Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5575 ggr
aktagrottman
12/22/15, 7:41 PM

Styrketräna och äta 10 000 kcal om dagen.

Vad skulle ske om man tränar hårt och samtidigt äter strikt Lchf på 10 000 kcal om dagen?

Annons:
hemul
12/23/15, 2:43 AM
#1

Du skulle antagligen må dåligt och bli tjock(are?). Den här snubben käkar 4500 kcal (FWIW, den första jag hittade). Kan du prestera dubbelt mot honom tror du? 😛

http://www.bodybuilding.com/fun/living-large-jay-cutlers-8-week-trainer-nutrition-overview.html

aktagrottman
1/1/16, 10:31 PM
#2

Prestera dubbelt mot honom troligtvis inte. Men att äta bättre mat (Ja) och 10 000 kcal per dag (Kanske).

Denna killen åt 5000 kcal LCHF i nära på en månad.
https://www.youtube.com/watch?v=VeX2cQQatFY&list=PLZvITiygC4TbAMvSyTnG8d1fogchxlJTP

Med mycket liten vikt uppgång.
Har antal Kcal så mycket med fett ansamling att göra som vi vill tro?

hemul
1/2/16, 7:58 AM
#3

Är det den snubben jag tror (orkar inte kolla på det igen) så har det framförts mycket kritik. Har för mig att han åt mycket sånt som vi inte kan smälta helt och alltså var kaloriberäkningen för hög.

Å andra sidan vet jag av egen erfarenhet att jag överåt nåt fruktansvärt första åren på LC. Kunde lätt ligga på uppåt 4000 kcal och det var lättsmälta sådana, mest i form av smör och grädde. Jag gick upp, men bara några kilo på flera år. Jag är kvinna, 1.66 och var då tämligen orörlig.

Å andra sidan igen, jag har nu gått med gipsad arm i två månader. Rör mig numera ganska mycket. Cyklar (så här års) en 25 mil i månaden och går kanske 5, plus normal vardaglig aktivitet. Nu har det inte blivit varken det ena eller andra. Men jag har varit lika hungrig och ätit lika mycket. Jag har gått upp 5 kg. Ungefär lika mycket som jag gick upp på två år när jag åt dubbelt så mycket som jag behövde. Nu äter jag ju obetydligt för mycket jämfört med det. Go figure.

Jag tror nog kalorier är att räkna med, men att det gäller bara i en given situation då allting annat är lika. D.v.s. om du är viktstabil på en viss kost och med ett visst mått av motion och sen börjar överäta på exakt samma kost tror jag att man går upp. Likaså om man börjar motionera mindre. Ändrar man mer än en parameter, speciellt på ett kvalitativt sätt, t.ex. byter kost eller börjar med en annan form av träning, då tror jag inte man kan vara lika säker på utgången.

Men det är bara något jag slutit mig till utgående från mina egna konstiga reaktioner på energimängd och motion, så har inget som helst belägg för det. 😉

VildaVittra
1/2/16, 8:35 AM
#4

Ska man jobba hårt (som exempelvis no-tech-bönder) så är det faktiskt inte helt ovanligt att ligga runt det i energibehov i perioder. Men det sliter på kroppen att arbeta så hårt på heltid.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zepp
1/2/16, 5:47 PM
#5

Håller med hemul och VV, det är inget konstigt alls att när man är ung och frisk att kroppen reglerar TEE beroende på hur mycket man äter!

Man har då en bättre förmåga att bränna bort kalorier iomed ökad termogenes!

Gunde och Ferry drog i sig cirka 5000 Kcal om dagen, dock lite olika kost!

Deras problem var mest att få i sig tillräckligt med kalorier iomed all deras träning.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: