Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Kaloriunderskott?

2016-01-12 09:55 #0 av: Cattis1963

Undrar hur det egentligen ligger till med om man ska ligga på ett kaloriunderskott ellr inte om man vill gå ner i vikt med LCHF? En del på forumet säger att man inte ska dra ner på kalorierna eftersom fettförbränningen då inte kommer igång och andra skriver att man måste minska på kaloriintaget oavsett vilken metod man vill använda för viktminskning. Hur är det egentligen? Någon som vet?

Anmäl
2016-01-12 10:00 #1 av: kalindas

Man behöver inte tänka på kalorier alls när man kör LCHF. Här är det kolhydratsmängden som är det viktiga. Glad

Anmäl
2016-01-12 10:07 #2 av: Effie

Någon som vet...? Det finns väl I alla fall olika hypoteser och metoder.

En del har erfarenheter av att de kan äta mer på LCHF och ändå gå ner I vikt (det var väl någon studie häromåret som antydde något ditåt, men det behöver bekräftas). En del äter automatiskt mindre på LCHF. Och andra måste aktivt tänka på att äta mindre (utan att gå hungriga).

Som nybörjare, tycker jag, ska man inte tänka på kalorierna. Man ska äta sig mätt/nöjd (och I början är man ofta extra hungrig), lära sig kosten, och om vikten inte gått åt rätt håll efter 3-6 månader får man fundera på vad man ska ändra på.

___________________________________________________

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2016-01-12 10:11 #3 av: kalindas

Har ätit LCHF sen slutet av juli -15 och gått ner mer än 15 kg. Har inte räknat kalorier och ätit liberalt. Inte heller börjat träna ännu.
Skulle jag räknat kalorier hade det blivit mycket över dagsransonen.
Ät bra mat och njut av den och skippa kaloriräkningen.

Vill man minska lite på kolhydraterna så kan man sluta med mjölkprodukter.

Anmäl
2016-01-12 10:23 #4 av: [tk1971]

Jag måste definitivt tänka på kalorimängden. LCHF är så energität mat att man lätt ger kroppen alldeles för mycket energi. Och varför skulle den då föredra att äta sitt eget fett?

Jag har ätit LCHF i ca 5 veckor och är kvar på samma vikt som när jag startade. Jag gick ner nåt kilo i början, men nu är de tillbaka. Jag tror det beror på att jag i glädjen över att få äta en massa god mat, som det står överallt, tog i lite för mycket. Det var grädde, goda ostar, såser i massor. Jag har förstått att det inte funkar för mig. Jag måste helt enkelt begränsa kalorimängden om jag ska gå ner.

Men jag ger inte upp! Jag håller koll på energiprocent och kolhydratmängd. Jag har bestämt mig : )

Anmäl
2016-01-12 10:45 #5 av: XeZafir

Många som har svårt att gå ner äter helt enkelt för lite fett och/eller för mycket mejerier.

Anmäl
2016-01-12 10:49 #6 av: kalindas

#5
Håller med.

Anmäl
2016-01-12 11:28 #7 av: hemul

T.o.m. kostdoktorn anser att man måste ligga på ett kaloriunderskott, men att det upppstår "automatiskt" på LCHF. Att begränsa kalorierna genom att fasta lite då och då är visst också OK. Det är alltså bara att faktiskt räkna kalorier som är fel och ätstört, enligt honom. Blinkar

Så har vi ju den stora gruppen som automatiken inte funkar för. Men det är klart, vi kan ju fortsätta att vara feta för att undvika att kallas ätstörda. Eller också gör vi något åt det och begränsar medvetet kalorierna och bryr oss inte om vad folk säger om det.


Anmäl
2016-01-12 12:31 #8 av: Cattis1963

Tack så jättemycket för era kunskaper som ni delar med er av😊. Dock verkar det som om man får prova sig fram och gå efter " trial and error" metoden. Jag älskar goda ostar och tar grädde i mina tre "baljor" kaffe om dagen så det kanske är mejeriprodukter som är mitt problem. Jag tycker dock LCHF blir lite torftigt utan mejerivaror, eller kan man byta ut dem mot något som är lika bra? Hur funkar det med T.ex. Kokosmjölk och kokosfett?

Anmäl
2016-01-12 13:15 #9 av: XeZafir

Testa att byta ut grädden i kaffet till smör och kokosolja, mixa ner det i kaffet och det smakar som en latte!

Anmäl
2016-01-12 16:40 #10 av: Marliis

Jag kan dricka kaffe med grädde bara som efterrätt, om jag dricker så mellan måltiderna så räknar min kropp det som mellanmål och vikten och fasteblodsocker börjar röra sig uppåt. Altså inte fråga om kalorier men insulinpåslag som påverkar. Svart kaffe är ok.

Anmäl
2016-01-12 22:13 #11 av: Piatra

Jag är definitivt en av dom som äter mindre på LCHF. Trycker annars i mig gigantiska portioner, men inte på LCHF, kanske dels för att jag inte är så överförtjust i själva maten. Tycker min "vanliga" mat är mycket godare, t.ex nudlar, potatis, pasta m.m och när jag inte får äta det blir portionerna automatiskt små och ätandet blir mer ett måste än ett evigt frosseri.

I alla fall, jag räknade ut vad jag ätit i kcal idag, det blev strax över 900 kcal. Alltså rejält under det normala på 2000 kcal. En vanlig dag snittar jag nog ca 1300 kcal. Jag går ner stadigt, har tappat 10 kg på 1.5 månad, så för mig fungerar LCHF + kaloriunderskott utmärkt.

Anmäl
2016-01-12 22:19 #12 av: hemul

#8 Eller också är det att du trycker i dig en massa KALORIER mellan målen om du tar grädde i kaffet.


Anmäl
2016-01-13 09:14 #13 av: Cattis1963

Nja, nej jag har inte räknat på det direkt men jag äter ingen frukost utan dricker två av min "baljor" med kaffe och grädde som frukost. Äter lunch mitt på dagen, igår t.ex. bacon och omelett, en liten skvätt grädde och lite osttopping . En balja kaffe till och sen middag på kvällen som igår bestod av köttgryta med fläskkött, svamp, lök, bacon, paprika, och grädde förstås. Till det hade jag ca 75 gr Shiratakinudlar. När jag skriver ner vad jag äter på en dag så låter det inte så mycket men får kanske ändå räkna lite på kalorierna då jag nog använder ganska mycket grädde. Kollar och återkommer😉

Anmäl
2016-01-13 09:58 #14 av: kalindas

Skriv in det i Lifesum, så får du lite koll på mängderna.

Anmäl
2016-01-13 13:55 #15 av: Cattis1963

Tack😊 Har laddat ner appen nu. Vet du om det går att lägga in viktminskning med LCHF-kost där? Eller kör dom "bara" på de svenska näringsrekommendationerna?

Anmäl
2016-01-13 17:55 #16 av: kalindas

#15
Om du betalar så finns LCHF kost med där. Men det går att ställa in det i den gratis versionen också.

Anmäl
2016-01-14 08:23 #17 av: Cattis1963

Vad bra! Nu är det ju enkelt att hålla koll på hur mycket man får i sig av allt. Såg redan nu att två muggar kaffe med den mängden grädde jag häller i, ca 1.5 dl totalt, nästan ger 600 kcal. Så det får nog bli till att kolla om MBC ger mindre kcal per mugg istället🙂. Jättestort tack Elisa för tipset om Lifesum!

Anmäl
2016-01-14 09:33 #18 av: ManU77

#4 Det är inte alls ovanligt att man överäter på LCHF-kost i början. Det brukar dock gå till sig av sig själv efter ett antal veckor när hormonerna i kroppen börjar fungera som de ska.

Går man ner i vikt ligger man per definition på ett kaloriunderskott, och går man upp i vikt ligger man per definition på ett kaloriöverskott. De går inte att skilja på.

Anmäl
2016-01-14 09:53 #19 av: Dicobayo

Om man tror på kalori in-kalori ut så har man inte förstått hur hormonsystemet fungerar.
Vi har ett helt gäng med olika hormoner som styr hur kroppen fungerar utifrån hur vi beter oss.
Om vi t.ex. lägger oss på ett kaloriunderskott så konstaterar kroppen svält och hormonsystemet beordrar då kroppen att dra ner på ämnesomsättningen för att anpassa sig efter de rådande förutsättningarna.
Detta gör i längden att vi kan svälta/banta oss ner till en väldigt låg ämnesomsättning, vilket inte är bra på många sätt, vi blir trötta, ointresserade av att träffa andra människor, att motionera osv. för kroppen har ställt in sig på att spara energi på alla sätt den kan.
När vi sedan börjar äta ordentligt igen så konstaterar kroppen goda tider och skickar ut hormoner som gör att vi lagrar fett istället, kroppen vill överleva och passar på att när den väl får mat att spara undan så mycket som möjligt för kommande svältperioder.
Så om man inte har koll på hur detta fungerar så kan man alltså gå upp i vikt på mycket lite mat, och kan gå ner i vikt på betydligt mer mat, trixet är att skapa en trygg kropp som inte konstaterar svält och vågar släppa på fettreserverna.

Anmäl
2016-01-14 10:12 #20 av: kalindas

#17
Varsågod!
Ska själv ta ta i lifesum igen, var bra som riktlinje.
Om du tycker det blir mycket med grädde i te eller kaffe, köp smakfri kokosolja (ej silverpaketet) och lägg i det istället.

Anmäl
2016-01-14 10:14 #21 av: ManU77

#19 Var ditt inlägg riktat till mig eller någon annan?

Om det var riktat till mig vill jag bara säga att inget av det du skriver kullkastar det faktum att man behöver ligga på ett kaloriunderskott för att gå ner i vikt, eller ett kaloriöverskott för att gå upp i vikt.

Anmäl
2016-01-14 10:21 #22 av: kalindas

#19
Var själv överviktig och åt för lite. Min kropp ställde in sig på svält och så fort den fick i sig något olämpligt så skrek den "MAT!" och samlade på sig lite extra. 
Min lågkolhydratkost har ändrat på det. Glad

Anmäl
2016-01-14 10:34 #23 av: Dicobayo

#21 Det var riktat till er alla för att visa att det inte är så enkelt som att bara skapa ett kaloriunderskott eller överskott.
Det fungerar bara för stunden, det som är intressant är att skapa något som håller i längden och då måste man jobba med kroppen och dess hormonsystem, inte emot den.

Anmäl
2016-01-14 10:40 #24 av: ManU77

#23 Det ena utesluter inte det andra. Jag är väl medveten om att viktminskning på ett bestående och hälsosamt sätt handlar mer om hormoner än kalorier, men man kommer ändå inte undan det faktum att en viktminskning per automatik betyder att man konsumerat mindre mängd kalorier än man förbrukat. De går liksom inte att skilja på. Kaloriunderskott och viktminskning är samma sak.

Anmäl
2016-01-14 10:49 #25 av: [tk1971]

#23: Det där känns som att du mästrar oss. Många av oss har i färskt minne hur tidigare försök till viktminskning har gått till och hur resultatet blev. Jag kan ju nämna att jag gick ner 27 kg med hjälp av det där traditionella tänkandet: mindre kalorier, mer grönsaker, mindre fett. Men jag mådde inte bra av det i längden. Och till slut, efter ca 10 års kämpande mot vikten (=min egen kropp) hade jag gått upp igen.

Jag har testat LCHF förut - och med samma resultat. Jag gick inte ner i vikt, utan upp. Jag tror jag vet vad det beror på. Det beror på intag av för mycket energi. Jag har helt enkelt svårt att se hur mycket mat jag ska äta eftersom jag inte är van vid så energität mat.

Anmäl
2016-01-15 08:11 #26 av: Amify

Under mitt första försök med lchf gick jag också upp i vikt pga att jag åt för mycket. Jag läste på många ställen att man ska tillåta sig att äta när man vill och få bort sötsug samt vara snäll mot sig själv vid övergången. Det tolkade jag som: ät så mycket du vill och när du vill! Hehe. Men nu vet jag bättre, kör periodisk fasta så jag hoppar frullen varje dag och automatiskt får jag ner energi-intaget då. Samt att jag minimerat småätandet. 

Anmäl
2016-01-15 08:43 #27 av: Dicobayo

Inte riktigt så det skall göras dock.
Man skall äta när man är hungrig och äta tills man är lagom mätt och ingenting däremellan, inget småätande.
Äter man tillräckligt med fett så skall man stå sig minst 5-6 timmar på varje mål mat, så de flesta landar på att äta 3 gånger per dag.
Går man upp i vikt på lchf så är det nästan alltid så att man äter för mycket kolhydrater och för lite fett, för kvinnor är det ofta för mycket mejerier som ställer till det.
Vissa kan dock ha ätit sönder sina mättnadskänslor, och då kan man lyckas med att överäta.
Då får man ta till knep som t.ex. Anna Halléns handmodell för att hålla koll på hur mycket man äter.

Anmäl
2016-01-15 08:58 #28 av: [tk1971]

Jag kör också PF och äter inte förrän till lunch. Jag har totalt gått ner 1,6 kg på ca 4-5 veckor med LCHF, och det ryms ju inom den naturliga viktvariationen. Så plus minus noll hittills.

Läste en av Skaldemans böcker och nu vet jag inte vad jag ska tro. Alla andra säger att man ska akta sig för mejeriprodukter men han säger att man kan leva på enbart ost och lite tillskott av C-vitamin. Det ger perfekt fördelning av makronutrienter enligt honom. Jag funderar faktiskt på om jag skulle köpa på mig en massa ost och köra med det enbart nån vecka och se om det händer nåt. Hellre ost än en massa ägg hela tiden...

Det verkar förresten finnas en del motsättningar mellan Skaldeman å ena sidan och Kostdoktorn å andra sidan. Och nånstans mitt emellan befinner si dr Annika. Ja, vem ska man tro på?

Anmäl
2016-01-15 09:38 #29 av: Cattis1963

Nej, vem ska man tro på? LCHF är ju väldigt bra på många sätt men när det gäller viktminskning så tror jag för egen del att jag inte kan "äta fritt" av LCHF-mat. Jag måste nog ha lite koll på kalorierna ändå. Jag har som sagt lätt för att "överäta" mejeriprodukter, grädde, ost och créme fraiche. Har "skärpt mig" mig på den fronten de senaste dagarna och nu på morgonen hade det försvunnit 0,5 kg i alla fall 😃. Allt minus på vågen är ett stort plus för mig! Får se hur det fungerar de kommande veckorna. Har som mål att ligga något kg under 60 i mitten av april (och sen hålla mig där) då jag ska gå på en större festlighet och klä mig riktigt fint. 7 kg kvar......

Anmäl
2016-01-15 10:34 #30 av: Amify

Periodisk fasta är perfekt för mig eftersom jag ändå inte får hungerkänslor förrän framåt lunchtid.

Anmäl
2016-01-15 10:39 #31 av: Dicobayo

#29 Som sagt, mejerier är vanligtvis en fälla för kvinnor som gärna äter lite för mycket sådant.
Det är dock inte kalorierna som det blir för mycket av, utan kolhydraterna.
Max 3 dl flytande mejerier per dag brukar vara en bra tumregel för att kolhydraterna inte skall dra iväg för mycket.

#30 Som sagt, ät när du blir hungrig, är du inte hungrig till frukost så äter du ingen frukost, inte svårare än så.

Anmäl
2016-01-15 14:12 #32 av: ManU77

#31 Såklart det blir för mycket kalorier om personen ifråga inte går ner i vikt utan kanske till och med går upp i vikt. Sedan är det förmodligen kolhydraterna som ställer till överätandet, men ett överätande är det oavsett.

Jag vet inte om du förstått sambandet mellan kalorier (energi) och viktminskning/ökning (massa). Om ett system växer måste systemet ta in mer energi än det gör av med. Om systemet krymper måste systemet göra av med mer energi än det tar in. Viktökning = kaloriöverskott. Viktminskning = kaloriunderskott. Detta är en av naturens grundlagar. Inte ens LCHF kan förklara bort det.

Däremot är inte anledningen, eller förklaringen, till varför man går upp eller ner i vikt att man intagit för mycket eller för lite kalorier. Anledningen, förklaringen, är mest troligt det du skrivit om tidigare, dvs hormoner i obalans.

Anmäl
2016-01-15 17:48 #33 av: Zepp

Håller med Skaldeman i alla lägen!

Vi är bägge äldre män och delar nog samma fördommar om kvinnor?

Vad handlar det om då.. jo att bantande damer ofta lever av mejeriprodukter.. ofta så låga i fett som möjligt!

Oså hoppar de sen på LCHF, då fortsätter de att leva på mejerier fast fullfeta?

Om vi skall ta det från början. mjölk är en näringsdryck för att däggdjursungar skall växa och lägga på sig vikt!

Är man en medelålders kvinna som vill bli av med några skönhteskilon.. ät riktig mat.. varför inte ägg o bacon till frukost och biff med bea till middag?

Använd mejerierna i matlagningen.. de skall då alltid vara fullfeta!

Är man dock däggdjursbarn.. ät/lev på stora delar mejerier!

Tanken med LCHF är att om man är överviktig så skall det uppstå ett automatiskt energiunderskott iomed att homeostasen ändras och det finns ansenliga mängder fett att ta utav!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-01-15 17:56 #34 av: [tk1971]

Jag tycker nog att det finns annan "riktig" mat än kött.

Dessutom har jag koll på mina kolhydrater, de brukar ligga på 5-20 g/dag. Så jag frossar inte på några kolhydrater.

Anmäl
2016-01-15 17:59 #35 av: Zepp

#34

Har inga avvikande åsikter.. det är personligt.. bara exempel!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-01-16 10:50 #36 av: hemul

#17 Där ser du! Lipar

#19 Tror du på allvar att man kan äta hur mycket som helst och ändå gå ner i vikt bara men har ordning på hormonerna (läs: insulinet)?


Anmäl
2016-01-16 15:23 #37 av: Zepp

Det är väl därför vi/du/jag/KiF  fortfarande behövs?

Skall man vara riktigt krass så handlar allt om kalorier in och ut!

Kalorier är då en sak, medans in och ut är oberoende enheter.. de styrs av litta olika orsaker/hormoner/sociala faktorer.. osv!

Vad vi lärt så här långt så funkar LCHF främst på så sätt att det gör att man kan leva längre på ens egna fettdepåer.. dvs om man har tur så kan det innebära att man äter färre gånger och därmed färre kalorier om det finns ansenliga mängder fett lagrat.

Grejen är.. att det mesta du äter lagras, för att tas ut när tillförseln minskar.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-01-16 15:44 #38 av: Siggebus

Jag räknade inga kalorier när jag startade - endast kolhydrater som jag nästan "nollade" i början.
Men från att ha satt i mig kanske upp mot 5000 kalorier per dag när jag var som fetast till att det blev ca 2000 när jag la om kosten (räknade lite på det långt efteråt) så blev det ju en rejäl sänkning/skillnad  och jag började gå ner. Hade vid start ca 45 kg:s övervikt.
Men allt eftersom kilona försvann och jag började närma mig någorlunda normalare vikt så gick det trögare och jag började räkna.
De 2000 kalorierna per dag är ju mer en nivå som är normal för att behålla sin vikt så jag la mig på ett underskott och jag började gå ner igen.
Dock la jag mig inte på någon extremt låg nivå - tror jag låg på ca 1500 kalorier ungefär. jag säger "ungefär" för sååå noga räknade jag inte.

Anmäl
2016-01-16 16:07 #39 av: parsley

Jag tror att frågan om viktminskning är betydligt mer komplicerad än kalorier in och ut eller mejeriers vara eller icke-vara. Skaldeman skriver i en av sina böcker att han kunnat hjälpa samtliga män han haft kontakt med att gå ner i vikt, men misslyckats med var fjärde kvinna. Förmodligen spelar kvinnliga könshormoner och östrogendominans in. Det är inte så enkelt som att kvinnor med automatik jojobantat hela livet eller har svårt att gå ner i vikt för att de ersätter lättmjölk med grädde när de börjar med LCHF. 

En del hävdar att kaseinet i mejeriprodukter ger upphov till låggradiga inflammationer som i sin tur leder till en rad ohälsotillstånd, däribland svårigheter att gå ner i vikt. Proteiner i maten från t ex gluten i spannmål eller kasein i mejeriprodukter läcker ut genom tarmväggen och påverkar immunförsvaret. Har man problem med läckande tarm och reagerar på kasein, så är det med andra ord ingen bra idé att försöka gå ner i vikt genom att livnära sig på ost, hur gott ost än är och även om det finns exempel på personer som lyckats med det.  Martina Johansson skriver om läckande tarm och låggradiga inflammationer i boken Magstarkt

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.