Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 22836 ggr
Mojma
2016-01-28 21:38

Vad finns det för färdig-produkter att köpa?

Jag undrar vilken affär som har mest färdiga lchf produkter?hittat ett bröd på Coop. Vad finns att köpa färdigt?

Annons:
Zepp
2016-01-29 18:33
#1

Smör i mejerihyllan, kött, fisk, grönsaker i färskvaruhyllorna.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

klampan
2016-01-29 19:12
#2

ägg

hemul
2016-01-29 19:23
#3

Det är nog så att det mesta av det färdiggjorda är skräp. Och inte alltid lowcab heller. Läs noga. Har sett väldigt lite i butiker. Finns nog mer på nätet. Men det är dyrt.

[WickedAlly]
2016-01-30 00:04
#4

Ica har i alla fall färdigt blomkålsris och zucchinipasta, men det känns ju rätt onödigt med tanke på hur lätt det är att göra själv.

Siggebus
2016-01-30 07:10
#5

Jag har inte heller sett så mycket "färdiglchf-mat" i affärerna och det som finns får man nog betala dyrt för och vara lite skeptiskt mot och läsa NOGA på innehållet som någon redan sagt.
Jag tror jag förstår ts innebörd med sin fråga - dvs att man kanske i veckorna inte alltid har så mycket tid/lust/ork att laga mat varje dag.
Men jag gör min egen "färdigmat" någon dag i veckan - oftast på helgen - då jag gör många portioner och fryser in i portionslådor. Det kan vara köttbullar, kotletter, fisk, grytor, soppa etc etc.
Sen äter jag ofta blandgrönsaker till maten som jag köper fryst under "icke-säsong" och det tar typ 8 minuter att koka.  När grönsakerna koker sätter jag på micron med vad jag nu har valt till middag.
Sen äter jag inte mina färdigrätter VARJE dag - ibland blir det en omelett med bacon i och det tar verkligen inte lång tid att röra ihop eller om man kanske blir sugen på en bit stekt lax som väl ska stekas ca 3 minuter på var sida.

parsley
2016-01-30 12:53
#6

Rent allmänt är det svårt att hitta färdiga LCHF-produkter. Bröd får man baka själv. De sorter som kan finnas är ofta dyra.  Om man väljer färdigmat eller lagar sin mat själv från grunden beror lite på vilka möjligheter man har när det gäller matlagning och hur noga man är med att maten ska vara tillsatsfri. Jag listar några exempel på sådant som är snabbt och färdigt nedan:

  • Rökt lax och någon färdig hollandaisesås. Det finns även en del andra färdiga kylda såser som är ok (under förutsättning att man tycker det är ok att äta rapsolja) och ibland kan man hitta andra rökta fiskar. 

  • Revbensspjäll eller grillad kyckling och majonnäs eller någon annan färdig sås till.  Kolla innehållsförteckningen på marinaden och kryddningen för säkerhets skull. 

  • Makrill i tomatsås på burk. Kolla innehållsförteckningen. Det verkar som de lite dyrare i fyrkantiga burkar är bättre än de i runda burkar.

  • Ev finns det Keldasoppor med låg kolhydratshalt, om man kan tänka sig att äta mat som inte är tillsatsfri och bara tittar på kolhydratsinnehållet.

  • Prinskorv brukar innehålla runt 5 % kolhydrater. Man kan äta den kall och rå, utan att steka den först. 

  • Nötter och mandel kan ätas direkt ur påsen. 

  • En del pizzerior gör LCHF-pizzor utan botten. Har man ingen sådan pizzeria i närheten kan man kassera brödet och äta fyllningen från pizzan. 

  • Surkål finns i en del affärer. Den nyttigaste finns i kyldiskarna. Surkålen som står ute i affären är vanligtvis pastöriserad. Smak och konsistens finns kvar, men de nyttiga mjölksyrebakterierna har dött.

Annons:
Mojma
2016-01-30 21:07
#7

Tack så mycket för era svar! :) Synd att det inte finns mer "färdiga" grejer såsom fika / godis OCH mat / mellis. Undrar varför. Men kanske är det inte tillräckligt säljbart ännu.

Siggebus
2016-01-31 08:54
#8

För min del så skulle jag inte köpt någon fika, godis eller mellanmål ändå.
Jag har kämpat (och kämpar fortfarande efter 6 år på lchf) för att programmera om hjärnan att den INTE är i behov av att hela tiden stoppa något i munnen.
Det grundläggande för min kropp att få i sig alla näringsämnen som är ett måste för mitt välmående samt att få känna mig mätt tillgodoser jag genom min mat.
Jag kan umgås ändå med andra utan att det nödvändigtvis alltid måste innebära att man kollektivt tvunget ska tugga på något 🙂
Jag har inget problem med att bara dricka en kopp kaffe eller annat tillsammans med andra  - det är snarare DE som ofta har problem med att jag inte vill äta något till 😉

parsley
2016-01-31 09:38
#9

Är det någon som nämnt ölkorv och babybelostar?  De är exempel på snabb nödmat som man kan ta till när man är på språng. Ev kan även mörk choklad fungera. Kan du tänka dig att dricka vispgrädde så kan man göra det eller äta creme fraiche eller smetana direkt ur burken.

Zepp
2016-01-31 15:07
#10

Är helt inne på Siggebus linje.. det är numera de andra som har problem.. inte jag!

Jag kan offra mig ibland i sociala sammanhang.. ta massor av smör på en macka för att sen lägga på 5 skivor ost och skinka!

Att de andra vill leva av vetemjöl är deras ensak!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

The_pearl
2016-02-03 00:50
#11

Maxi där jag bor hade butiksbakat lchfbröd, när jag läste på ingredienserna blev jag rätt irriterad då vetemjöl fanns i… Jag sa ifrån att grejen med lchf är att det ska vara utan bl.a. vetemjöl. Svaret jag fick var att dietisten hade godkänt brödet, så då var det lchf. Suck. Brödet var väldigt typiskt brödigt, vilket jag inte tycker att egenbakta lchfbröd får annars! Lchf blir ju mer äggigt liksom. Vill jag snacksa eller vill ha mellanmål, eller är sugen på nåt så kör jag på nötter eller typ ölkorv, det finns ju salamisticks och salamichips nu med.

CasaRamon
2016-02-04 13:47
#12

#11

Jag bakar allt bröd. Men jag håller med om att det blir lite äggigt ibland. Brukar då rosta brödet.  Det blir då frasigare , i alla fall runt kanterna.

The_pearl
2016-02-04 14:35
#13

Jag bakar också alltid mina, det blir oftast fröbröd då de är godare tycker jag. Smakar inte ägg då :) Menade mest med mitt inlägg att det hade varit smidigt med ett fungerande köpebröd, om det nu var lchf o inte annat trams som de faktiskt bakade. 😊

Annons:
Amify
2016-02-14 23:09
#14

Det finns en del färdiga soppor att köpa i affärerna som kan micras om man ska ha något varmt och snabbt till lunch och inte vill ha sallad. Kolla innehållet dock!

Amify
2016-02-14 23:10
#15

Jo, och så kom jag på att Max Hamburgare har ett lowcarmål med hamburgare i salladsblad istället för bröd och man kan byta ut pommes mot babymorötter. Dessutom kan man byta ut hamburgerbrödet mot salladsblad oavsett vilket mål på Max man köper, det är bara att be om det.

Upp till toppen
Annons: