Annons:
Etiketthälsa
Läst 3522 ggr
Druke
12/26/15, 10:10 AM

sockerberoende + bulimi/bed + övervikt

har någon här erfarenhet av ovan nämnda kombination? jag har varit ätstörd i ungefär sju års tid och har det senaste året börjat söka vård. jag har nyligen blivit tagen på allvar och de misstänker att jag lider av bulimi (står i kö för ytterligare utredning). då min ätstörning medför en mängd sociala och hälsomässiga besvär försöker jag att göra allt jag kan för att komma på bättringsvägen på egen hand, under tiden jag väntar på professionell hjälp. jag har läst allt jag kommit över om bulimi och att tillfriskna. där står (till min stora fasa) att man måste äta "vanlig" mat. det vill säga det som de flesta svenssons äter. jag har ätit lchf i ganska precis 4 år. det längsta jag klarat mig utan socker är 1,5 år. sedan dess har bakslagen kommit allt oftare och jag har svängt mycket i vikten. jag har alltid haft svårt för mat. svårt att äta riktig mat och riktiga måltider. svårt för att ta itu med matlagning, handling o.s.v. så jag började att fasta och kände mig jättenöjd med det. men det gick överstyr ganska omgående. nu klarar jag inte av att äta lchf längre. sockermissbruket väger över. under sensommaren gick jag ner 15 kg på två månader. sedan gick jag upp 15 kg på en månad. nu har jag gått upp ännu mer. jag har under en dryg månads tid försökt att inte ha några regler för vad jag får äta. i början var det fruktansvärt att äta "vanlig" mat och sluta läsa innehållsförteckningar. sedan var det ett tag då jag upplevde en stor lättnad av att kunna släppa besattheten kring mat (som tar upp större delen av min tankeverksamhet) och jag började äta normal storlek på portioner och sluta äta när jag var mätt. saktade ner tempot. åt lite då och då. när jag hade lust. det var skönt. men min kropp vande sig snabbt vid att få stadig tillgång till högkolhydratkost och har börjat kräva mer och mer. så nu överäter jag igen. jag är dessutom orolig över vad det medför att äta "vanlig" mat, ur en rent hälsomässig synpunkt (fysiskt och psykiskt). jag är så övertygad om att lchf är den bästa maten för folk i allmänhet. jag känner mig så förtvivlad och vet inte vad jag ska ta mig till. och jag har gått upp ännu mer i vikt… är det någon som tillfrisknat från bulimi eller bed och ätit lchf? eller är det bara att bita i det sura äpplet? (ber om ursäkt för wall of text)

Annons:
Upp till toppen
Annons: