Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (1) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Off topic - (OT) - Om sajten - Frågelåda - MinMat Hälsa Hälsovinster LCHF för nybörjare Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på osträtter och fett Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Övrigt
- Allt om lågkolhydratkost -

Förstörs smaklökarna av socker?

2015-12-29 15:50 #0 av: amandain

Ja som rubriken undrar jag. Förstörs smaklökarna om man ätit jättemycket socker. Jag har vräkt i mig julmust julgodis hela julhelgen.

Nu gjorde jag en lchf-måltid men trots extra kryddor tycker jag det är smaklöst ändå. Kan smaklökarna dö om man frossar i socker?

Anmäl
2015-12-29 15:53 #1 av: Lojs

Jag tycker mest det ändras. För min del blir maten godare om jag är "avsockrad", är jag inte det så blir jag liksom inte nöjd av mat, utan sugen på att äta något sött efteråt, jag vill liksom ha ut något mer av det. Medan om jag är avsockrad så är maten godare och jag blir nöjd på ett helt annat sätt. 

"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life."
;)
Medis på akvariefisk.

Anmäl
2015-12-29 15:54 #2 av: VildaVittra

Nej, smaklökarna blir inte förstörda eller dör, utan smakskillnaden du upplever har med vanan att göra. Om några dagar kommer maten smaka som vanligt igen. 

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2016-01-01 13:49 #3 av: dufva

Dom avtrubbas av socker

Ät mer socker och ännu mer kommer att behövas för att du ska uppleva en efterrätt som lika smakfull

Som tur är gäller även det omvända så det är en smal sak att omprogrammera smaklökarna om man bestämmer sig för det  Ler

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.