Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 6132 ggr
[tk1971]
2015-12-27 09:25

Lite tankar om mejeriprodukter

Nu har jag en till fundering. Folk som har svårt att gå ner i vikt brukar ofta få rådet att minska/sluta med mejeriprodukter. Varför då?

Hårdost t.ex. har ju inga kolhydrater alls. Och många andra mejeriprodukter hamnar väl under den där magiska 5-g-gränsen. Har mejeriprodukter nån särskild effekt på metabolismen som gör att fettförbränningen minskar?

(Ja, jag erkänner att min fråga kan ha att göra med att jag är galet förtjust i vispgrädde…)

Annons:
LUAL
2015-12-27 09:34
#1

Vad jag har förstått kan det vara att vissa av mjölkproteinerna kan ha insulinhöjande effekt.
För egen del har jag märkt att det är lätt för mig att överäta mejeriprodukter. Jag kan gå ner i vikt bara jag ser till att hålla koll på mängden.

parsley
2015-12-27 09:41
#2

Det finns en del som hävdar att kasein i mejeriprodukter kan ge upphov till läckande tarm och en rad ohälsotillstånd, däribland svårigheter att gå ner i vikt. Protein från maten läcker ut genom tarmväggen och påverkar immunförsvaret och ger upphov till låggradiga inflammationer.  Martina Johansson skriver om det i boken Magstarkt bl a.

parsley
2015-12-27 09:43
#3

LCHF-ingenjören My Westerdahl om tillväxthormon, som finns naturligt i mejeriprodukter.  http://lchfingenjoren.se/2015/october/ata-mejerifritt.html

[tk1971]
2015-12-27 09:49
#4

Hm… det blir ju väldigt trist om man inte ska äta några mejeriprodukter alls 😕

parsley
2015-12-27 10:13
#5

Det går att äta mejerifri LCHF, men antalet recept man kan följa blir begränsat. LCHF är i mångt och mycket en mejeribaserad diet. Kan man tänka sig paleo så får man lite fler rätter att välja på. Lesscarbs och Birgitta Höglund har en del mejerifria LCHF- eller paleorecept på sina bloggar.  Paleorecept finns även hos t ex Under vårt tak, som är en paleoblogg. 

Mejeriprodukter påverkar hjärnans belöningssystem så det kan vara minst sagt jobbigt att ta bort dem.

De flesta som äter mejerifri LCHF, äter fortfarande smör, så bea och kryddsmör mfl smörsåser finns kvar att äta.  :) Du kan även äta majonnäs och köpta rapsoljebaserade såser. Rätter med kokosmjölk och kokosgrädde går bra. Kokosfett eller kokosolja, samt olivolja kan också användas.

Carolineee
2015-12-27 10:28
#6

Hej här hittade jag en tråd om mejeriprodukter och hoppas det är ok att jag ställer en fråga här.

Jag är så att jag går upp i vikt av grädde cremefraiche. Kryddsmör och bea  går bra.

Vad jag undrar är. Går det på något sätt att få till någon slags krämig gratäng när man vill äta mejerifri lchf. Kan man ersätta grädde/cf med något i en gratäng Eller är det bara att glömma gratänger?

Annons:
parsley
2015-12-27 12:03
#7

# 6 Testa med kokosgrädde eller kokosmjölk. Googla och se om du hittar några recept eller testa rakt av med ditt vanliga gratängrecept. Tror att lite vinäger, typ 1 tsk, kan ta bort kokossmaken och göra smaken mer neutral, men jag har inte testat, så jag vet inte riktigt hur det blir.

Christina48
2015-12-27 15:22
#8

Kokosgrädde och kokosmjölk säljs i konserv med hormonstörande ämnen i. Inte att rekommendera. Det går så klart utmärkt att leva mejerifritt. Det är bara en vana som går att ändra  på.

[tk1971]
2015-12-27 16:30
#9

#8: Mja, riktigt så enkelt är det ju inte. Att ändra sina matvaror långsiktigt är bland det svåraste som finns. Det har gjorts undersökningar om personer som flyttat till ett annat land och bland det allra sista de ändrar på är sina matvanor. Dessutom är det skillnad på att leva och att överleva. Jag skulle säkert kunna överleva på smör och nåt ägg då och då, men vad blir det för livskvalitet? Dessutom kallas ju LCHF ofta för "njutmetoden" om det är viktnedgång man siktar på. Att ta bort alla mejeriprodukter ur min kost är inte njutbart för mig.

Lisabet
2015-12-28 09:18
#10

Kokosmjölk säljs även i pappförpackning. Den använde jag när jag gjorde Jansson, och tyckte det blev helt ok, inte samma, men ok. Jag åt däremot inte mycket pga av potatisen.

[Angelic]
2015-12-28 10:13
#11

#8 Den kokosmjölk jag använder innehåller E435 och E466. Enligt tillsatsappen finns inga hälsorisker med dom. Vilka ämnen är det du menar?

Septima
2015-12-28 10:35
#12

Måste du tänka "allt eller inget"? Om det nu är så att mejerier påverkar din viktnedgång på ett negativt sätt så kan du kanske avstå från sådana två dagar i veckan eller så? 

Jag har också undrat vad den metaboliska orsaken till mejeriernas påverkan på möjligheten att gå ned i vikt, skulle kunna vara. Men allt är ju väldigt komplicerat och då får man "prova och se". Detta med "allt eller inget" tror jag kan vara en lite farlig fälla innan man hittat ett sätt att förhålla sig till sina nya vanor som just vanor.  Det kan handla om önskan om att minska i vikt så snabbt det bara går, fast det förstås är bättre att tänka långsiktigt. Ett halvt kilo i månaden är bättre än fem, om det är så att den takten på viktminskning fortsätter ända tills övervikten är borta och aldrig kommer tillbaka…

LaRose
2015-12-28 13:42
#13

Jag använder Santa Marias Extra Creamy Coconut Milk, där det står följande i innehållsförteckningen: "kokosnötsextrakt 80%, vatten". Rosa pappersförpackning på 500 ml.

Annons:
parsley
2015-12-28 15:43
#14

Testa en mejerifri månad och se vad som händer med vikt och mående. 

Är du inne på teorin om läckande tarm läs gärna på om GAPS-dieten och se om du hittar något relevant där.  Inom GAPS använder man sig bl a av benbuljong och en aminosyra som heter L-glutamine för att läka tarmen.

jessirene
2015-12-28 20:47
#15

Jag har märkt att jag är överkänslig mot vassleprotein. Om jag äter mycket ost blir jag förstoppad. Jag kan vara väldigt sugen på filmjölk, efter två veckors uppehåll släpper suget. Mejerier får som grupp skyllen för mycket, men är väldigt olika i innehåll och sammansättning. Även mängd och hur man äter det, tillagat lär vara bättre. Så prova säger jag, uteslut gärna allt först för att kolla effekten och sedan lägger du till det du gillar mest.

[tk1971]
2015-12-28 20:57
#16

Nja… vispgrädden släpper jag inte i första taget 😉

jessirene
2015-12-28 22:37
#17

Grädde ÄR gott!

[bluepearl]
2015-12-29 19:50
#18

Det går att göra kokosgrädde av Kokosmjölk. Den finns även som ekologisk som jag använder. 😊

Swedboy
2015-12-30 17:53
#19

Jag har svårt att gå ner i vikt med LCHF inklusive mejeriprodukter men varje vinter när jag tillbringar några månader på Filippinerna rasar vikten. Där finns överhuvud taget inga mejeriprodukter och jag saknar dem inte heller. Kosten består av rätter med kyckling, fisk, och fläsk vilka alla friteras i kokosolja. Även grönskerna friteras i kokosolja. Själv tror jag att avsaknaden av ost och grädde gör att jrispyag går ner i vikt. Min favoriträtt är crispy pata vilket är fläsklägg friterad i olja.

Upp till toppen
Annons: