Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

sötsug

2016-01-08 18:12 #0 av: fiskenihavet

Har ätit lchf i ca tio dagar nu. Hur ska jag stå mot sötsuget? Idéer?

Anmäl
2016-01-09 08:38 #1 av: Amify

Jag brukar äta oststavar om sötsuget sätter in.

Anmäl
2016-01-09 08:57 #2 av: parsley

Grunden för att bli av med sötsug är att äta sig mätt på riktig mat.  Förhoppningsvis är ditt sötsug ett övergångsbesvär, som kommer försvinna inom de närmaste dagarna.

Lite äppelcidervinäger i ett glas vatten är en huskur mot sötsug. Blanda äppelcidervinägern i ett glas vatten och drick. Vill du fortfarande äta efter det så är du hungrig och kan äta, annars var det sug.

Gör ett tankeexperiment. Vill du äta t ex bacon och ägg eller ett kokt ägg, så är du hungrig och kan äta,  om inte så är det sug.

En kopp te med kokosfett eller en mugg, gärna hemkokt, buljong kanske kan hjälpa. Ta extra fett och en äggula i buljongen.

Testa mörk choklad 85 % eller mörkare.  Den är såpass bitter att den bör ta kål på sötsug. Äter du den som godis och kan äta en hel kaka utan problem, så undvik den i fortsättningen. 

Jag gör en mättande "drickchoklad" ibland. Ta 2-3 äggulor, upp till 50 g smör eller 2 msk kokosfett och 1 kopp hett vatten. Mixa och smaksätt med lite kakao samt sötning om du inte triggas av det. Chokladdrycken är rejält mättande.

Anmäl
2016-01-10 10:26 #3 av: jessirene

En drastisk och obehaglig lösning finns. Med risk för att vara respektlös mot de drabbade och att reta upp någon känslig. Nu har jag varnat er.

Varje gång du blir sugen på socker eller sött så ska du bild-googla diabetes tå.

Men tänk efter först om det är värt det eller om du kan låta bli socker ändå.

Anmäl
2016-01-10 10:31 #4 av: Christina48

Krom reglerar sockebalansen. Finns som tillskott men förstås också naturligt bl a i hasselnötter.

Anmäl
2016-01-10 10:43 #5 av: parsley

Ketobollar

Det finns ett antal recept om du googlar.

Jag brukar göra den här enkla varianten:

• Blanda 150 g rumsvarmt smör med 1 påse riven kokos á 200 g. 
  • Tillsätt så mycket kakao att det får en trevlig färg.
  • Söta ev. Utan sötning blir de ätliga, men mindre goda.
  • Som ytterligare smaksättning kan man använda t ex lakritspulver eller vaniljpulver.
  • Rulla bollar och rulla dem ev i kokos eller sesamfrön.
  • Förvara i kyl eller frys.

De är mättande och triggar inget sötsug hos mig. Leder de till sötsug eller överätning så ska man naturligtvis avstå från dem. För mig är det ett perfekt sätt att få i sig extra fett. 

Anmäl
2016-01-10 17:37 #6 av: OlgaMaria

Äppelcidervinäger är bra som sagt. Även citronvatten kan stilla suget.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2016-01-10 23:13 #7 av: Zolunia

Jag brukar googla motiverande texter eller bilder... Tex: Don't give up what you want the most, for what you want now. (Ge inte upp det du vill mest av allt för det du vill just nu.)

Anmäl
2016-01-10 23:52 #8 av: u s

Bit ihop. Det går över.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.