Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Livsmedel

Tortillas/Tacos

2016-01-31 09:22 #0 av: Zofia89

Jag tänkte bjuda sambon på tortillas ikväll ☺

Istället för bröd använder jag kinakål men det jag funderar på är fyllningen...

Till att börja med, har för mig att färdig tacokrydda till köttet innehåller mycket kh, hur kryddar ni lchf:are för att få till tacosmaken på köttet?

Vad har ni annars för fyllning? Här var det före lchf alltid köttet (färs), sallad, gurka, tomat, lök, majs (konserv), riven ost, tomatsalsa och gräddfilssås (med färdigt dippulver)...

Är det bara majsen och de färdiga kryddmixarna jag bör undvika? Eller har ni goda tips på annat jag kunde ha som fyllning?

Blackout såhär en söndag till ära 😂

Anmäl
2016-01-31 09:34 #1 av: Aleya

Sök lchf-tacokrydda.
Majs är inte lchf. Ost som är riven ska do också undvika. Köp vanlig ost och riv själv.
Tomatsalsa ska man nog undvika. Och gräddfilen kan du ju ersätta med creme fraiche.
Avocado kan ju vara gott också.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anmäl
2016-01-31 09:43 #2 av: parsley

Om du googlar på LCHF-tacos så hittar du recept och tips på tillbehör. Tacokrydda kan man blanda egen och ev göra en större sats och spara i en burk. Guaccamole på avocado är gott om man gillar det och lyckas hitta ätmogen avocado. Tomatsalsa kan man göra egen.  Det går säkert att hitta någon bra dipsås också. 

Anmäl
2016-01-31 10:09 #3 av: Zofia89

Tack för svaren ☺ varför ska jag undvika färdigriven ost och tomatsalsa enligt #1? ☺

Anmäl
2016-01-31 10:24 #4 av: Aleya

#3 redan riven ost kan innehålla onödiga kolhydrater av själva medlet som gör att osten inte ska klibba. Och Tomatsalsa säger sig självt: mycket socker och onödiga kolhydrater.

Medarbetare för Julen

Anmäl
2016-01-31 10:33 #5 av: Zofia89

Ok, det med osten har jag inte tänkt på, kollade den vi har hemma och den innehåller kolhydrater 2g/ 100g..

Salsa hittade jag bra recept på men tomatkrossen jag har hemma innehåller 6g kolhydrater, är den ok att använda för en tumregel är väl max 5g/100g 😕 samma tomatpurén (till köttet) innehåller 12kh 😕

Confused...

Anmäl
2016-01-31 10:55 #6 av: Aleya

#5 Det finns riven som innehåller 0. Så vet du till nästa gång. Annars tycker jag att det är lika att köpa en bra och stor ost och riva den i matberedaren så man har.

Tomatpuré till köttet? Aldrig hört. Brukar bara ta köttet och min tacoblandning och köra på.
Annars kan du ju göra någon röra på cf med liiite tomatpuré i och en massa goa kryddor, så blir det fett och bra. Jag använder då aldrig salsa när jag äter tacos.

Medarbetare för Julen

Anmäl
2016-01-31 11:25 #7 av: Zofia89

Jag hittade ett lchf-recept på krydda till köttet och där skulle vara lite tomatpure med...

På samma sida hittade jag salsa receptet och där ska det vara 1 tetra krossade tomater.. måste kolla i butiken om jag hittar någon med mindre kh ☺ jag behöver salsa i min tortilla 😀

Tänkte ha salsa och så cf med vitlök ☺

Anmäl
2016-01-31 11:29 #8 av: Aleya

#7 kom bara ihåg att om du köper den ch med färdig vitlök så är det mindre fett i den. Så köp en vanlig burk och så pressar du själv. Glad

Medarbetare för Julen

Anmäl
2016-01-31 11:32 #9 av: Zofia89

http://lesscarbs.se/lchf-lunch-och-middag/tacofars-lchf-utan-tillsatser/

http://lesscarbs.se/lchf-tillbehor/tacosalsa/

Anmäl
2016-01-31 11:33 #10 av: Zofia89

Ja, jag gillar inte att köpa färdigt smaksatt när det kommer till vitlök ☺ just nu känner jag mig osäker med salsan 😕

Anmäl
2016-01-31 11:35 #11 av: Aleya

http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=172 smakar som butikens, fast mindre skit.

Medarbetare för Julen

Anmäl
2016-01-31 11:56 #12 av: Zofia89

Tack ☺

Anmäl
2016-01-31 12:15 #13 av: parsley

Kolhydratsmängden varierar mellan olika sorters burktomater. En del har mer, andra mindre. Det kan vara så att de sorter med färre kolhydrater innehåller mer vatten.  Om man vill hålla sig till 5 %-regeln eller göra ett undantag för konserverade tomater avgör man själv.  Mängden kolhydrater man får i sig påverkas också av hur mycket man äter av tomaterna. Såsrester kan frysas in och sparas till ett senare tillfälle om man får över. 

Anmäl
2016-01-31 12:44 #14 av: Zofia89

Ja, ska snart kolla vad jag hittar i butiken ☺ men färsk tomat i tortillan tror jag att jag hoppar över iaf så det inte blir kh på kh liksom ☺

Anmäl
2016-01-31 15:14 #15 av: Soeffia

Köper stark/hot salsa. Då behövs inte så mycket, man slipper göra egen och kh brukar ligga runt 5 :)

Anmäl
2016-01-31 15:24 #16 av: Zofia89

Okej ska kolla det nästa gång ☺ hittade nu tomatkross med kh 3,9 och cf med kh 3 ☺

Anmäl
2016-01-31 15:54 #17 av: [WickedAlly]

Bland de färdigkryddade revbenen och andra grillgrejerna i butiken finns en tomatsalsa som är god till tacos och kött, innehåller 3 kh/100 gr :)

Anmäl
2016-01-31 16:18 #18 av: Zofia89

Okej, ska ta en salsajakt nästa gång 😁 jag har nyss gjort min egna salsa och den blev riktigt bra ☺

Anmäl
2016-02-01 15:18 #19 av: sussie

Det klart att en salsa innehåller kolhydrater, både tomat och lök har ju dessa!

Egengjort är alltid godast men det är gott att vara lat ibland också.....

Anmäl
2016-02-01 15:37 #20 av: hemul

Garants ekologiska krossade tomat innehåller 3 g. Lite märkligt eftersom den innehåller tomatpuré som ju är koncentrerad och tomater listas för 3.5 g. Men de utgår väl från olika värden.

Anmäl
2016-02-01 17:33 #21 av: trollslända

oliver och fefferoni brukar jag ha som fyllning till tacos också

Anmäl
2016-02-01 17:38 #22 av: Zofia89

Låter gott ☺ förresten hittade jag färdigt riven emmentalost med 0kh 😜 hittade idag en salsa med 5kh, undrar om egengjord får över 5 när tomatkrosset har 3,9 och så tillsätter man ju lök också... nåväl, ska inte bli tortilla igen på ett tag iaf ☺

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.