Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Motion & träning

Ketos - mjölksyra?

2016-01-26 15:51 #0 av: [Indii]

Undrar om man får mindre mjölksyra av att träna när kroppen är i optimal ketos? Varför i så fall? 

Anmäl
2016-01-26 20:34 #1 av: Zepp

Eh.. är man mer ketoanpassad/har högre fettoxidation så kan man gå högre upp innan anaerob förbränning tar över!

Men det där går sällan av sig själv utan man behöver altså vara ketoanpassad och tränat i det tillståndet.

Laktat dvs mjölksyra bildas när glukos förbränns under syreunderskott!

Sen som lök på laxen.. man kan/får även träna sin laktatmetabolism.

Iallafall om vill prestera på tävling.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-01-26 22:47 #2 av: [Indii]

Ok! Jo, min tanke var att om kroppen främst drivs av ketoner så skulle förbränningen av glukos i musklerna minska och även då mjölksyrabildningen när syrebrist uppstår. Stämmer det att mitokondrierna (förenklat) förbränner ketoner effektivare än glukos?

Anmäl
2016-01-27 00:07 #3 av: Zepp

Mnjae..muskelceller har dåligt med ketolysensymer.. de finns destomera utav i hjärta och hjärnan.

Utan det handlar helt enkelt om att du har höjt tröskeln innan den anaeroba förbränningen börjar.

Sen på det,, tar du i så är det alltid en viss del anaerobt.. så då gäller att man har en hög omvandling av laktat till glukos.. det sköter glukoneogenesen.

Såå.. om du dels höjt tröskeln för anaerobt arbete, ökat din fettoxidationsförmåga och sen höjt din glukoneogena kapacitet så får du mindre mjölksyra. 

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-01-27 23:34 #4 av: [Indii]

Ok! Tack för svar!

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.