Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 9777 ggr
Amify
1/9/16, 8:47 AM

Rättika

Igår lagade jag rättikagratäng för första gången och blev väldigt imponerad av hur likt det var potatisgratäng i både smak och konsistens. Lyrisk kanske mer är ordet. Nu har jag googlat en del och insett att det finns massor av falska potatisrätter att göra med rättika, såsom hasselbacksrättika, klyfträttika, stekt rättika, rättikapommes. Ser fram emot att utforska dem alla! Har ni några speciella rättikarecept som ni vill dela med er av?

Annons:
Siggebus
1/9/16, 8:53 AM
#1

Njaaaeee - har inga recept direkt och har inte gjort så många rätter av det ännu.

Men när jag får köttbitar över så gör jag gärna pytt-i-panna med just rättika som jag tärnar och steker tillsammans med lök etc. Kan även blanda i grönsaker och steka med också - supergott! Givetvis stekt ägg och ett par skivor rödbetor också till - blir precis som vanlig pytt 🙂

Amify
1/9/16, 8:57 AM
#2

Bra tips! Jag gjorde min senaste pytt med squashbitar men de stektes sönder i pannan och blev alldeles trådiga. Ska byta ut mot rättika nästa gång!

Siggebus
1/9/16, 9:11 AM
#3

Jag tärnade rättikan rå och förkokte den så den skulle bli lite mjukare innan jag stekte. Men det går kanske bra att endast steka - men kanske det behöver lite mer tid då innan man lägger i det andra? Du får testa! :)

Amify
1/9/16, 9:20 AM
#4

När jag har spanat runt på diverse recept verkar samtliga ha det där med förkokningen gemensamt, så du är nog rätt ute.  Igår förkokade jag den skivade rättikan i grädde med vitlök, salt och peppar väldigt länge (ca 20 min totalt) innan den gratinerades med ost.

hemul
1/9/16, 9:25 AM
#5

Tycker ni verkligen det blir som potatis? Tycker det blir vattnigt jag. Kålrabbi tycker jag är mer stuns i. Eller kålrot, men då får man ju den starka smaken på köpet.

Amify
1/9/16, 9:37 AM
#6

Min gratäng igår blev väldigt lik potatis! Kanske för att det kokades i grädde ca 20 min och sedan gratinerades i ugn i ca 30 min. Perfekt konsistens i skivorna. Beginners luck?

Annons:
Siggebus
1/9/16, 10:58 AM
#7

Jag tycker också det blir ungefär som potatis - absolut ingen stor skillnad.

JMW
1/9/16, 2:47 PM
#8

Hmm..jag håller nog med hemul. Har provat rättika några gånger och kan inte fatta hur man kan tycka att det är likt potatis. Kanske ska prova igen och koka den i grädde som Amify gjort.

Veda
1/9/16, 4:35 PM
#9

Mja, blir som potatisgratäng på hård potatis eller färskpotatis. Tyvärr! Rättikan är annars smakmässigt rätt. Jag har försökt att förkoka i grädde men det hjälpte inte. Men blandar man in lite annat i gratängen, kryddar upp den etc så blir det inte så tokigt. Men potatisgratäng smakar det inte.

hemul
1/9/16, 8:32 PM
#10

Vi som inte lyckats kanske borde prova igen.😮

angest
1/9/16, 9:02 PM
#11

Jag har inte ens hittat rättika i butikerna här :/

VildaVittra
1/9/16, 9:17 PM
#12

#11 Rättika är jättelätt att odla själv, det är ju egentligen samma art som rädisa, men en lagringsbar variant.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

hemul
1/10/16, 12:49 AM
#13

Får ha jäkla höga blomkrukor bara.😛

#11 Bor du på en liten ort? T.ex. Willys har alltid och lite större ICA brukar också ha.

Annons:
VildaVittra
1/10/16, 5:14 AM
#14

#13 Varför skulle man behöva ha det? Det finns ju en uppsjö av namnsorter med olika form och storlek.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Siggebus
1/10/16, 8:52 AM
#15

När jag förkokar min rättika så tärnar jag den först (om jag ska ha det till pytt) och när den är lagom kokt så häller jag den varm i ett durkslag så den får rinna av ordentligt.  Ska man göra gratäng kan man ju skiva den innan kokning.
Jag kokar i enbart vatten och salt.

Vivisfaxarn
1/10/16, 9:07 AM
#16

När jag gjorde Jansson på rättika blev det otroligt starkt. Kan det har berott på att jag grovrev den? Eller finns det olika sorter. Åt på häslohem en gång råriven rättika, inte stark! Verkar på alla här som det skulle funka bra. I min ICA finns rättika, men i små korta, plastförpackade stumpar.

hemul
1/10/16, 10:43 AM
#17

Alla tycker ju inte att det funkar bra. Men du, det här kanske är långsökt, men plastförpackade små stumpar och otroligt starkt, du kan inte ha fått pepparrot av misstag?

Veda
1/10/16, 1:32 PM
#18

Rättikan brukar vara starkare i längst ner.  Men tipset om pytt i panna verkar lovande.

Vivisfaxarn
1/10/16, 1:42 PM
#19

Inte SÅ starkt! Min man frågade efter rättika och expediten sa att dom flesta bara vill ha en liten bit. Fast eftersom ingen annan verkar ha dessa problem börjar jag undra…. Tänker göra ett nytt försök, med en hel - inte en inplasats bit.

parsley
1/10/16, 1:45 PM
#20

Av någon anledning så verkar Willys har bäst rättikor. 😐

Jag har gjort Janssons frestelse samt gratäng på rättika och blivit nöjd med båda. De påminner om rätterna gjorda på potatis, men smaken är lite bittrare och det blir som om man gjort gratängen på hård potatis istället för mjölig. Den lite bittrare smaken har jag ingenting emot numera och jag är inte säker på att jag ens skulle gilla potatis längre.

Annons:
Upp till toppen
Annons: