Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 9682 ggr
[Angelic]
2016-01-13 14:58

Vad är detta? Urk!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När det blev snack om kycklinglever så åkte det fram ett paket till idag. Så upptäckte jag att en var grön. Tog upp den, stack hål och det började rinna uttvätska. Kan de va gallan? Kan den isf ha förstört alltihop om det kommit ut nåt i pannan? Hur smakar det isf?

Annons:
[tk1971]
2016-01-13 15:06
#1

Ja, gallblåsan sitter vid levern och galla är ju grönt… en tanke bara.

[Angelic]
2016-01-13 15:14
#2

Har smakat på de andra nu, känner inget konstigt. Kanske tur jag upptäckte den, det kan inte va för trevligt börja tugga på gallan.

opssk
2016-01-13 21:44
#3

Gallblåsa är det och om den är grön så är den fylld med galla. Jag brukar klippa bort den med en sax innan jag lagar mat av levern.

Zepp
2016-01-13 22:05
#4

Fast jag brukar äta upp blåsan om den finns med och aldrig märkt att det skulle smaka något särskildt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[tk1971]
2016-01-13 22:09
#5

När det gäller fisk så måste man ju vara väldigt försiktig när man rensar den så man inte råkar ha sönder gallblåsan, för i så fall är fiskköttet förstört.

[Angelic]
2016-01-14 04:22
#6

#5 Tänkte som du, att det skulle bli föstört. #4 Tror inte jag skulle klara smaska i mej den, förutsatt att jag sett den. Möjligt jag gjort det utan att veta om, ifall det nu inte smakar nåt :-) #3 Blir till att gå igenom ordentligt nästa gång, innan jag börjar steka, och klippa bort. Usch, jag tycker det ser läbbigt ut. Min första tanke att det var nån tumör eller så :-P

Annons:
Zepp
2016-01-14 18:27
#7

Altså.. stekt kycklinglever ser väl överhuvudtaget inte så himla läckert ut om man stirrar på det?

Grejen är att det är gott/nyttigt.. lägg till lök och hackat bacon så blir det ännu godare.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[tk1971]
2016-01-14 18:33
#8

Ja, lever hör till de maträtter jag inte klarar. Inte på något sätt.

[Angelic]
2016-01-15 06:52
#9

#7 Varken titta eller ta i, är den sen även grön så … :-) Ska testa mee bacon nästa gång. #8 Mums!

hemul
2016-01-16 10:54
#10

Vad äckligt. Skulle definitivt slänga.

Jag fick njure som var konstig en gång. Jättefin ekologisk som jag specialbeställt. När jag skar i den vällde det ut något tjockt och gulvitt. Massor. Såg ut som var ungefär. Det luktade absolut ingenting. Tog lite på en sked och luktade bora från njurarna, Luktade knappt njure en gång. Jag slängde allt förstås, men jag har undrat vad fasiken det var sedan dess. Någon som vet?

Septima
2016-01-16 12:18
#11

Igår åt jag kycklinglever. Första gången på minst ett år tror jag. Hursomhelst. Den levern hade också gallblåsan kvar (såg ut som i TS:s bild). Tog bort den. Undrar om de ändrat sättet att hantera den på slakteriet? jag har ätit (och tillagat)  samma kycklinglever mer eller mindre regelbundet hur många år som helst och aldrig stött på det tidigare.

Zepp
2016-01-16 13:08
#12

#11

Är du säker på det.. för jag har ätit det som vi antar vara gallblåsan hela tiden i princip.

Den känns som en köttbit mitt bland all lever?

Är det någon annan som har någon ide om alternativ till att det skulle kunna vara gallblåsan?

Sen så.. om något ser skumt ut/luktar/smakar konstigt så slänger jag oxå!

Grejen är att det är ovanligt med att maten är dålig.. oandrasidan så behöver man vara van vid hur den ser ut och smakar/luktar för att kunna avgöra detta.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Septima
2016-01-16 13:23
#13

#12 - Alltså - när kan vara helt spiksäker på nåt egentligen. TS:s bild kan ju fått mig att uppmärksamma "avvikelsen" . Men fan trot. Nej säkert inte farligt men ser äckligt ut. (Och som du Zepp säger ser väl kycklinglever inte alltigenom aptitlig ut ändå men äckelkänslor lär ha sin rot i en upplevelse att något som inte borde vara där är där - typ hår är inte äckligt om det sitter på huvudet men om vi hittar det i maten så…)

Annons:
Zepp
2016-01-16 13:40
#14

#13

Jag hade nog slickat på det om jag uppmärksammat det?

Om det då hade haft en avvikande smak mot vad jag är van vid så hade jag i förstone slängt den delen.. och sen smakat lite utav resten för att kolla om det tagit smak?

Oandrasidan.. ponera att det är gallblåsan och det inte smakar äckelpäckel.. men ser grönt och läskigt ut.. vad göra?

Vad jag vet så lär det knappast vara något problem med att få i sig lite galla så länge det inte gör att maten smaka äckelpäckel?

Hår i maten brukar för det mesta komma från kocken!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Septima
2016-01-16 14:30
#15

# 14. Inte lätt att kommunicera. Jag ville bara relatera resonemanget till en rätt vanlig teori om äckelkänslor. Alltså varför man kan tycka att något som inte i sig behöver vara äckligt är äckligt.  Inte resonera om var hår i maten kommer i från! 😉Grönt är inte äckligt. Men om något som inte "ska" vara grönt är det kan man känna äckel. Jag tror inte heller att det är farligt att få i sig galla men det finns mycket annat som inte är farligt som jag avstår från att äta just pga äckelkänslor. 

Åter till kycklinglevern. Jag tror verkligen inte gallblåsan brukade finnas i den lever jag lagade regelbundet i min familj när mina barn var små för så där 20 år sen. Jag fick skära den i ganska små bitar för att de skulle acceptera den och då borde jag ha sett den. Men men - man kan inte helt lita på sina sinnesintryck. Tänkte om andra kanske upptäckta just på senare år och att det då kunde handla om en annan slaktteknik.

Zepp
2016-01-16 14:38
#16

Återstår att fundera på om det kan handla om någon annan körtel eller köttstycke som kommer med kycklinglevern?

Jag är öppen för förslag!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

jessirene
2016-01-17 10:58
#17

Jag har smakat på kycklinglever med galla, det var en skarp grön färg och väldigt skarp smak, inte unket utan mer som något kemiskt, typ spolarvätska.

opssk
2016-01-18 17:46
#18

Det är gallblåsan o inget annat! Man dör säkert inte av att äta den men tycker ju inte att det känns aptitligt att mumsa i sig galla, urk! Men smaken är som baken…

hemul
2016-01-19 21:32
#19

Sannerligen. Jag har en kompis som tjöt i högan sky när jag skar av "svansknoppen" på en kyckling jag skulle laga till oss. Trodde han skojade, men han krävde att jag la med den i lergrytan och sedan åt han den med lycklig min. Godaste biten, sa han. Den smaker ju vedervärdigt!

Upp till toppen
Annons: