Annons:
Etiketthälsa
Läst 9555 ggr
Septima
2016-01-09 09:32

Histaminöverkänslighet och LCHF

Fundering kring ev samband mellan anafylaktiska reaktioner och LCHF. Undrar om någon annan här haft samma typ av reaktioner? En lång "bakgrund":

Jag har det senaste dryga året fått tre sk anafylaktiska reaktioner, det vill säga histaminrelaterade reaktioner. Kraftig svullnad av läppar och/eller ögon, klåda, matthet (blodtrycksfall). Sökte akut eftersom risken finns att även andningsvägarna drabbas. Vanligen beror reaktioner av detta slag på allergi men jag är mig veterligen inte allergisk mot något och hade vare sig ätit eller utsatt mig för nåt annat än det jag brukat göra. 

De senaste attackerna fick jag med ganska kort mellanrum strax före jul, förra gången var det över ett år tidigare. Och dessförinnan var det flera år sedan. Nu sist blev jag lite orolig. Även om jag har akutmedicin att ta om/när det händer igen så är jag helt satt ur spel precis när det slår till. Livet blir lite komplicerat om man inte kan räkna med att fungera som man ska. Skulle all kost som potentiellt kan tänkas orsaka detta uteslutas blir det inte mycket kvar. Jag lät bli ägg några veckor men det faktum att jag under de veckorna inte fick någon ny attack säger ju ingenting eftersom jag som sagt inte ätit något ovanligt de gånger jag drabbats.

Orsaken behöver inte vara allergi utan kan vara histaminintolerans/histaminkänslighet, har jag googlat mig fram till. Underdiagnosticerat och relativt okänt inom svensk sjukvård. Men när jag läste om denna diagnos såg jag att jag även brukar ha en del andra symtom som kan ingå (klåda i handflator, mystiska eksem, huvudvärk, diarré osv). Jag har alltid tänkt att klådan och eksemen beror på att jag har torr hud, huvudvärken på att jag druckit för lite eller stressat och magproblemen (som jag inte har särskilt ofta) på att jag slarvat med maten.

Histamin är viktigt för kroppens funktioner på många sätt. Bland annat hjälper det till så att cellernas väggar blir mer genomsläppliga för vita blodkroppar när sådana behövs för att försvara kroppen mot olika infektioner. 

Nå. Om det nu rör sig om histaminkänslighet (kan knappast vara intolerans eftersom det brukar gå bra) så skulle faktiskt LCHF kunna bidra negativt. En av de tänkbara orsakerna är nämligen att det enzym som ska bryta ned histaminet i tunntarmen inte räcker till. Detta enzym kan i sin tur skadas av en alltför riklig gallproduktion. Och gallan ökar ju rejält om man äter mer fett (jag har ätit LCHF-kost i 4,5 år). 

Det hela är naturligtvis ytterst komplicerat och det kan finnas flera andra orsaker också. Det man bör göra om man har denna intolerans är att vara försiktig med mat som antingen i sig själv innehåller mycket histamin (makrill i burk som jag haft nästan som basföda på jobbet är ett exempel) och all fermenterad mat eller triggar kroppens egen produktion av histamin.  Histaminrik föda är bland annat rött vin. Stark ost. Surkål. Osv. Och svart te!!! Alltsammans åt jag/drack jag regelbundet veckorna före jul så det blev gissningsvis för mycket.

Antihistaminer hjälper vid akuttillståndet men är ingen lösning och kan i längden förvärra tillsåndet. Antihistaminer tar inte bort histaminet utan gör att de receptorer som ska svara på histaminet (som är en signalsubstans) svarar sämre. Då svarar kroppen med att producera mer histamin. Den metafor som används i de källor jag tagit del av är "en hink som blir överfull" (på svenska skulle vi väl säga bägare). Det handlar alltså om att vi bara klarar av att hantera en viss mängd histamin. 

Histaminkänslighet är svårdiagnosticerad eftersom symtomen kan vara många och inte alltid desamma plus att det är nästan omöjligt att koppla dem till enskilda födoämnen, såvida man inte också är allergisk.

Det går att testa om enzymet DAO ( DiAmine Oxidase) är otillräckligt (vilket jag funderar på att göra). Om det handlar om att gallan är för aktiv borde jag kanske testa att äta mindre fett (och därmed mer kolhydrater, för mer protein är inget bra alternativ). Vore intressant att höra om någon annan har liknande symptom eller har mer kunskap i området…

Annons:
UrszulaT
2016-01-09 12:03
#1

Det kanske är något sådant:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Angio%C3%B6dem

Kolla detta. Min vännina hade den här sjukdomen och var flera gånger på akuten.

Septima
2016-01-09 12:17
#2

Låter likt men vad jag förstår av länken skulle Angioödem hänga ihop med menstruationscykeln. Jag är 63 år och hade min sista menstruation när jag var 59 så det verkar inte så himla sannolikt. Men symtomen är väldigt lika  dem man listar som tecken på histaminintolerans. Det kanske finns ytterligare diagnoser som kan vara aktuella som har liknande symtom…

UrszulaT
2016-01-09 12:28
#3

Det behöver den inte göra det står där att den KAN förekomma även då. Läs mera här:

http://xn--nsselfeber-q5a.se/angioodem.html#.VpDtZ5PhC8o

Jag tror på att det är angioödem du har än histaminöverkänslighet. Min vännina, jag skrev om, hade precis samma symptom som du beskriver och hon hade angioödem diagnostiserad av läkare. Hon är också över den åldern med mens.Men läs vidare du kanske hittar något mer.

UrszulaT
2016-01-09 12:32
Septima
2016-01-09 12:35
#5

Tack! Ja det stod att det KAN höra ihop men de vetenskapliga artiklarna som angavs som källor hade den kopplingen. Jag googlade lite. Varför tror du inte på histaminkänslighet? (Vore jätteskönt om du har rätt för jag vill inte sluta dricka svart te eller använda långkok för köttgrytor…)

Septima
2016-01-09 12:42
#6

Mmm - tja det låter mest som en beskrivning av själva symtomet. Det jag läst mig till är att orsaken alltså inte behöver vara allergi utan just känslighet för för mycket histamin. Eftersom jag i vanliga fall klarar att äta det mesta utan att reagera (det gör man ju inte om man är allergisk, så vitt jag kan förstå) så tänker jag att förklaringen FÖR MYCKET histamin verkar rimlig. Men symtomen är vad jag kan förstå desamma. Och om denna eventuella känslighet för histamin beror på att jag producerar för mycket galla så skulle det alltså ev kunna finnas ett samband med LCHF… (ingen kul tanke men inte nån katastrof såklart…)

Annons:
UrszulaT
2016-01-11 13:27
#7

Det är mer än jak kan svara på men du kan väl prata med din doktor om det och fråga om det ändå inte är angioödem Det är ingen allergi, precis som du säger, och så vit jag vet utlöses det inte av någon mat eller så men mer vet jag inte.

Septima
2016-01-11 16:13
#8

Tack! Angioödem (har jag nu läst mig till) är just ett symtom, men inte en orsak - inte en sjukdom i sig och KAN orsakas av allergi (andra vanliga symtom är nässelutslag och astma). Så visst är det angioödem jag fick före jul men jag har fått nässelutslag tidigare. Frågan är vad som orsakar det - antingen är det allergi eller så är det histaminkänslighet (eller båda delarna). Men troligen inte allergi eftersom inget av det jag ätit är sådant jag inte brukar äta annars och då klara av det. Det kan kanske kunna tänkas finnas fler orsaker än histaminkänslighet. 

Min fundering här gäller ev koppling till LCHF - om gallan förstör en del av det enzym som ska bryta ned histaminet i tunntarmen så skulle en ökad gallproduktion (som ju blir fallet vid LCHF-kost) kunna ha negativ effekt. Annat jag nu läst mig till är att en hel del naturliga antihistaminer finns i en mängd grönsaker och även en del frukt. Jag äter inte lika mycket grönsaker nu  jämfört med vad jag åt tidigare (tidigare åt jag som en "kanin" brukade folk reta mig för.- Vet att många som äter LCHF säger att det nu äter mer grönsaker än tidigare men i mitt fall är det inte så (äter ändå mer än "Svensson" skulle jag tro men rätt begränsat urval och inte så mycket utav den sorten som kan funka som naturliga antihistaminer samt framför allt "mastcellsförstärkare". ) 

Ingen aning om det kan finnas ett sånt samband - det kan ju vara ålder också - man blir känsligare med åren för stress och annat som också kan påverka histaminnivåerna. I så fall hade jag gissningsvis råkat ut för dessa attacker även med annan kost än LCHF.

Nu prövar jag i alla fall att dra ned på all histaminrik föda och öka på konsumtionen av frukt och grönsaker även om det då blir fler kolhydrater…

UrszulaT
2016-01-12 10:55
#9

Det stämmer det sista. Min vännina som jag har berättat om har inte ätit LCHF.

Lycka till med ändringen och hoppas att du kan undvika flera incidenter.

Upp till toppen
Annons: