Annons:
Etiketthälsovinster
Läst 6558 ggr
[Indii]
12/29/15, 8:03 PM

Ang. resistent stärkelse

Jag funderar lite på det här med resistent stärkelse: Om man låter kokt potatis svalna stiger ju halten av resistent stärkelse. Borde det inte vara samma sak med potatismjöl om man t.ex. använder det att baka bröd med? När brödet svalnar så återgår stärkelsen att vara resistent? Eller fungerar det inte så när det handlar om ren stärkelse? Bara en fundering, kanske helt tokig, men man kan ju alltid hoppas att det stämmer…?

Annons:
Tripod
12/30/15, 9:16 AM
#1

Det borde vara helt riktigt. För nåt år sedan var det mycket prat om detta, och många LCHFare äter dagligen en matsked potatismjöl utrört i kallt vatten för att det ska vara bra för magen.

Jag provade, men för mig var det inte bra. Jag gick upp i vikt då, men många andra klarade av det bra.

Tripod
12/30/15, 9:18 AM
#2

Tillägg.

Nyligen avlidne Per Wikholm skrev mycket bra och uttömmande om resistent stärkelse.

http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10468/LCHF-guiden-till-resistent-starkelse.aspx

Margareta
12/30/15, 6:57 PM
#3

Det är bara en del som återgår till att vara resistent efter upphettning

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

[Indii]
12/30/15, 8:18 PM
#4

Ok! Stort tack för länken #2!

subcalva
12/30/15, 9:22 PM
#5

Så här står det i ett informationsblad jag fick från Kockens när jag ställde frågor om mängden resistent stärkelse förra året. 

Finns det resistent stärkelse i potatismjöl?

Ja, om man äter potatismjöl utan att koka den så är 79g/100g resistent stärkelse. Dvs allt är resistent.

Finns det resistent stärkelse i potatismjöl som man

kokat?

Ja, till viss del. Om man använder potatismjöl i matlagning, kokar den och äter direkt så är mängden resistent stärkelse liten. Om man låter det färdiga livsmedlet stå några dagar så återbildas resistent stärkelse och då till en mängd av max 16g/100g. 

[Indii]
12/30/15, 10:36 PM
#6

#5 Ok, tack! Läste att resistent stärkelse omvandlas till icke-resistent stärkelse vid +58 *, så rent hypotetiskt skulle man kanske kunna laga en maträtt eller dyl. med innehåll av b.la. potatismjöl under denna temperatur utan att rs börjar omvandlas!

Annons:
subcalva
12/31/15, 9:27 AM
#7

Fortsatt från informationsbladet:

Resistent stärkelse i potatismjöl:

RS1 – nej.

RS2 – Potatismjöl i konsumentpack innehåller 79 g/100g resistent stärkelse. RS2. Stärkelsen är i granulär, kristallin form och därmed bryts den inte ner i kroppen i tunntarmen.

RS3 – Vid användning av potatismjöl i matlagning försvinner egenskapen som resistent stärkelse RS2 vid temperaturer över 65 grader. Det är den temperatur där stärkelsen i potatismjölet löser sig. Om produkten får svalna och stå en tid (några dagar) övergår amylosinnehållet till en form som kan betecknas som resistent stärkelse RS3. Detta kallas att stärkelsen retrograderar (återbildas till sin kristallina struktur). Innehållet är max 20 % av stärkelseinnehållet dvs max 16g/100g.

RS4 – nej, ej aktuellt

Potatismjöl innehåller således inga sockerarter (fruktos, laktos, maltos eller sackaros).

Förklistringstemperatur potatismjöl

I ett temperaturintervall 58 – 65 °C förklistrar (sväller) potatisstärkelse och den granulära, kristallina strukturen upplöses. I en kokt, färsk stärkelselösning av potatismjöl finns därmed ingen resistent stärkelse.

Upp till toppen
Annons: