Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 7330 ggr
byllan80
1/30/16, 2:54 PM

Helt fel fördelning eller?

Jag är ny här och börjar med lchf idag. Jag har skrivit upp det jag tänkt att äta hela dagen och får följande fördelning.

21 % kolgydrater

21% protein

58% fett

Räknas det till lchf fast det är lite fel proportioner?

Jag kan inte dra ner för mycket på alla kolydrater första dagen. Jag har ju tagit bort all pasta, potatis, bröd, fikabröd. läsk och godis. Men det som återstår är ju grönsaker frukt och mejeriprodukter. Jag tänker sluta med frukt sen men jag har clementiner, apelsiner äpple och kiwi som jag inte bara vill kasta så om jag kan ta lite av det i några dagar?

Annons:
parsley
1/30/16, 4:59 PM
#1

Ät upp din frukt. Jag tror inte det har någon betydelse i det långa loppet.  Kostdoktorn har lite siffror här, om du vill jämföra.  http://www.kostdoktorn.se/lchf/kostdoktorns-faq#LCHF-definition

dufva
1/30/16, 7:32 PM
#2

Nej, det är förstås inte lchf

…men det är en bra början på nertrappning 🙂

Det är bara bra att trappa ner långsamt istället för att gå "cold turkey" men se till att du verkligen trappar ner så du når målet (Lchf) om några dagar..

Siggebus
1/31/16, 9:01 AM
#3

Håller med #2.
Man kan göra på olika sätt när man börjar - antingen som du att man trappar ner successivt eller som jag gjorde dvs skar ner direkt till en mycket låg nivå på kolhydrater.
Jag fick faktiskt inte så jättesvåra besvär av den brutala omläggningen men andra som gjort likadant hade stora symtom.
Känner du för att börja lite försiktigt så gör det - det är du som ska klara av det 🙂

Zofia89
1/31/16, 11:54 AM
#4

Tack 😊

Zofia89
1/31/16, 11:57 AM
#5

Sorry min telefon hoppade till fel tråd så mitt tack känns ju lite fel där nu 😂

Zepp
1/31/16, 3:09 PM
#6

#0

Är det gram% eller E%?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
byllan80
1/31/16, 3:55 PM
#7

#6 Jag vet inte om jag förstod den frågan. Det är % inte gram kolhydrater, fett osv. Det är ifrån www.minmat.net (som jag  läste att flera använder sig av) Den där cirkeln som blir längst ner när man skrivit in det man äter. Under den cirkeln stod de siffrorna som jag skrev i #0.  Det är väl %  och inte gram Men E% vet jag inte riktigt vad du menar.

Zepp
1/31/16, 3:58 PM
#8

Då är det E%!

Dvs andelen av dina kalorier från olika macronutrienter!

Iomed att olika macronutrienter har olika mängd kalorier per gram så är det lättare att förstå om man uttrycker det mesta med E%!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

byllan80
1/31/16, 4:11 PM
#9

Idag blev det 7% kolhydrater

19% protein

73%fett

Och jag är så huuungrig. Jag trodde det skulle vara lättare än det var.

Zepp
1/31/16, 4:13 PM
#10

Sen så handlar det oxå om hur många kalorier du äter per dag.. för äter du för lite så blir du svinhungrig oavsett macrokomposition!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

byllan80
1/31/16, 4:19 PM
#11

Nyss åt jag 2 ägg. Förut hade jag lätt blivit mätt på det men inte nu. Det var så sjukt goda ägg att jag tror aldrig jag ätit så goda ägg nån gång haha.

Zepp
1/31/16, 4:32 PM
#12

Ät fler ägg.. ta gärna ett halvt paket bacon oxå.. till frukost, sådant står jag mig på tills kvällen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

byllan80
1/31/16, 4:41 PM
#13

Ang. kalorier så visst är det så att korta personer måste äta färre kalorier för att uppnå normalvikt? 161 cm

Annons:
Zepp
1/31/16, 4:53 PM
#14

Jajamensan.. så länge man inte driver det hela in absurdum!

För att inte tala om aktivitetsnivå och ålder!

Alla kan banta sig ner i vikt.. om man bara är motiverad och har tålamod.. där ligger lixom inte problemet!

En stor del av tanken bakom LCHF är att efter omställningen så skall aptiten sjunka av sig själv.. om det finns att ta utav!

Problemet därvidlag är då att förstå vad som händer, dels under omställning och sen hur man tolkar kroppens signaler.. det brukar de flesta inse inom ett halvår på LCHF!

Dvs den metabola omställningen är en sak, rätt jobbig men överkomlig, (lite som att börja träna/no pain no gain i början) den mentala är det svåra!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zofia89
1/31/16, 5:33 PM
#15

Som kvinna kan det vara bra att komma ihåg att aptiten ofta varierar under menscykeln.. jag t.ex. är totalt bottenlös när jag har mens och kan vräka i mig hur mycket mat som helst…

byllan80
2/1/16, 8:50 AM
#16

Å jag blir så himla frustrerad av denna dumma frukt jag måste bli av med. Och inte tänker jag ringa på hos grannen heller och skänka bort en fruktkorg haha. Nej men jag vill ju börja med "riktig" lchf nån gång men hur jag än räknar med det som jag ska äta idag så blir det ju på TOK för mycket kolhydraten. Dels "måste" jag äta en apelsin som börjar bli mjuk. Och då är det så pass mycket kolhydrater i den så då måste jag ta bort grönsaker till maten istället, eller ta bort gräddsåsen, ja helst båda. Nej det vill jag inte heller.

trollslända
2/1/16, 9:33 AM
#17

Tryck i dig all frukt nu på en gång då och dra inte ut på det hela. Sen börjar du med lchf. Eller ungar som brukar ringa på dörren å sälja en massa saker kan du ge frukten till.

byllan80
2/2/16, 5:26 PM
#18

#17 Nja frukten tar slut idag så imorgon ska jag äta ren lchf

Men nu är saken den att jag har så dålig mättnadskänsla. Alltså jag vet inte när jag är mätt för jag är van att äta när jag är hungrig, när jag är mätt, när jag är trött, glad,ledsen  och när jag är sugen, dvs när som helst är jag van att äta från tidigare.

Därför tror jag det är viktigt att jag skriver ner allt och har lite koll så här i början tills jag lärt mig hur mycket en portion "ska" vara.

Jag är rätt lat, stillasittande, jobbar framför en dator. Tar mig en promenad ända in till personalmatsalen på lunchen.

Jag vet att många av er inte räknar kalorier men jag vill ändå ha en ungefärlig siffra på hur många kalorier som är lagomt för en lat otränad och kort kvinna 161 cm. Behöver gå ner i vikt en hel del kg. Är 1500 kalorier för mycket? Jag har hört allt ifrån 1200 till 2000 men jag tror att det senare kanske är för mycket till korta lata mig?

Zepp
2/2/16, 7:21 PM
#19

Säger som sländan.. tryck i dig skiten så är du av med allt.. alternativt skänk de till någon du vill illa!🤪

Nämenaltså.. finns lixom ingen "riktig LCHF" som löser alla dina problem och samtidigt resten av världsproblemen!

Vi är/kommer alltid att bli tvugna att dels hantera våra egna tillkortakommanden/vår livssituation samtidigt som vi håller ett öga på världsproblemen.. och vår egen påverkan på dessa!

Som jag redan pepåkat tidigare så är en stor del av tanken bakom LCHF att du skall äta så ren oprocessad riktig mat som möjligt och sluta vara fettskrämd!

För att åtminstone återvinna din normala aptitreglering som i sig då kommer att reglera ditt kaloriintag!

Ett intag av upp till 80E % fett bör då i förstone innebära att man bara behöver äta max 2 gånger per dag.. inget däremellan, speciellt om det finns gott om fett lagrat på kroppen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

jessirene
2/3/16, 12:30 PM
#20

Jag är också kort, 159. Jag löptränar eller promenerar men det bränner inte så mycket som man tror. Jag äter minst 200 g fett per dag, så det blir nästan 2000 kcal och så blir det ju grönsaker och kött. Mängden fett har jag medvetet ökat för några veckordsedan, det är inte ett mått på vad du ska äta. Däremot ökade det inte min vikt, snarare tvärtom. En mängd som min kropp verkar gilla. Var inte rädd för fettet. (Förutom margarin och sånt, det kan du vara rädd för) Ät en dos som gör din kropp nöjd åtminstone i början. Man får känna av sin kropp men det är bra att börja med att låta den vara nöjd, tycker jag.

Annons:
byllan80
2/3/16, 2:26 PM
#21

#20 Okej. Då ska jag nog hålla mig en bit under 2000 kcal. Löpträning är inte att tänka på för min del. Inte i nuläget iallafall med min övervikt och mina knän som tar stryk av vikten. Lugna promenader försöker jag komma igång med till att börja med.

byllan80
2/3/16, 3:08 PM
#22

Idag verkar det bli 1592 kcal

3% kolhydrater

17% protein

80% fett

Min vikt är samma som för några dagar sedan men det är ju först idag jag skippar frukten så.

byllan80
2/3/16, 3:13 PM
#23

Nä, jag glömde ju skriva in löken såg jag nu så det blir lite fler kolhydrater

Zepp
2/3/16, 6:19 PM
#24

Ät lök.. det innehåller en hel del kolhydrater per 100 men man äter sällan 100 gram lök.

Med tanke på allt du redan plockat bort.. behåll lök för det gör att maten smakar mycket bättre.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

byllan80
2/4/16, 9:17 PM
#25

Idag var jag på Subway och satt och såg på medan några kompisar åt sina jääättemackor med tonfisk. Själv drck jag en loka. Mn hade säkert kunnat beställa lite pålägg på ett fat. Men hallå hur dyrt skulle man inte få betala för några ynka ostskivor. Nä pålägg har jag hemma.😃

byllan80
2/6/16, 9:35 AM
#26

Vägde mig i morse. Exakt en vecka sedan jag började dra ner på kolhydrater. Och jag är chockad. -2,4 kg. Det trodde jag aldrig. Jag åt ändå frukt de första dagarna och 50-60 g kolhydrater/dag. Det är först de senaste två dagarna jag varit nere på 20-25g. Jag förstår att jag inte tappat kroppsfett än utan vätska. Men jag trodde inte siffrorna på vågen hade ändrats alls så jag är glad.

Inga omställningsbesvär alls. Visst godissug. Men inte de två senaste dagarna sen frukten tog slut. Jag har ätit hur god mat som helst. Gjorde pizza igår med botten av philadelphia ägg grädde, ost med massa god fyllning inklusive bearnaisesås. Jag ÄLSKAR feta såser och det är underbart att inte behöva tänka att det är onyttigt längre.

Zepp
2/7/16, 4:38 PM
#27

Bra.. och du har säkert rätt, det är det mesta vatten i kombo med viktvariation.

Hur som helst så är det en uppmuntran.. det kan oxå vara ett allvarligt tecken, dvs vattenförlusten.. kan tyda på att ditt insulin droppat vesäntligt.. det i sig kan initialt  leda till vattenförluster.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
byllan80
2/13/16, 10:10 AM
#28

Vägdag idag och jag blev positivt överraskad igen. -1,3 kg. Jag trodde jag ätit för mycket härom dagen.

byllan80
2/20/16, 9:05 AM
#29

Tredje veckan avklarad och igen -1,3 kg. Men så har jag haft "tarmtömningsvecka" också 🙂Total viktminskning 5 kg vilket jag är nöjd med på den här tiden. Dock har jag 25 kg kvar till att få ett BMI på 25. Nu är väl BMI inte alltid ett bra mått att rätta sig efter men är man otränad och inte har en massa muskler som väger tror jag det funkar.

byllan80
2/27/16, 9:52 AM
#30

Jaha… Fjärde veckan och 1,8 kg UPP! Är såå besviken på mig själv och lite på släkten. Var bjuden på 50 års firande igår och bestämde mig för att bara dricka kaffe och inget till om det bara serverades socker, vilket var fallet. Men det trugades och trugades och trugades. Den häär är jättegod den måste du bara smaka och den häär och den och den… Och vad gjorde jag. Smakade och smakade och smakade tills jag struntade i allt för jag förstod att det ändå var förstört.

Och mycket riktigt. 1,8 kg för EN enda dags fritt ätande. För jag har verkligen inte gjort några andra avsteg i veckan. Jag trodde verkligen inte att en dag kunde göra så mycket. Jag gjorde ju verkligen bara likadant som alla andra på kalaset - åt av allt.

Så så gick det med min viktminskning.

triumpha
2/27/16, 10:44 AM
#31

#30 Du kan ju aldrig skylla på släkten eller nån annan heller. Bara ditt fel vad du äter.

byllan80
2/27/16, 10:50 AM
#32

31. Sant men jag hade klarat LCHF galant om jag slapp ha folk som gör allt vad de kan för att få mig att äta av det DOM vill att jag ska äta. Jag har inga problem att sitta med och se på när andra äter kakor och tårtor om de hade respekterat mitt första "nej tack, det räcker med kaffe för mig"  Men när det frågas om och om och om igen så ger jag med mig.  Tyvärr.

Zepp
2/27/16, 11:33 AM
#33

#32

Det är där är en del av ditt framtida liv.. såvida du inte tror att alla andra kommer att äta LCHF!

Släkten är som sagt värst.. de vill bjuda/truga på dig det godaste de vet.. socker med mjöl, alkohol och tobak!

Man skall bara ha klart för sig att de gör detta utav välvilja och att sådana släktträffar bara förekommer max enstaka gånger per år.. om ens så ofta!

I sådana sammanhang är det oftast fel tillfällen att diskutera kost och näringslära!

Utan man får lov att ta de smällarna med gott mod.. och försöka reducera skadan till något som gäller under det dygnet.

Du har bundit vatten helt enkelt.. detta kissar du ut under några dagar!

Alternativt så använder du de extra kolisarna för högintensiv träning på anaerob nivå.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Siggebus
2/27/16, 11:34 AM
#34

Den där viktökningen är säkerligen en blandning av vattenvikt OCH att du förmodligen rent volym-mässigt stoppade i dig mer än du brukar.
fettvikt är det i alla fall inte på bara en dag 🙂
Kör på bara som innan och se inte tillbaka.

Annons:
trollslända
2/27/16, 3:55 PM
#35

Ge inte upp för det. Livet är fullt av 50åringar och 60åringar och jular och nyårsaftnar när man förväntas äta och dricka saker man inte hade tänkt sig. Det är inte kört för det. Men jag vet verkligen hur det är när man står där med stor övervikt och bara vill se resultat varje vecka åt rätt håll. Man vill bara stänga in sig med några ton ägg och bacon och att ingen ska störa med en massa tårtor o dyl. Jag har själv varit där.

Upp till toppen
Annons: