Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har mag/tarm-besvär

Laktosintolerant på gamla dar?

2016-01-01 23:51 #0 av: Halvdansken

Min mamma är laktosintolerant, men jag har aldrig haft problem med mjölk. Däremot har jag inte druckit det på några år. Men så nu till jul, när det skulle göras goda gräddsåser, så köpte jag en liter 3% som jag blandar med en skvätt grädde. Det var mums. Men attans rent var jag blev dålig i magen. Det bubblade o gurglade och spände, och jag fick diarre.

Skulle tro att det är laktosen, eller?  Kan det bli problem om man inte dricker mjölk på en tid?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2016-01-02 00:20 #1 av: ashe

Ja om man helt undviker laktos kan man tappa de bakterier som man behöver för att bryta ner laktosen. Kan hända t ex efter en rejäl magsjuka. För de flesta fixar det till sig om man försiktigt börjar med fil eller yoghurt.

Vet ej om permanent laktosintolerans kan debutera i vuxen ålder.

Så det kan vara laktosen som ställer till det, men det behöver inte betyda att du är laktosintolerant.

Funderar om mjölkproteinet kan ge liknande besvär.

Eftersom mjölk finns i så oerhört mycket mat så är det opraktiskt att inte tåla det...Jag har tre laktosintoleranta barn, så jag vet.

Om jag var du skulle jag försiktigt införa lite fil eller yoghurt, bara för att slippa magproblemen om du äter något med mjölk.

Men om det visar sig att det är laktosen som är problemet så finns det ett fantastiskt sortiment av laktosfria mjölkprodukter. Det är färdigmat och restauranger och bjudmat som ställer till det.

Lycka till med detektivarbetet!

Anmäl
2016-01-02 07:44 #2 av: hemul

Förr sa man det ivf. Om man t.ex. vistades länge i ett land där man inte dricker mjölk kunde man råka ut för det. Men jag har för mig att jag läst att man numera anser att det inte stämmer, men jag är inte säker. Hur som skulle jag göra som ashe säger och försöka vänja magen gradvis.

Tror ju personligen att det kan vara så i alla fall. Numera säger man ju att hundar absolut inte tål mjölk. Det visste man inte förr, så mina hundar har fått mjölk. Och tålt det alldeles utmärkt. Antagligen därför att de fick det regelbundet från att de var små även om inte dagligen.

Andra magproblem kan ge sekundär laktosintolerans också. Laktasen bildas i slemhinnan, så om den är skadad eller inflammerad kan det hända att det inte blir någon laktasproduktion alls. Det har jag själv råkat ut för. Hade gått med IBS-liknande symptom i ett par år och efter ett tag var det som en kniv i magen om jag förtärde mjölk och t.o.m. grädde. Sen fick jag antibiotika (mot en helt annan sak). Magen blev bra och jag tålde omedelbart mjölk igen. Halleluja! Undrar hur många som går omkring med diagnoserna IBS och laktosintolerans när det egentligen är en lättbotad bakteriinfektion det är frågan om? Så tacksam att jag fick en annan infektion och att antibiotiken jag fick var rätt för magbakterien, även om den inte hjälpte mot det den skrevs ut för. Annars hade jag väl varit en av dem och fortfarande haft ständiga magproblem.

Anmäl
2016-01-03 14:53 #3 av: Aubergine

Kanske det bara beror på att din kropp fick en chock av att inta laktosprodukter efter en lång tid utan det, du har förmodligen blivit avvänjd. Precis som att en rökare som inte rökt på 10 år får en nickokick när h*n tar en cigg efter 10 år.

Anmäl
2016-01-05 16:26 #4 av: asahars

Kroppens laktasproduktion avtar med åldern. Man kan liksom gå och bunkra upp en laktosintolerans samtidigt som man tror att allt är normalt - tills man får i sig en större mängd mjölk som leder till de symtom du beskriver. Så var det för mig, jag fick min diagnos vid 45 års ålder. Efter några veckor med laktosfria produkter var magen som förbytt till det bättre! Det är bra om du går till vårdcentralen och får en diagnos. Tänk på att godis, halvfabrikat, helfabrikat, kex och kakor innehåller en hel del mjölkprodukter, t ex vassle, skummjölkspulver med mera. Läs alltid innehållsförteckningen!

Anmäl
2016-01-05 18:20 #5 av: Halvdansken

Äter inte kakor o liknande, så det är inte nåt problem. Tror att rågbrödet/smørrebrødet ställde till det också. Det blev för mycket nytt på en gång.
Käkar bara sånt mellan jul o nyttår. Flæskestegsmørrebrød är mums!
Jag bor i Danmark om ni undrar.
Magen har det bättre nu, och jag passar mig noga i fortsättningen.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.