Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5389 ggr
Zepp
2016-01-25 22:53

Fusk med kravmärkt kött!

I skolor, restauranger och matvarubutiker säljs tontals utländskt kött som svenskt kravmärkt kött, enligt miljöförvaltningen.

Gotländska livsmedelsföretagen Gothemsgården och Gotland K&D misstänks för att ha fuskat med köttet i flera års tid och sålt hundratals ton felmärkt kött. Under bara sex veckor i slutet av 2015 såldes 23 ton utländskt kött som ”svenskt kött” till konsumenter i hela landet. Dessutom såldes 9 ton kött som kravmärkt trots att så inte var fallet, enligt miljöförvaltningen i Stockholm.

– Det blir hundratals ton på ett år och det är enorma kvantiteter. Vi har aldrig stött på ett sådant omfattande systematiskt fusk tidigare, säger Daniel Selin, avdelningschef vid livsmedelskontrollen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22146405.ab

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Sindri
2016-01-26 00:10
#1

…och blir man förvånad????

Det är lite läskigt med mat för som konsument är man helt utlämnad till den märkning som görs. Omöjligt för mig att spåra och kolla när jag står i butiken.
Egentligen har jag ingen aning om jag köper ekologisk grädde, kravmärkta morötter, eller ägg från frigående höns.

Hur har företagen kunnat fuska under flera års tid? Då är alltså kontrollen för dålig. Och maten kommer att bli ännu dyrare (speciellt den ekologiska och miljömärkta) eftersom vi behöver fler kontroller!

hemul
2016-01-26 02:12
#2

Har bara väntat på det här. Vore ju ett under om köttfärsen var det enda de fuskade med. Har undrat vart allt det där snuskiga polska grisköttet tar vägen. Fy fan.

Christina48
2016-01-27 05:14
#3

I höstas köpte jag direkt från uppfödaren på en närbelägen gård. Jag kan lova att det var äkta KRAV och gräsbetat. Smaken är något helt annorlunda och bra mycket bättre än det du får i butik.

Margareta
2016-01-27 11:56
#4

Kan bara hålla med #3 smaken är helt annorlunda. Vi köper allt kött från korta spårbara distributionskedjor. Det går om man vill på de allra flesta ställen och blir allt lättare. Sen man börjat vill man inte sluta utan tar hellre det extra besväret.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

hemul
2016-01-27 14:39
#5

Jag fick en kontakt i julas och löfte om att köpa lamm till hösten och en inbjudan till lammsläpp i vår. Vad gör jag? Jag tappar bort visitkortet! Men jag tittade på kartan var gården låg och minns kartbilden. Bara det att det låg flera hus där ploppen på kartan hamnade. Blir att ringa en del pinsamma telefonsamtal framåt våren.

Zepp
2016-01-27 19:41
#6

Det kan vara värt besväret och skammen.. man kan iallafall testa minst en gång?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
hemul
2016-01-27 19:48
#7

Ja, jag såg verkligen fram emot det, inte bara för köttet. Hade redan engagerat en kompis med bil som också ville åka och titta på lammen. 😕

Fast städar jag en gång till kan det ju hända att jag hittar visitkortet. Slänger allt på mitt skrivbord, men jag brukar inte slänga det i papperskorgen utan att kolla vad det är först.

Zepp
2016-01-27 19:54
#8

Mitt vardagsrumsbord dignar ofta i bra att ha lappar.. ända tills min mor kommer på besök.. då är det som regel rent på det bordet! 😕

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

VildaVittra
2016-01-27 20:05
#9

#5 Har du kollat om gården finns med på exempelvis Gårdsnära?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: