Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter

Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter

Scones a la LCHF

2016-01-06 10:04 #0 av: XeZafir

Kom över ett recept som för mig var nytt igår, scones. Det kunde inte göra mig gladare, för de har jag saknat!

Tänkte att fler kanske saknar den sorten?

Recept på 6 stycken

200 grader i ugn

Ingredienser:

42.5 gram Pofiber

2 tsk bakpulver

0,5 msk fiberhusk

0,5 tsk salt

4 ägg

1 dl vispgrädde

0,5 dl turkisk yoghurt

1: Blanda grädde, ägg och yoghurt

2: Blanda de torra ingredienserna för sig

3: blanda ner torra i äggsmeten.

4: låt svälla ca 15 min

5: Klicka ut på plåt

6: Grädda mitt iugnen. Ät njut och ha gott om smör och ost/pålägg på :)

De är dessutom goda kalla dagen efter också, till skillnad mot "riktiga" scones.

Hoppas att mer än jag kan njuta av dessa!

Anmäl
2016-01-06 17:20 #1 av: Amify

Dessa bakade jag imorse:

http://www.matklubben.nu/recept/lchf_-_pones_godaste_lchf-br%F6det__93355.html

Bytte dock kesellan mot finmixad keso. Mycket goda blev de!

Anmäl
2016-01-09 16:38 #2 av: Veda

Tack! Tror jag ska testa att baka dessa i morgon. 

Anmäl
2016-01-11 15:40 #3 av: ninis74

Tack :)

Anmäl
2016-01-12 08:17 #4 av: Veda

Provbakade i helgen. Blev helt okej, möjligen smakade det lite för mycket ägg i min smak. 

Men jag tycker personligen det här receptet är enklare att jobba med, då man får en deg istället för smet. http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4e4817dcd4ebea54fe018151-pennylanes-brodbullar . Jag brukar trycka ut bullarna till platta rundlar och dela dem på mitten.

Anmäl
2016-01-12 09:13 #5 av: XeZafir

Spännande! Ska testa. Ju fler desto bättre, tills man hittar ett par recept som är favoriterna ;)

Anmäl
2016-01-12 11:12 #6 av: Veda

Precis, alla har vi ju olika önskemål.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.