Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3739 ggr
clurre
2016-01-12 20:18

Ger LCHF en ny chans

Hej Ska ge LCHF en ny chans, har diabetes typ 2 och vill skippa tabletter och dyl. Läkaren har sagt att om jag går ner i vikt så lär jag inte behöva tabletter och det känns bra och ha lite stöd.. Nu är det så att jag måste undvika mejeriprodukter om jag vill få respons på vågen, 😉 så om ni kan hjälpa mig och ge mig råd och tips så är jättetacksam!

Annons:
[julia&marsvin]
2016-01-13 15:56
#1

Kokosfett, och en mindre mängd olivolja, är nog det enda vegetabiliska fett som man bör äta om man vill undvika mjölkprodukter. Och sen gäller det att hitta de fetaste köttbitarna.

parsley
2016-01-13 16:30
#2

Birgitta Höglund har en del mejerifria recept på sin blogg. En del av recepten är lite åt paleo-hållet, så man får vara uppmärksam på hur mycket kolhydrater de innehåller och hur mycket kolhydrater man kan tänka sig att äta.

En annan blogg som har en del mejerifria recept är Lesscarbs.

parsley
2016-01-13 16:49
#3

Många som äter mejerifri LCHF äter fortfarande smör.

Några mejerifria tips

  • Fröknäcke. Det finns ett antal recept. Välj något som verkar bra.

  • Mejerifria pofiberbröd http://lesscarbs.se/lchf-frukost/mejerifria-pofiberbrod/

  • Kött, fisk eller kyckling med fet sås baserad på smör, t ex bea eller kryddsmör

  • Kött, fisk eller kyckling med majonnäs eller köpt rapsoljebaserad sås, typ bea

  • Omelett kan göras mejerifri om man tar vatten istället för grädde och struntar i ev ost till

  • Pannacotta på kokosmjölk

  • Diverse rätter med kokosmjölk, t ex kycklingfilé med kokosmjölk

  • Pulled pork, pulled chicken och pulled beef kan göras mejerifri och det finns LCHF och paleovarianter av rätterna.

  • Kan du tänka dig vin i matlagning så kan man göra olika rätter av typen husmanskost från Medelhavet, t ex Coq au vin. Det är möjligt att de är i magraste laget, men det går ju att kompletta med mer fett om man skulle behöva

  • Grönsaksmos på broccoli eller blomkål kan göras mejerifritt. Dela grönsaken i mindre buketter och koka den ätmjuk i lättsaltat vatten. Häll bort kokvattnet och mixa eller kör i matberedare tillsammans med lite vitlök och basilika, färsk, torkad eller fryst och olivolja till lagom konsistens. Smaka av med salt och peppar. Äts ljum eller kall. 

  • Kan du tänka dig lite mer kålhydrater så har kålrot 6 %. Gott som kålrotspommes t ex. Koka den ätmjuk och låt den få färg i ugn, ca 20 min vid 225 grader.

Upp till toppen
Annons: