Annons:
Etikettövrigt
Läst 5695 ggr
Sindri
2016-01-25 08:04

Råsaftcentrifug

Någon som kör råsaftcentrifug? Enligt vad jag lärt mig tidigare så skall man ju undvika juice och äta hela frukter och grönsaker istället, men såg några minuter på TV en kvinna som förklarade varför juicer av grönsaker var så nyttigt.

Har sett en Philips till X-pris och undrar om det är en bra investering, eller blir den bara stående i ett hörn efter ett tag? Är inte speciellt prylgalen så jag kan avstå.

Annons:
starhawk
2016-01-25 08:21
#1

När jag fortfarande bodde tillsammans med mina föräldrar köpte dom en råsaftcentrifug, i början användes den rätt mycket men sen svalnade intresset. Det var främst rengöringen det haltade på. Jag hade en matberedare som heller inte användes så ofta, beroende på att den hade lite besvärlig rengöring med delar som måste handdiskas. Så när jag köpte en s.k. köksmaskin för att ersätt matberedaren och en elvisp som var urgammal (ärvts av föräldrarna och varit med i århundraden kändes det som) så såg jag speciellt till att alla delar (utom motordelen förståss) gick att diska i maskin. Det verkar vara där skon klämmer så att säga, kan man bara slänga in allt i diskmaskinen efteråt så använder man prylen annars drar man sig för att använde den

Råsaftcentrifugen gjorde rätt bra juice och hade nog använts vidare om det inte var det där med diskningen!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Sindri
2016-01-25 09:18
#2

Jag fick låna en råsaftcentrifug för 20 år sedan och den var verkligen krånglig (förutom att den lät som en hel maskinhall!) Den här jag tittar på nu (Philips Viva 1855) ser enkel ut och skall gå att "diska på en minut". Det får man väl ta med en nypa salt, men ser enklare ut än de äldre generationerna.

hemul
2016-01-25 11:15
#3

Varför är grönsaksjuicer så nyttiga då, sa hon? Nyfiken på det där. För att cellväggar slås sönder kanske? Om de nu gör det.

Jag har en Philips. Hade en urgammal förut som inte varit använd på decennier, delvis för att den behövde fixas lite. Men jag köpten ny för att jag ville ta upp en gammal hobby, mämligen att göra cider, och den gamla var alldeles för liten för det.

Vill bara varna för den typ som jag köpte. Kollade bara bäst i test, hög effekt och kapacitet och köpte sen, som du tänker, när det var extrapris på nätet.

Den är effektiv och bra på alla sätt utom ett. Den saknar normalt utkast med behållare för fruktköttet, något som beskrivs som en fördel. Det är det inte. Behållare finns ju, men den sitter som en ring ovanpå maskinen. Den är i rökfärgad plast med ett pyttelitet fönster (mindre än min pekfingernagel) som det är meningen att man ska se igenom när den är full. Det gör man inte. Det är ju mörkt därinne plust att fruktköttet så klart kletar ner fönstret så snart maskinen går igång. Resultat: antingen tömmer man onödigt ofta eller också inträffar det man är rädd för, att behållaren blir full och det börjar läcka ut saft. Förstår inte hur de tänkt med detta! Jag köpte på elgiganten och visste inte att man får lämna tillbaks varor där även om man använt dem. I så fall hade jag gjorde det.

Min bedömning är att ivf Philips större maskiner är bra, men köp en med normalt utkast! Philips har sådana också. Lätt att diska, men det är stora delar så ändå lite bökigt att ta fram den och så. Och ska du bara göra morgonjuice av två rödbetor typ så klarar du dig så klart med en mindre maskin. Den här gör 2 liter (tror jag det var).

hemul
2016-01-25 11:19
#4

Förresten var det provsmak på en messa juicer från jag har glömt vilken tillverkare i butiken häromsistens. Jag testade rödbetot med ingefära. Supersmarrigt! Var visst lite apelsinjuice i också, men bara lite. Undrar vad det tillsatt för att bevara färgen dock. Gjorde själv rödbetsjuice en gång och frös in. Den tappade färgen ganska omgående och blev brun. Inte lika aptitligt.

Sindri
2016-01-25 11:24
#5

Jag kommer bara göra 1-2 glas åt gången så en liten räcker absolut till oss.

starhawk
2016-01-25 12:21
#6

Var det inte citronjuice man använde för att bevara färgen på rödbetor? har något minne av det

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Zepp
2016-01-25 19:10
#7

Folk gör nästan vad som helst i dag för att slippa äta riktiga måltider!

Köp en råsaftcentrifug.. roa dig med den någon månad.. häll ut saften och ät fruktköttet det är där den mesta näringen finns!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
2016-01-25 22:14
#8

#6 Kanske apelsinjuicen hade samma funktion då.

Sindri
2016-01-25 22:42
#9

Så det där med att slå sönder cellväggar och komma åt näringsämnen är bara snack, alltså?

Zepp
2016-01-25 22:46
#10

Mer eller mindre.. det du får ut är främst vattnet och sockret!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
2016-01-26 00:06
#11

Men jag hörde faktiskt på radio i serien Matens Pris om att t ex tomatjuice är mycket nyttigare än tomater. De hade mätt hur mycket lykopen man fick i sig genom att inta respektive.

Vem skall man lita på?

Zepp
2016-01-26 00:23
#12

Steker eller kokar du tomaterna så får du i dig ännu mera Lykopen!

Det är altså nys att tomater skall ätas råa, de skall äta tillagade.. iallafall om man vill komma åt Lykopenet!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

starhawk
2016-01-26 08:11
#13

Hittade en lista på lykopen-innehåll där hade tomatjuicen mer än dubbelt så mycket lykopen som kokta tomater! 

Hur som helst så fortsätter jag att steka mina tomater till frukosten, jag har kommit fram till följande: anledningen till att man inte skall förvara tomater i kylen är att en kylskåpskall tomat smakar ingen ting, men stekar man den så släpper man ut smaken, och tomater håller längre i kylen alltså förvarar jag mina tomater i kylen, att det sedan blir mer lykopen i tomaterna när jag steker dom är inget jag bryr mig om

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Sisselie
2016-01-26 10:43
#14

# 7 "häll ut saften och ät fruktköttet det är där den mesta näringen finns!"

# 10 "det du får ut är främst vattnet och sockret!"

Har du nån källa på det? Jag har alltid trott att det var tvärtom, så jag skulle gärna vilja kolla upp det.

hemul
2016-01-26 11:35
#15

Sockret och vattnet får man väl ändå ut rätt bra bara genom att tugga.

Christina48
2016-01-27 05:18
#16

Bästa är varm tomatjuice tror jag att jag hörde …

hemul
2016-01-27 14:40
#17

Jaha, då var det nyttigt att provsmaka ketchupen som jag kokade häromdagen då! 😃

Hemgjord ketchup är jättegott förresten. Fast man behöver ingen centrifug, bara en mixer och en kastrull.

Zepp
2016-01-27 19:20
#18

#14

Det vara bara mitt eget konstaterande.. har iallafall hört att Lykopen frigörs bättre iomed uppvärmning?

Hur som helst.. när blev vi som art beroende utav tomatlykopen?

Bara för att man sett/tror att Lykopen kan vara nyttigt/det nyttiga i tomater. så innebär det fortfande inte att vår hälsa är beroende utav Lykopen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
2016-01-27 19:50
#19

Nä, nu blev det ingen råsaftcentrifug . Lät så gott, men det blir bara bök och mer disk.

Zepp
2016-01-27 19:59
#20

#19

Nämen.. varför så teknikfientlig.. det är väl kul att shoppa nya köksgrejer.. som regel så använder jag dem i en månad och skänker bort dem inom sex månader när jag inser att de är bökiga och inte så roliga längre!🤪

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
LenaK63
2016-01-28 08:16
#21

Jag köpte en råsaftcentrifug för ett tag sedan och använde den flitigt. Grönsaksköttet som blev kvar gav jag till hunden som jag i vanliga fall purerar råa grönsaker till. Det var praktiskt  och halva arbetet var gjort liksom. Men sedan tyckte jag att vikten började krypa uppåt av safterna. Så nu står den i ett hörn i köket och ser snygg ut. 

Märket heter Jolta och den är väldigt lätt att göra ren. Alla lösa delar går att diska i maskin.

Lisabet
2016-01-28 08:41
#22

Jag har också en råsaftcentrifug som står och dammar. När jag köpt den, så gjorde jag grönsaksdrinkar var morgon. Men så tyckte jag att det tog för lång tid att diska maskinen på morgonen, innan jag skulle jobba, och gjorde min drink på eftermiddagen i stället. Då morrade min mage åt mig, och jag lade ner hela projektet.

Jag kanske skulle börja igen, åtminstone ibland, nu när jag inte jobbar.

Upp till toppen
Annons: