Annons:
Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 11104 ggr
picapica
2016-01-14 08:49

Kokosolja "farligt"

Är detta någon som har koll på om Maj-Lis Hellenius fortfarande hävdar att kokosolja är farligt?

Annons:
trollslända
2016-01-14 09:29
#1

"Vad svarar du då på frågan om kokosfett är nyttigt?
–  Nej. Man kan inte utifrån den forskning som finns påstå att det är ett nyttigt fett. Men det beror ju på vad man jämför med. Palmolja är inte alls nyttigt och smör är också ett av våra mest onyttiga livsmedel, eftersom det innehåller mycket mättat fett och transfett. Kokosolja innehåller visserligen mer mättat fett än smör (90 procent mot 50 procent i smör) men med en något mindre skadlig sammansättning.
Men den som till exempel är vegan och alltså inte äter några mejeriprodukter får inte i sig så mycket mättat fett den vägen. Däremot får veganer ofta i sig bra fett från nötter och olja. I ett sådant fall tycker Mai-Lis Hellénius att matlagning med kokosolja kan rymmas i en bra kost."

http://www.icakuriren.se/artiklar/test-rad/20150806/kokosolja

[Indii]
2016-01-14 10:28
#2

Jag tycker att det totalt förvirrande att veta vilka oljor som är hälsosamma (till matlagning) eller ej. Har länge använt kallpressad rapsolja att steka i eftersom det sades att den ska tåla högre temperaturer bra, men nu stämmer tydligen inte du längre. (Suck). Kokosolja är ju som #1 skriver inte heller speciellt hälsosam med allt sitt mättade fett. Hörde ett radioprogram om detta att just denna olja fått sig ett "uppsving" på senare tid inte anses så hälsosamt alls. Funderar nu på att gå över till smör, som ju i.a.f. ska tåla värme bra. Sen handlar det väl i första hand om i vilka mängder man använder produkterna, lite fett, oavsett form, är säkert ok!

Hanveden
2016-01-14 11:14
#3

Jag säger som Karl E Arfors de på KS skall höra med Sr Professor Göran Petersson kemi och Kemiteknik, Chalmers

http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/181742/local_181742.pdf

Här finns mer vad Göran P publicerat…

https://www.chalmers.se/chem/SV/amnesomraden/kemisk-miljovetenskap/personal/goran-petersson

mLCHFh  😎 .

ManU77
2016-01-14 11:40
#4

#2 Mättat fett är inte onyttigt. Det #1 skrev var citerat från Maj-Lis Hellenius och hon har definitivt ingen koll på vad som är nyttigt eller onyttigt.

Kokosfett är riktigt hälsosamt om det är av god kvalitet, dvs kallpressat, virgin, ekologiskt och allt sånt (alltså inte det silvriga paketet i livsmedelsbutikerna). Smör och andra animaliska fetter, samt kokosfett, är riktigt nyttiga och hälsosamma. Finns ingen anledning att undvika dem.

Zepp
2016-01-14 18:48
#5

Maj-Lis Helenius har främst koll på vem som ger henne lön.. och de största är Pfizer, Pågens och Unilever.

Ett av hennes senaste forskningsprojekt handlar om vilket bröd som är nyttigast för diabetiker.. misstänker starkt att det är något utav Pågens?

Givetvis med Unilevers Becel på.. annars får hon ingen lön.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Indii]
2016-01-14 19:05
#6

#4 Nej, inget fett är väl egentligen onyttigt i rätt mängd. (Äter ej LCHF, men håller nere lite på kolhydraterna.)

 Fortsätter väl att använda mina kallpressade kokos och rapsoljor till matlagningen, de hör väl ändå till de bättre alternativen antar jag.

Annons:
Zepp
2016-01-14 19:08
#7

Ta rapsoljan på salladen i stället och använd kokosolja/smör/olivolja för matlagning.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Indii]
2016-01-14 19:37
#8

#7 Olivolja till stekning? Trodde rapsolja är mer värmetålig än den?

Zepp
2016-01-14 20:08
#9

Det är ingen finess med kallpressad olivolja om du ändå skall hetta upp den.

Rapsoljan skall du inte värma alls iomed att det innehåller Omega-3.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Soeffia
2016-01-14 20:32
#10

Flytande oljor (helst kallpressade) ska du låta bli att hetta upp. För stekning, ugn och generell värma lämpar sig mättade fetter bättre eftersom de är stabilare. Ex på bra alternativ är kokosolja (inte silverpaket!), smör och andra animaliska fetter :)

Lita aldrig på pannkakor i luften.

[Indii]
2016-01-14 21:13
#11

Ok! Så de hälsonissar som bestämt hävdat att det är rapsoljan som är bäst att steka i är alltså ute och cyklar. Stor suck, här tror man att man valt rätt de senast åren, men icke. Nu hårdsteker jag visserligen inte maten, men ändå…

[Indii]
2016-01-14 21:16
#12

#10 Så kokosoljan ska alltså inte heller vara kallpressad?

ManU77
2016-01-14 22:49
#13

#12 Det handlar om hur stabilt fettet är vid upphettning och inte så mycket om det är kallpressat eller inte. Kallpressat innebär bara att det utvinns utan upphettning. Det är visserligen nyttigare då det inte utvinns genom upphettning, men när man ändå ska laga mat med fettet är det egentligen oväsentligt.

Mättade fetter är, precis som #10 säger, betydligt stabilare vid upphettning jämfört med omättade fetter. Därför är kokosfett, smör, ghee, och andra fetter med större andel mättat fett ett bättre val än de omättade.

Annons:
picapica
2016-01-15 07:16
#14

Visst är det så Zepp. Efter inslaget igår i Gomorron världen anmälde jag inslaget för opartiskhet i Granskningsnämnden.

picapica
2016-01-15 07:23
#15

Menar så klart partiskhet! Och inslaget i SVT 1 var alltså med Hellénius.

Zepp
2016-01-15 12:04
#16

Kallpressade oljor är dyra, de går lika bra att steka med, men är då bortkastade pengar.

Sen så har Rapsolja en hög rykpunkt.. men innehåller en hel del vegetabiliskt Omega-3, som inte bör hettas upp.

Skall man fritera går det lika bra att använda silverpaketet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

nypisnina
2016-01-15 12:22
#17

Enligt Fredrik Paulun som skrivit boken - 50  genvägar till fettförbränning  (tror det var 50, dåligt sifferminne)  så är de bra hälsoeffekterna av att använda kokosfett (det i silverpaket) att steka i mycket större än de dåliga, så han förespråkar att gärna använda kokosfett att både steka i och tex poppa popcorn i.
Annan kokosfett också såklart.
Sen jag uteslöt raps och majsolja och började använda kokosfett, kokosolja och olivolja istället så mår jag bättre i kroppen. (Har en kronisk sjukdom)

[Indii]
2016-01-15 12:59
#18

Ok! Det var b.la. ovan nämnda Fredrik P som vurmade så för rapsoljan om jag inte missminner mig. (Kan har varit i programmet "Toppform"). Han visste väl inte bättre då. Håller mig som sagt till Kokosolja och smör hädanefter. Tack för era svar!

Zepp
2016-01-15 17:21
#19

Det är det som är grejen.. dvs att inte sila mygg men svälja kameler!

Finns anndra oljor oxå som använts sedan hedenhös i andra världsdelar och då får lov att sägas var ofarliga att använda i matlagning/stekning.

Utan.. köper man en fin/dyr jungfruelig olivolja så är det helgerån att använda den vid stekning.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kvothe
2016-01-18 10:05
#20

Paulun hör tyvärr till samma kategori som Hellenius. En Kappvändare som upprepat sig gång på gång i media för profiten. Ingendera är värd att ta seriös. Hellenius är sponsrad och skriver bara deras agenda, Paulun är entreprenör som ska sälja sin produkt (vilken han totalvänder om innehållet vart 3:e år). Betalar det inte för sig, så byter han åsikter.

Annons:
Upp till toppen
Annons: