Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2417 ggr
[tk1971]
2016-01-30 09:29

En fundering igen från en nybörjare

Läste nånstans att kolhydraterna i en människokropp räcker bara ett dygn, sen är förrådet slut. Fettet däremot räcker en månad.

Alltså borde övergången till fettförbränning börja redan efter ett dygn, om man inte tillför några kolhydrater via maten. Eller försöker glukoneogenesen kompensera bristen? Avtar den efter ett tag och fettförbränningen tar vid?

Ja, hur funkar det egentligen?

Annons:
hemul
2016-01-30 13:27
#1

Det är nog glykogenlagren de syftar på.

Tror det är skillnad på att fungera och fungera bra. De problem många upplever i början i form av dimmighet i skallen, matthet i musklerna o.s.v. tror jag är ren brist på energi. Det finns inte tillräckligt med glukos och kroppen har inte anpassat sig till att använde ketoner och fett (i högre grad) än.

Min gamla guru Kwasniewski har detta att säga (angående diabetes typ II, men det gäller självklart alla andra också). Om det stämmer vet jag så klart inte. Min fetstil.

[…] the cure of diabetes occurs practically in all cases within a period of 3 weeks to 3 months, very rarely  longer.  Someone  inquisitive  may  ask:  "If  I  reduce  my carbohydrate intake 10-fold, my diabetes should be gone the very next day. Why then, do 1 have to wait up to 3 months for the cure?" The answer is the following: the sudden introduction of the optimal diet forces the body to reconstruct, to remove unnecessary enzymes from cells, to replace them with other ones. The enzymes used to burn sugar, used in conversion of sugar to fat and cholesterol, become redundant. The body metabolises them. Enzymes are built from proteins. More than half of those enzymes (in weight) are converted at that time to glucose. Therefore, we consume very little sugar, but we make a lot of it. However, only for the time being. Most of the sugar conversion from the unnecessary enzymes occurs in the first week, every subsequent week the level of conversion drops, after 3 weeks (in the young) and after  3  months  in  the  elderly,  the  chronically  sick,  and  those  with advanced atherosclerosis. Only then is the process complete.

OlgaMaria
2016-01-30 13:58
#2

Det är ganska irrelevant att säga hur det funkar för det beror väldigt mycket på individuella skillnader. Och det behöver inte vara så att att man först bränner alla kolhydrater för att sedan gå på fettet. Man kan bränna både och samtidigt. Det behöver alltså inte dröja ens ett dygn. Det enda vettiga är att kolla på sin egen kropp. Om den börjar bränna massa fett så märks det ju.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

hemul
2016-01-30 15:33
#3

Hur då?

Upp till toppen
Annons: