visst, sötsuget minskar med LCHF. Men pratet om att man behöver äta mindre och därigenom får i sig mindre energi stämmer inte på mig. Fett mättar inte mer än nåt annat, tycker jag. Och därigenom missar jag ju en huvudpoäng med den här typen av mat.

Annons:
VildaVittra
2/2/16, 9:05 AM
#1

LCHF passar långt ifrån alla, men det finns ju en uppsjö av kostregimer att testa sig igenom. 
Jag har kör min helt egna ibland, som går ut på att man får äta allt man vill, om man tillreder det från grunden själv. Så inga hel eller halvfabrikat. Det blir automatiskt mindre onyttigheter, snacks av alla de olika varianter tar enorm tid.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

angest
2/2/16, 10:22 AM
#2

Fast chokladbollar går ju fort att göra. Om du nu inte menade att man måste tillverka sitt egna smör osv

angest
2/2/16, 10:24 AM
#3

#0 Fett tycker jag mättar otroligt bra. Såvida man inte blandar det med kolhydrater. Då kan man äta hur mycket som helst.

[tk1971]
2/2/16, 10:56 AM
#4

#3: Ja, det är väl olika hur man upplever det. Jag tycker inte det mättar nåt särskilt jämfört med annat.

VildaVittra
2/2/16, 11:15 AM
#5

#2 Ja, just så menar jag, det är enormt många steg för att fixa chokladbollar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zepp
2/2/16, 7:37 PM
#6

Mm.. dels Vitrans inlägg.. dels att mer fett gör att man förblir ohungrig längre därmed äter mer sällan.. är det som gör att man äter färre kalorier!

Den metabola/homeostatiska omställningen är den lättaste.. fast vissa kan lida kval under tiden.. sen kommer det svåra, dvs den mentala!

Dvs att ändra ätmönster/sluta med mellanmål/frukost om man inte behöver sådant för energi eller näring!

Dvs då är vi tillbaka till att laga till all mat själv från de bästa/näringsrika råvaror vi har råd med/kan lägga vantarna på.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
hemul
2/3/16, 1:08 AM
#7

Det tycker inte jag heller, tk1971. Det där med att äta tills man är mätt var rena döden i grytan för mig. Jag fortsatte med low carb ändå p.g.a. hälsoförbättringarna som var mycket stora.

När jag efter alltför många år tog skeden i vacker hand och kaloribegränsade också, du gick jag ner.

Så för mig:
Normalkost: fet och sjuk
Kaloribegränsning på normalkost: lika fet och sjukare
Low carb: fet och frisk(are)
Kaloribegränsning på low carb: smal(are) och frisk(are)

😃

[tk1971]
2/3/16, 7:47 AM
#8

#7: det där låter som jag. Jag tror att begränsning av kolhydratsintaget absolut är bra för hälsan på många sätt - men nån viktnedgång kommer inte automatiskt. Det där snacket man hör om att man kan sluta räkna kalorier gäller inte för mig, det har jag fått erfara inte bara en utan två gånger.

LenaK63
2/3/16, 7:55 AM
#9

 "jag börjar tröttna på allt fett. Både att äta det, och att det lägger sig som en äcklig  hinna överallt kring spisen. T.o.m. på fönstret i köket."

Stek inte så hårt. Stek sakta på låg värme och ha inte så mycket fett i stekpannan så blir det brynt ändå. Så gör jag och det blir inte så mycket fett runt omkring. Ha hellre kryddsmör till maten. Jag, ensamstående, använder ca 100 - 150  g smör om dagen.

jessirene
2/3/16, 12:16 PM
#10

Jag blir inte heller jättemätt på enbart fett, men ihop med ganska mycket grönsaker så blir jag det. Ibland använder jag ugnsform och lägger i kål och den avsedda mängden fett, hälften kokosfett hälften smör. Det mättar väldigt bra och eftersom det är gott så blir själen nöjd också. När du märker vilken nytta det gör för din kropp så vill du aldrig äta bröd mer. Och märker du ingen nytta så är det ju lika bra att prova något annat.

Upp till toppen
Annons: