Annons:
Etikettövrigt
Läst 5519 ggr
[tk1971]
1/7/16, 11:28 AM

På vårdcentralen.

Idag var jag på vårdcentralen för en hälsoundersökning. Jag mottogs av en ung AT-läkare som gjorde en grundlig undersökning. Veckan innan hade jag lämnat blodprover. Idag togs ett EKG också. Jag sa att jag nu sedan en månad tillbaka äter LCHF-kost och gärna vill följa om blodfetterna förändras. Jag är nämligen inte helt övertygad om att den typen av mat är bra för hjärta och blodkärl, och det finns hjärtsjukdom i min nära släkt.

Ja, efter att vi gått igenom allt och jag sagt mitt så fick jag mig en grundlig föreläsning om hur jag borde äta. Och det är INTE LCHF-mat, utan den mat som livsmedelsverket rekommenderar. Jag borde inte äta mättat fett, utan växtoljor, nötter, avokado etc. Och jag borde äta fullkornsprodukter, och alla kolhydrater är inte dåliga, etc. Ja, ni vet.

Jag sa att jag hade förväntat mig att hon skulle säga så, eftersom både hon och jag har utbildats i att den typen av kost är bäst. Jag sa också att jag bestämt mig att göra detta försök nu, och funkar det inte så får jag väl ändra mig sen.

Så nu ska jag på en uppföljning av blodfetterna i slutet av maj, så får vi se om de ändrats.

Annons:
Farwuq
1/7/16, 11:49 AM
#1

De stackars AT-läkarna måste följa regelboken annars kan det bli besvärligt i framtiden.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Siggebus
1/7/16, 12:02 PM
#2

Se också till att du (om du inte redan vet det) tar reda på HUR man bör avläsa kolesterol-provet. 🙂
Min AT läkare ville behandla mig medicinsk för att jag enligt henne hade för högt kolesterol.
Jag hade totalkolesterol på 7,1 och det var det enda hon var intresserad av.
Att man bör räkna totalkolesterol/HDL och där få ett lågt värde svarade hon inte alls på.
Total/HDL rekommenderas vara under 6. Mitt låg på 2,5 och mina triglycerider på låga 0,6 (Triglycerider bör helst vara under 1,7)

Effie
1/7/16, 12:38 PM
#3

En sak till…jag har last en hel del inlägg om kolesterolmätningar genom åren, och det verkar som att värdena ofta går upp I början, når en topp efter sex-nio månader och börjar sedan sjunka igen.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Siggebus
1/7/16, 12:43 PM
#4

#3
Det där har jag också fått till mig.
Jag har ätit lchf i ca 6 år nu och jag är nöjd med mina prover….även om läkaren inte var det 😛

Amify
1/7/16, 12:55 PM
#5

Jag blev rekommenderad av min läkare en vecka innan jul att fortsätta med LCHF eftersom det är till min fördel hälsomässigt. Han ställde frågor och lyssnade mycket på mig och mässade inte bara enligt läroboken.

[tk1971]
1/7/16, 1:41 PM
#6

Ja, än så länge var det inget fel på blodproverna. Läkaren sa att "de är helt ok, men skulle kunna vara bättre".  Jag såg att de flesta värdena hade höjts en liten aning om man jämförde med tidigare provtagningar, men de är fortfarande inom det normala.

Annons:
Zepp
1/9/16, 11:27 PM
#7

CONCLUSIONS:

Low-carbohydrate, non-energy-restricted diets appear to be at least as effective as low-fat, energy-restricted diets in inducing weight loss for up to 1 year. However, potential favorable changes in triglyceride and high-density lipoprotein cholesterol values should be weighed against potential unfavorable changes in low-density lipoprotein cholesterol values when low-carbohydrate diets to induce weight loss are considered.

http://www.ncbi.nlm….ubmed/16476868/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Christina48
1/10/16, 6:44 AM
#8

Jag har mätt mina blodfetter nu under två års tid och sett vilken roll det spelar vad man äter - mer än vad det handlar om LCHF eller inte. För mig har det blivit så att äter jag fisk och skaldjur och grönsaker går HDL upp och triglycerider ner. Äter jag griskött går HDL ner och triglycerider upp. Det ser alltså ut som att för en bra balans är anti-inflammatorisk kost att föredra, även för den som ligger inom riktvärdena.

Upp till toppen
Annons: