Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6599 ggr
Carvecomp
2016-01-11 13:09

Kaloriunderskott med LCHF, extrakilona måste bort!

Jag är ganska ny med LCHF, har börjat mest för att jag tycker det är en hälsosammare kost. Har hållt på några veckor men eftersom jag är rätt så normalviktig så räknar jag inte med att LCHF ska förändra min vikt. 

Jag har desvärre gått upp 5 kilo (innan LCHF), inga kläder passar och dessa måste bort. 

Jag tränar mycket och har tidigare löst detta problem med kaloriunderskott under några veckor.

Men hur funkar kaloriunderskott med LCHF? Kroppen fungerar ju på olika sätt med och utan kolhydrater, så jag funderar om kaloriunderskott även med LCHF kommer hjälpa mig bli av med mina extrakilon? 

Eller ska jag smått övergå till kolhydratskost igen och där lägga mig på underskott?

Annons:
ninis74
2016-01-11 13:47
#1

Följer..

“Turn your wounds into wisdom.”
— Oprah Winfrey

Instagram:
https://instagram.com/ninis74

Youtube:
https://www.youtube.com/channel/UCUBESsjTpsmjV6mtiOckSIg

Zepp
2016-01-11 18:35
#2

Om man säger som så.. om man skall gå ner i vikt så krävs alltid kaloriunderskott.. oavsett diet!

De som är kraftigt obesa kan ofta råka ut för aptitlöshet iomed att kroppen tar en hel dels så att säga automatiskt från fettlagret.

De äter då altså mindre män förbrukar det samma som förut.

Men.. du är närmast normalviktig så räkna inte med några hastiga automatiska aptitförluster!

Enklast är att börja äta färre gånger.. lämpligen hoppar man frukosten och äter lunch och middag!

Som regel så är både ögat och magen inställd så att det är svårare att överäta om man äter färre måltider.

Det sättet brukar kallas för 16:8.

Nästa steg är 5:2, 6:1 eller liknade, dvs man äter bara en måltid vissa dagar.

Blir lixom himla svårt att knöka ner 2000 Kcal i magen på en enda måltid.

Fördelen anser jag vid LCHF är att kroppen redan är inställd på att använda fett som huvudbränsle.

Teorin bakom lyder sålunda; det mest du äter lagras, äter du emot 80E% fett så är kroppen van att lagra detta och att ta ut det när du behöver energi.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
2016-01-11 23:57
#3

Klart det funkar. Ingen anledning att byta kost. Har gått ner tio gånger så mycket som du vill på det sättet. Nåja, jag äter inte LCHF, men nära nog.

Har du gått upp sen du började med LCHF alltså? Gjorde jag också. Det är för gott med grädde och smör. 😉

Carvecomp
2016-01-12 16:01
#4

#2, Tack. Jag tycker endå att min aptit blivit "bättre" dvs inte lika stor och konstant. Förr ått jag jämt, blodsockersvackorna kunde få mig att tömma kylen i ett svep typ! ;) Detta har jag blivit av med sen jag började med LCHF och för att inte tala om sockersuget. 3#, Hur äter du nu? Jag har nog gått upp en smula men inte nått märkvärdigt. Ja bacon/ostchips är föööör gott! Jag skulle vilja ha lite mer kolhydrater för styrketräningen och planerar att lägga in mer av det framöver. Äta mer paleo liknande och endast naturligt socker om jag måste i form av enstaka frukt, bär och ev honung.

Tripod
2016-01-12 18:15
#5

Kolhydrater är inte alls nödvändiga för träning. Finns många bloggar om det. 

En av de mer celebra är Jonas Bergqvist

http://www.jonasbergqvist.se/blogg/trott-nar-du-tranar-pa-lchf

Zepp
2016-01-12 20:09
#6

#4

Det är hur lätt som helst att överäta på allt som är tillåtet på LCHF.. sen så kan man leta nya recept på det med en massa smarriga saker!

Fråga hemul.. hon har gjort den resan!

Grejen är.. menar jag, att den metabola omställningen är jobbig, men det är den mentala som är etter värre!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
hemul
2016-01-12 22:26
#7

#4 Jag äter likadant, kanske lite mer kolisar. Jag har mer att gå ner. Tyvärr så blev jag lätt nog för att börja motionera och si då avtog viktminskningen. Kroppen ställer väl om sig ibland, plus att det blivit viktigare för mig att orka än att gå ner i vikt, ivf i det korta perspektivet.

Jag äter mer kolhydrater än det är på LCHF, ivf LCHF i dess ursprungliga form. Käkar potatis och skyr inte lite banan ibland heller. Har inte alls det där tänket med hur mycket kolhydrater saker och ting innehåller utan är mer intresserad av hur mycket kolhydrater jag får i mig. Förut åt jag max 50 g, nu är det nog närmast ett minimum, men bara undantagsvis över 75. Kan snaska loss lite om jag blir bjuden eller så, men då får det vara nåt som är värt det. Det gör ingen som helst skillnad för mig.

Carvecomp
2016-01-13 01:28
#8

#5, Fast det beror ju på vad man tränar och vilka resultat man vill ha. I styrketräning är den nödvändig (för maximalt resultat/muskeltivväxt), iaf för mig. #6, Jag har ätit hyfsat kolhydratsnålt innan också. Iaf om man jämför med "normal kost". Jag trodde lixom att jag skulle kunna äta oändligt med mat nu men det märkte jag ganska snabbt att det går nog inte.. :) Men jag funderar… Hur är det med mjölk (röd) och proteinpulver (vassle). Jag vet att man ska undvika mjölken pga mjölksockret, och även vassleprotein känns inte som ett förstahandsval av proteinpulver. Men jag har svårt att få i mig mina proteiner på så "lågt" kaloriintag/dag. Jag saknar att kunna svepa i mig en proteinshake med ca 1 dl mjölk. #7, Alltså jag räknar inte hur mycket kolhydrater jag får i mig per dag. Jag ser bara till att endast äta mat som har max 5g kolhydrater/100g. Räcker inte det? Har visserligen lagt in min mat i appen lifesum, vilket visar att jag ätit 32g kolhydrater idag… Ska nog läsa på vart man bör ligga.. ;) Avtog viktminskningen när du började motionera?

hemul
2016-01-13 13:30
#9

Jag tycker den där 5-procentsregeln är hur korkad som helst, och inte bara jag. Då skulle du ju kunna dricka din shake med flera liter mjölk, eller hur? Eller om jag nu tycker två vindruvor sätter piff på någon anrättning, spelar det verkligen någon roll att de innehåller 15% kh? Det är klart att mängden man äter spelar roll. Ett korn socker ger ingen diabetes liksom, även om det är 100% kolhydrater. 😉

Men varför ska du vara så strikt om du nu tränar mycket och dessutom tycker det funkar bättre med mer kolhydrater?

Jag provade det där strikta jag också, men mådde inte bra på det. Kom aldrig över tröskeln, så att säga. Trött och orkeslös och dimmig i kolan. Jag började ju redan innan begreppet LCHF fanns, men budskapet var väl ungefär detsamma, ta bort så mycket som möjligt, helst allting. Jag började läsa de böcker som de svenska profeterna säkerligen grundade sig, originalen så att säga. Då insåg jag snabbt att den svenska varianten var mycket extremare än förebilderna/föregångarna. Man ville väl nischa sig. Jag la till kolhydrater, från riktiga kolhydratkäller som potatis,  och mådde genast bra mycket bättre.

Carvecomp
2016-01-13 15:02
#10

Ja vi har ju lixom bara hållit oss till 5% det är det enda vi gjort som "beräkning" vilket innebär att man kan äta korv osv.. (iaf en del) Men det känns som att det inte räcker… 

Jag strävar inte efter att vara så strikt. Jag började med LCHF mest för att jag tror att det är det rätta för människokroppen., men jag vill ha lite mer kolhydrater. Men jag ville börja med LCHF för att bli av med kolhydrats- och framförallt sockersuget som var enormt för mig. Börja med att ta bort "avgifta", lära mig att äta fetare mat och sedan lägga till kolhydrater efter behov. Så börja med LCHF och övergå till Paleo liknande tycker jag känns bra.

Med LCHF lär man ju sig vart allt det gömda sockret och onödiga ämnen finns. Tror inte jag hade lärt mig det som jag bara dragit ner på kolhydraterna.

ninis74
2016-01-13 18:23
#11

Ska snart gå över från VLCD till LCHF.

Jag körde LCHF för drygt ett år sedan och det funkade hur bra som helst, även i samband med träning. 

Jag hamnade i en rejäl utmattning och då ballade jag ur med kolhydraterna och gick upp allt igen.. men nu är jag snart nere i min må bra vikt ( med VLCD ), men vill absolut inte gå upp igen, så jag börjar med LCHF igen eftersom det funkar så himla bra. 

:D

“Turn your wounds into wisdom.”
— Oprah Winfrey

Instagram:
https://instagram.com/ninis74

Youtube:
https://www.youtube.com/channel/UCUBESsjTpsmjV6mtiOckSIg

Zepp
2016-01-13 18:48
#12

#10

Det finns inga magiska dieter.. lika bra att säga det med en gång.. det finns bara enskilda magiska kroppar!

Förstår man vad LCHF/Paleo handlar om så kan man använda sig av det som ett koncept.. som givetvis skall anpassa till ens egen kropp, metabola tillstånd och sociala kontext!

Dvs alla bör fokusera på riktig mat med näring.. energi är den lättaste delen att få i sig.. övrig näring knepigare.

5%-regeln är vad den är och tolkas olika av olika personer.. insatta begriper att man inte kan äta hur mycket som helst av sådant som faller inom 5%!

Den regel handlar mer om att välja olika sammansatta varor när man står i affären!

Hur mycket socker eller andra kolisar kan man acceptera att de stoppar i korven?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: