Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 8293 ggr
Elinjohanna
2016-01-14 12:49

Går bara upp! HJÄLP!

Har nu för andra gången gett mig in på LCHF och dess fantastiska mat och livsstil. MEN! Jag har gått upp!😭 En vanlig dag börjar jag med en ägglatte 2 ägg 25g smältsmör Vaniljpulver 2.5 dl vatten Lunch 100g shiratakinudlar 60g bacon 10g gullök Vitlök Salt & peppar 1 dl créme fraiche Middag Fläskkotlett med bearnaise sås Jag är 155 och vägde 87kg när jag började 1/1-16 och nu idag 14/1-16 väger jag 89. Vad gör jag för fel ? 😱

Annons:
rebz
2016-01-14 12:56
#1

Väger du dig vid samma tidpunkt på dagen? Bästa tiden är 15 min efter att man vaknat på morgonen när man varit på toa och innan man äter frukost. Sen att väga sig redan 2 veckor in i en ny kost är lite tidigt. Det är som att gå till gymmet och 2 veckor senare förvänta sig att man har gått ner 10kg pga allt jobb man lagt ned. Att väga sig ofta skapar mer stress än harmoni. Jag skulle tipsa om att du fortsätter med kosten och när du börjar känna att kroppen mår bra och känna förändring, väg dig då.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Hanveden
2016-01-14 13:56
#2

Kolla vikten ett par menscykler så ser du att vikten varierar en del upp och ned. Men äter du enligt tex GI-noll och inte får en nedåtgående trend kanske du skall vara orolig.

Gå in på tex:  http://halvalindha.se/  och  http://lchfingenjoren.se/

De damerna har skrivit mycket om att det kanske inte alltid är problemfritt att vara tex en sockerberoendeperson och gå ner i vikt.

Lycka till

mLCHFh  😎.

ashe
2016-01-14 16:38
#3

Kolla här; Kostdoktorn, 5 snabba tips för viktminskning eller 18 utförligare.

Annars håller jag med hanveden och rebz. Det är normalt att man under en månad varierar i vikt 2-3 kg som kvinna.

Jag tycker maten verkar bra. Jag skulle skippat nudlarna men du måste äta så som det passar dig!

Så chilla, ställ undan vågen någon vecka och läs på hos kostdoktorn och linda och lchfingenjören. Kunskap är bra!

Undvik att läsa på för många ställen - förvirringen är stor om vad som är "Bra" lchf. LCHF är ingen kvickfix. En del går ner direkt, men de flesta av oss måste själva komma på vad som funkar för oss.

Cattis1963
2016-01-15 09:15
#4

Håll ut! Det kan ju ta ett par månader (eller mer) också innan kroppen har förstått vad det är frågan om och börjar bränna fett. Om man har "bantat" många gånger så vet inte kroppen än vad den ska göra med den "nya"maten (har varit med om det själv). Sen vill jag bara säga att det väl är helt i sin ordning att äta Shiratakinudlar på lågkolhydratskost. De är gjorda av konjakmjöl som är mjöl från en växt, Konjakknölkalla, och innehåller bara 3g kolhydrater/100g och 10 kcal/100g och är (vad jag vet) ett utmärkt alternativ till potatis, pasta gjord på durumvete, ris etc. Det finns också Sjögräsnudlar som är gjorda av tång (låter kanske inte så gott men är helt ok😉) som innehåller 2g kolhydrater/100g och 6kcal/100g. Tångnudlarna innehåller också en massa mineraler och aminosyror. De här är mer krispiga och fasta än Shiratakinudlarna och jag tycker att de blir godast om man blandar ner dem i T.ex. köttfärssåsen innan man ska äta så att de mjuknar lite. En portion på 100g kan vara lagom och ger då försvinnande lite kh, jämför med blomkål t.ex. som har 3,9g kh/100g, som ju dock innehåller en massa andra nyttigheter också. Är det någon som har några negativa erfarenheter när det gäller ovanstående nudlar och viktnedgång?

ashe
2016-01-15 16:25
#5

Jo, shiratakinudlarna är nog ok enligt innehållsförteckning mm. Men inte för mej, dels försöker jag verkligen minimera mängden kolhydrater, dels har de en viss triggervarning för mej och så tycker inte min insida om dem = förstoppning.

Jag menar verkligen att vi alla måste anpassa mat och ätande efter oss själv. Förlåt om jag uttryckte mig slarvigt.

Cattis1963
2016-01-15 17:44
#6

Jaha, vad äter du då som tillbehör till fettet och proteinerna om du "ratar" produkter med så få kolhydrater? För nåt tillbehör vill man ju i regel ha? Jo, det är klart att man måste anpassa den mat man äter efter sig själv men är man ny på området (som jag var tills för några månader sen) vill man gärna ha något att gå på och då kan det ju bli lite fel om man säger att något inte är ok. fast att det är det. Det är nog förvirrande ändå med LCHF som det är😉

Annons:
Zepp
2016-01-15 18:05
#7

Jag föredrar ett berg av grönisar!

Har alltid Shiratakinudlar hemma.. men det är för att min mor gillar pasta med köttfärssås!

Hon märker ingen skillnad.

Vanligaste tillbehören förutom olika råa eller kokta grönisar är surkål eller coleslave!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

ashe
2016-01-16 10:11
#8

Förutom protein (fläsk, nöt, lamm, fisk, fågel, ägg, ost mm) och fett (smör och lite olja) äter jag sallad, vitkål, broccoli, blomkål, avocado, groddar, bönor ibland, selleri, fänkål, svamp, mer sallad..

Alla saker som jag tycker är gott och mår bra av. Bönor en liten sked och sallad en stor. Saknar inte pasta mm. Blomkålsris till köttfärsröran eller köttgrytan.

hemul
2016-01-16 10:47
#9

Jag tycker det är lite märkligt att du inte går ner, för det ser inte ut som särkilt mycket mat. Om du inte äter en mindre hink bea på kvällen då, men det förutsätter jag att du inte gör. 😉

Hur åt du innnan? Det var inte så att du bantade, åt extremlite då?

parsley
2016-01-17 09:58
#10

Äter du strikt LCHF och planerar det du ska äta efter din målvikt? Jag testade att lägga in det du ätit i kostbevakningen och utifrån de förutsättningarna såg det ut så.

Avvakta och se skulle jag säga. Ett par kilo är en naturlig viktvariation. Det kan ta 3-6 mån för kroppen att ställa om till fettdrift.

Byt gärna ut shiratakinudlarna mot någon grönsak. 

Grönsakstips:

  • Riv blomkål grovt och stek den ett par minuter i smör. Man kan också koka blomkålsris genom att hälla ner riven blomkål i kokande, lättsaltat vatten och låta den få ett uppkok.
  • Strimla zucchini med t ex osthyveln och lägg den i durkslaget. Salta och massera in saltet i zucchiniskivorna och häll över kokande vatten. 
  • Blomkål och broccoli kan användas till mos om man vill.
  • Vitkål kan stekas i strimlor eller användas till cole-slow.
  • Spenat är en lågkolhydratsklassiker.
Cattis1963
2016-01-18 10:07
#11

Undrar bara är det FEL att äta Shiratakinudlar eller varför ska man byta ut dem mot en grönsak? Jag fattar att man får mer vitaminer i sig om man bytar ut dem men mängden kolhydrater per 100g är det ju ingen större skillnad på. Sen ska man ju alltid variera sin kost men det går väl bra att käka nudlarna ibland? Jag tycker att de är ett helt ok alternativ om man t.ex. har köttfärssås. Då har man kanske ändå grönsaker i såsen som lök, tomat etc.

parsley
2016-01-18 10:18
#12

# 11 Det är klart du kan äta nudlar ibland och om du gillar dem.

[tk1971]
2016-01-18 11:37
#13

#10: Varifrån kommer den uppgiften? Jag har läst på olika ställen att det tar typ en vecka.

Annons:
Zepp
2016-01-18 11:50
#14

Det är de värsta omställningsbesvären som brukar vara en vecka.

Sen kan det ta ytterligare två veckor för hjärnan att ta upp till 70% av energin från ketonkroppar.

Musklerna tar ytterligare tid på sig och de ställer om till ren fettoxidation.. så beroende av hur glukosberoende musklerna varit så kan det ta månader.

Speciellt för de med kroniskt högt blodsocker.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

parsley
2016-01-18 14:19
#15

# 13

Siffran 3-6 månader nämns i diskussionsgrupper på t ex facebook. Jag har tyvärr ingen noggrannare källa, mer än en känsla av det kan kan stämma.

OlgaMaria
2016-01-18 15:41
#16

Du kan testa att lägga till en pressad citron med vatten och en kopp kaffe eller grönt te och äppelcidervinäger. Allt sånt hjälper ämnesomsättningen att komma igång.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Zepp
2016-01-18 19:32
#17

Finns tydliga tecken som man kan känna efter!

Död råtta i munnen och riddarrustning!🤪

Döda råttan tar mellan en till tre veckor innan den försvinner, det är aceton och amoniak blandat.. beror på att man dels har en hög glukoneogens och att alla ketolysensymer inte är fullt uppreglerade som man andas ut överskott av ketonkroppar i form av acceton.

Riddarrustningen handlar om att det inträder ett tillstånd som kallas för"fat induced insulin resistance".. dvs kroppen ser till att inte musklerna tar hand om den lilla glukos då har utan reserverar detta främst för vissa delar av hjärna/njure och för alla röda blodkroppar.

För musklerna behöver uppreglera sin fettoxidationsförmåga, bland annat öka på carnitinensymerna och ofta bygga lite fler mitocondrier.

Är man däremot en vältränad maratonlöpare så brukar man redan ha hög fettoxidationsförmåga.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

The_pearl
2016-01-19 00:45
#18

Ställ undan vågen och plocka fram ett måttband istället. Vikten kan stå still medan kroppen ändras i massor under tiden! :) När man ändrar kost till lchf så ska kroppen anpassas och kroppen ska rensas på en massa skit. Så förändringen kan ta tid. Ät ordentliga portioner som du ska så kommer resultaten ska du se :)

Zepp
2016-01-19 14:10
#19

Oså.. för att dra #18s exempel ytterligare!

Det har hampat sig som så.. lite beroende på olika förutsättningar att vissa har stått still i vikt men minskat i midjan.. det är ett rätt bra tecken på en god förändring!

Oså.. vågar är fucking bad liars, då de inte kan mäta din hälsa.. minskat midjetmått är oftast en hälsosam förbättring.. iallafall om man hade en ansenlig midja innan!

Iomed att visceralt/abdominalt  fett oftast är en hälsorisk.. ett tecken på ohälsa/felaktig livstil/kost.

Är man kvinna och har mest fett på höften men inte så mycket på mitten så är det oftast inte lika mycket förknippat med ohälsa som kvinnliga könshormoner/god förmåga att föda barn och gott om energi!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Hanveden
2016-01-19 19:49
#20

I dag skriver LCHFingenjören på sin blogg om sina erfarenheter om kvinnans månadscykel…

mLCHFh  B-) .

Annons:
KunskapÄrMakt
2016-01-20 12:55
#21

Alltså… 3 kilo för en kvinna är väldigt mycket! Ingen av mina tjejkompisar pendlar så mycket i vikt beroende på tid i månaden, tidpunkt på dagen etc. Känns nog tämligen hopplöst för TS att få sådana svar. Så kände jag iaf när jag hade en liknande fråga för ett par år sedan.

TS: Tycker det är riktig konstigt att du gått upp så mkt och har inget bra svar på varför.

parsley
2016-01-20 13:38
#22

#13 Jag hittade faktiskt en källa på att det kan ta 6 månader. Anna Hallén skriver om det i ett blogginlägg. Hon tycker f ö inte att man ska vända sig till KiF, utan anlita en utbildad kostrådgivare istället. 🙂

http://www.annahallen.se/lchf-for-viktminskning

nilu
2016-01-20 15:16
#23

Förmodligen bara jag, men det kryper i kroppen på mig när jag ser redogörelser ner till minsta gram av vad man äter under dagen. Jag får en känsla av Viktväktarna och ätstörning när jag ser sånt.

Som nån annan skrev, ställ undan vågen ett tag och ät dig mätt på den mat du äter, dvs väg inte maten eller dig själv. Strunta i  portionsstorleken,  tänk mättnad i stället.

Zepp
2016-01-20 23:16
#24

3kg på 14 dagar blir 1500Kcal extra varje dag utöver ditt vanliga kaloriintag.. detta borde du i så fall ha märkt.

Det blir en himla massa mat.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
2016-01-21 04:08
#25

#23 Men om man inte väger maten man äter, hur ska man då kunna veta hur mycket kolhydrater man får i sig? Som alla vet kan det vara katastof att få sig bara några gram för mycket!

Tyroidea
2016-01-24 10:54
#26

Har du kollat din sköldkörtel? Jag gick oförklarligt upp 8 kg (var dock ej överviktig men gick upp till bmi 24 av detta). Hade ätit low carb i 5 år och tränade mycket. Ändå gick jag upp. Började regga allt i matdagboken.se och hade ett snitt på 1600 kcl per dag med max 40 gram kolhydrater. Det visade sig dock att jag hade fått Hashimotos sjukdom/underfungerande sköldkörtel. När jag sen fick rätt dos levaxin så gick jag iofs inte ner bara av det, det krävdes extremt noggrann kosthållning och massor av motion innan jag gick ner dessa kilon igen. 

Kan vara bra att kolla upp detta med enkelt blodprov. Tydligen kan svår Hashimoto, som jag fick, dra ner ämnesomsättningen med 50%! Pulsen och blodtrycket går ner och hela kroppen går liksom på sparlåga. Jag fattar inte nu att jag kunde träna, men det gick som vanligt.

Upp till toppen
Annons: