Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (1) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Off topic - (OT) - Om sajten - Frågelåda - MinMat Hälsa Hälsovinster LCHF för nybörjare Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på osträtter och fett Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Övrigt
- Allt om lågkolhydratkost -

Fasta med LCHF som grund

2015-12-29 09:04 #0 av: XeZafir

Hej och God fortsättning!

Jag har funderat på att köra en fasta efter nyårshelgen.

Kan jag köra "vanlig hederlig" fasta eller är det något jag skall tänka på istället?

Jag har tidigare testat äggfasta, men då jag blev mättade på ägg och haft problem att komma tillbaka (äntligen lyckats) så vill jag inte utsätta äggen för detta Skrattar

Anmäl
2015-12-29 09:39 #1 av: parsley

Det finns färdiga fastepaket att köpa, men de är ofta baserade på olika sorters juicer, så jag vet inte hur LCHF-vänliga de är.

Vill du undvika juicefasta, så kan du antingen vattenfasta med bara vatten och salt (gärna seltin, som ger en del mineraler) eller välja någon form av fasta där du t ex dricker grönt te och hemkokt buljong, samt kompletterar med seltin och vatten vid behov. En sådan fasta går utmärkt att kombinera med LCHF.

Anmäl
2015-12-29 09:58 #2 av: XeZafir

Precis den informationen jag sökte efter! Tack för snabbt svar #1.

Nu ska jag bara leta reda på hemkokt buljong som är rätt i en fasta :)

Anmäl
2015-12-29 10:42 #3 av: Record

Det finns en regel som säger "tugga maten 33 gånger innan du sväljer", vad är då detta, du äter för snabbt LCHF-kosten så du känner inte när du är mätt. Om ditt syfte med LCHF är att gå ner i vikt, så skall du gå in på"kostbevakningen.se" och lägga in vad du äter under ett dygn för att se att du inte överäter. Starta direkt att äta, och stoppa strax innan du blir mätt, så sköter sig allt automatiskt tills nästa nyår. Tummen upp

Anmäl
2015-12-29 13:45 #4 av: obstitant

Hemkokt buljong:

http://kolhydrater.ifokus.se/articles/4d7179dbb9cb46222d085676-buljong-for-nyfikna

Anmäl
2015-12-29 15:07 #5 av: XeZafir

Tack underbara obstitant :)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.