Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6364 ggr
Jag69
1/7/16, 9:16 AM

Handmodellen Anna Hallen

Hej! Jag undrar om det är någon därute som kör Anna Hallèns handmodell? Hur gör ni och hur fungerar det? Jag är speciellt lite förvirrad med fettet! Om jag har en grönsaks rätt till, hur mycket smör/olja/grädde/ost är ok? Sedan om jag förstått det rätt så är det antingen en msk smör eller upp till en dl annat, majonäs eller mejeri?! God fortsättning! :D

Annons:
parsley
1/7/16, 9:28 AM
#1

Jag använder den inte.  Handmodellen är för abstrakt för mig.  För mig fungerar det bättre att registrera i kostbevakningen.se om jag behöver registrera eller ha extra koll på vad jag äter.

Jag testade att lägga in de fettkällor du nämner i trådstart i kostbevakningen och hur mycket fett man från respektive fettkälla varierar. 1 msk smör ger 11 g fett, 1 dl grädde 40 g och 1 dl majonnäs 90 g.

hemul
1/7/16, 9:41 AM
#2

Det sista låter konstigt eftersom majonnäs är fetare än smör.

Är det det här du syftar på?

http://www.annahallen.se/lchf-for-viktminskning

Vet inte vad Hallén menar, men det förstår jag nästan aldrig. En sak håller jag med henne om, delvis ivf. Detta:

Du kan bara gå er i vikt om du kan äta 4 måltider och stå still i vikt. Så börja med att lära dig äta!

Varför man ska äta 4 ggr om dan vet jag inte. Men jag tror att ett bra utgångsläge är att se till att man är viktstabil ett tag.  Sen tycker jag ju att gram, kalorier eller vilka exakta mått då vill är betydligt enklare än handflator och nävar.

Jag antar att du, precis som jag, inte kan äta fritt och ändå gå ner i vikt, annars skulle du väl inte tittat på det där. Du frågade inte, men vill du veta hur jag gjorde? När jag började "lowcarbbanta"kollade jag först hur mycket jag åt genom att registrera mitt intag under en vecka eller så. Sen åt jag lite mindre. Min ambition var inte att gå ner jättefort. Eftersom jag har problem med att bli mätt ville jag gå ner på en nivå som inte var direkt plågsam för mig. Eftersom jag låg och svävade  ett par hundra kcal över 2000 (kvinna, 1.66 lång) bestämde jag mig för att dra ner till 2000 som ett första steg, bara för att vänja mig. Men det visade sig att det räckte.

Jag äter 3 ggr om dagen, enbart för att jag föredrar det, inget annat skäl. Jag äter inte mellanmål. Och jag äter inte en näve nötter om dan heller. Vill hellre äta mig någotsånär mätt vid måltiderna.

Kan väl tillägga att kalorirestriktion på normalkost funkade inte för mig. Det gjorde det inte att äta fritt på low carb heller. Men kombinationen funkade.

Nu har jag haft en (lång) period då det inte händer så mycket, men jag har gått ner över 50 kg med denna tämligen enkla metod. Man behöver inte krångla till det med att ta reda på sin RMR (basala energiförbrukning) och hur mycket man förbränner på motion eller någonting annat för att kunna använda kalorier som mått. Man behöver bara veta hur mycket man äter och se till att äta lite mindre än det. Det är mitt budskap.Blinkar

LUAL
1/7/16, 10:15 AM
#3

Jag kör just nu enligt handmodellen och än så länge har det gått bra. Dock är jag inte så exakt när det gäller mängderna utan det gäller mest att få till att få en lagom mängd av protein, grönsaker och fett i allmänhet anpassad till hur stor man är. Nötter äter jag de dagar jag tränar, det är för att få i mig mineraler.

Jag69
1/7/16, 10:36 AM
#4

Lual: vad är en lagom mängd? ;)

LUAL
1/7/16, 11:03 AM
#5

Frukost;
1 hand protein ex; fisk, skaldjur, ägg, kyckling, kött, inälvsmat i volym av hela din hand. (Korv så sällan som möjligt och då med 70% köttinnehåll)

1-3 msk 100% fett från: Kokosfett, mct-olja, smör, majonäs, olja och ghee.
Alt 1dl fett av valfri sort. Till fettkällor räknas; kokosgrädde, grädde, turkisk yoghurt, creme fraîche, ost, keso.

Mängden fett ska göra dig mätt i flera timmar men inte illamående efter måltid. Känn efter var din nivå landar. Ingen idé att försöka vara "duktig" och välja den lilla mängden. Det straffar sig genom att hungern till slut vinner.

Lunch;

Samma mängd protein och fett som frukost OCH en hand grönsaker ovan jord minus majs plus lök

Kolhydrater:
Broccoli
Blomkål
Spenat
Vitkål
Grönkål
Brysselkål
"Gröna blad"
Aubergin
Squash
Avokado
Sparris
Paprika
Tomat
Lök (allla sorter)
Svamp
Oliver
Fänkål
Spetskål

Middag;
Samma fördelning som lunchen.

Dryck; vatten te kaffe

hemul
1/8/16, 12:53 AM
#6

Det blir ju lite märkligt direkt där. Hur är ägg och kött jämförbart volymmässigt? Ägg innhåller bara knappt hälften så mycket protein som kött, däremot ungefär lika mycket fett som fläskkarré. Ost innehåller betydligt mer protein än kött, CF nästan inget. Hur är de jämförbara ur näringssynpunkt?

Annons:
LUAL
1/8/16, 7:48 AM
#7

hemul, vad jag förstått är det variationen Anna är ute efter. Det gäller att man inte äter samma sak varje dag när man följer detta. Genom att variera är tanken att det blir bättre ur näringssynpunkt. Det är nog inte tänkt att varje måltid ska ha exakt samma sammansättning utan att man får titta i det långa perspektivet.

Jag69
1/8/16, 8:28 AM
#8

Hur länge har du hållt denna kosthållning lua och har du gått ner någonting? För mig är ju också handmodellen att jag vill kunna leva normalt och slippa räkna hela livet! ;)

LUAL
1/8/16, 8:47 AM
#9

Jag började om nu i måndags efter alla helgerna och har gått ner 1 kg. För mig handlar det mest om att inte småäta utan att lyckas hålla mig till mina mål mat om dagen och inte få sug. Jag tror att det mycket handlar om den mentala biten, att kunna äta avslappnat. Om jag håller på att föra in i olika tabeller det jag äter misstänker jag att jag omedvetet stressar upp mig. För tillfället använder jag mig också av en coach som tittar på mina måltider som jag tar bilder på. Det hjälper mig också att hålla mig på banan. Som sagt, mycket för min del är nog på det mentala planet. Det finns olika varianter på hur man kan göra, gäller bara att hitta det som passar en själv i långa loppet. Prova dig fram.

hemul
1/8/16, 10:27 AM
#10

Hur kommer variation av att man mäter med handflatan? Det står ju t.ex. CF eller ost. Om jag föredrar ost då äter jag väl ost. Står ju inte att man ska variera vad jag ser. Och nötter, det ska man äta varje dag va? För mineralerna. Som om nötter vore det enda sättet att få i sig mineraler.

Inte meningen att dissa en metod som funkar för dig. Det är bara det att min hjärna alltid gå i gång på AHs utsagor därför att jag för det mesta finner dem obegripliga och så kan jag inte låta bli att börja bena i dem. Förlåt. 🤫

LUAL
1/8/16, 10:48 AM
#11

hemul, helt ok, det är sunt att vara kritisk😉 
Jag köper heller inte allt rakt av utan testar och ser vad som funkar. Det finns så många teorier därute i cybervärlden och för vissa fungerar det ena och för andra något annat, och ibland vet man inte varför. Kanske det är så att när det gäller levande varelser att det inte finns någon enkel logik. Skulle vara enklare om vi var maskiner utan hänsyn till metabolism, hormoner och annat komplicerat.

Nej nötter är inte det enda sättet att få i sig mineraler. Mineralsalt är också en bra källa. Det finns ju en hel lista på annat också, såg att Apoteket lanserar en app för just det.
Jag tycker dock om nötter, speciellt att få något rejält att tugga på och då funkar det ju för mig🙂. Numera testar jag att salta dessa med en saltblandning, speciellt om jag ska iväg och träna. Så länge jag inte får extra sug och känner att mina kramper i vaderna håller sig borta kör jag vidare på det konceptet.

hemul
1/8/16, 8:07 PM
#12

Buljong är en bättre. Och godare. 😃

LUAL
1/9/16, 9:06 AM
#13

Inget tuggmotstånd😉. Och jag vet inte om jag orkar koka buljong för det är nog det bästa. Buljong var något jag drack när jag var gravidillamående så jag har en konstig koppling till det som inte är helt angenäm.

Annons:
hemul
1/9/16, 9:20 AM
#14

Man gör sås på den. Och soppa om man gillar det. 😉

Men det är ju upp till var och en. Är inte så kategorisk som AH, jag inte. 😛

Upp till toppen
Annons: