Annons:
Etikettövrigt
Läst 9029 ggr
[Angelic]
12/29/15, 1:44 PM

Visst räknas väl lchf som antiinflammatorisk kost?

Min läkare hade i min journal skrivit att hon inte förstod sambandet mellan antiinflammatorisk kost och lchf. Så nu känner jag mej lite osäker, visst räknas lchf som antiinflammatorisk?

Annons:
Kyllan56
12/29/15, 2:23 PM
#1

Både ja och nej. Beror på vad du väljer att äta.

I LCHF utesluter man per automatik två inflammationsdrivande komponenter,  socker och gluten, eftersom man inte äter spannmål.

för mycket Omega 6 i relation till Omega 3 är också orsak till inflammatoriska processer i kroppen. Så det gäller att äta Omega 3 rik kost och inte för mycket Omega 6 rika växtoljor mm. Jag äter mycket fet fisk.

Fytinsyra som finns i fullkorn, böner, jordnötter utesluts också med ren LCHF. Däremot Kasein som också kan orsaka inflammationer äter många inom LCHF, då det ingår i mjölk.

Processat rött kött ses också som en källa till inflammationer.

I paleokost utesluter man både socker, gluten och mejeriprodukter. Däremot äter man frukt.

Så det beror också på hur du väljer äta inom LCHF.  Det är en kost där man även har filosofin att sträva efter så rena produkter som möjligt utan tillsatser. Men idag har många missuppfattat det och tror att så länge det är lågkolhydratkost så är det LCHF.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

[Angelic]
12/29/15, 2:52 PM
#2

Se där ja! Då äter jag ganska rätt. Tar extra O3 gör jag också. Nå, nu blir det lättare att "undervisa" min läkare. Tack, Kyllan!

[Angelic]
12/29/15, 3:06 PM
#3

Vilket fusk! Jag råkade klicka ett bra inlägg på mej själv istället för Kyllan :-D Försökte klicka igen för att ta bort, men det gick inte.

Kyllan56
12/29/15, 3:24 PM
#4

Tack själv Angelic O!🙂

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Swedboy
12/31/15, 7:03 AM
#5

Ett antal läkare berättade för mig att jag måste äta kortison för att minska en obotlig autoimmun sjukdom i lungorna. En tid efter att jag börjat med LCHF försvann inflammationen. Förmodligen hade jag inflammation i hela kroppen men mest märkbar i lungorna. Jag har ersatt alla växtbaserade oljor förutom kokosfett med smör och andra animaliska produkter.

[Angelic]
12/31/15, 7:24 AM
#6

Gläder mej Sweboy!!!! Tog du kortison också eller fixade lchf allt åt dej? Hur lång tid tog det för dej att bli bra? Har själv autoimmun sjukdom, giftstruma, och hoppas mycket på lchf som jag ätit ganska strikt i ca 1 år nu.

Annons:
Kyllan56
12/31/15, 11:05 AM
#7

#5 Så glädjande att höra!🙂

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Hanveden
1/1/16, 12:18 PM
#8

Här Angelic O:-)  är tre videos med:

Överläkare Tore Persson

Professor Karl Arfors

Professor Tore Scherstén

som din läkare och alla med intresse för hur man skall minska inflammationer och förhindra att bakterier växer i lungor, svalg mm.

Tore P visar bla på vad som händer i ditt svalg när ditt B-glukos går över ca 8 mmol

Karl A berättar bla om hur han kunde äta mat med omega3 så hans förhållande mellan omega6 / omega3 blev så lågt som 1,4 /  1 .  En ko som äter gräs har 1,2 /  1 …

Tore S berättar om inflammation som orsak till folksjukdomar och hur stor roll kosten har bla att inflammation ligger bakom åderförkalkning…

Mats Lindgren har lyckats med att bli frisk från bla prostatabesvär med att äta antiinflammatorisk kost…

mLCHFh  😎.

[Angelic]
1/1/16, 1:13 PM
#9

Tack, Hanveden! Ska sätta mej och kolla lite på föreläsningarna senare. Hoppas ju bli hjälpt så mycket som möjligt. Kan berätta att efter två dagar med julmat, mest proteiner och utan godis grönsaker och annat, fick jag stora besvär med hjärtflimret och mina ögon började smärta igen när jag rörde på dom. Så jag lärde mej en läxa: inte fuska!

Upp till toppen
Annons: