Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Är LCHF dåligt vid utmattning?

2015-12-15 08:21 #0 av: Maria39

Hej, jag är utmattad sedan snart tre år och för två år sedan började jag äta lchf pga att jag uppfattat det som att det skulle vara positivt för mina problem. Hade då och har fortfarande stort problem med överaktivt nervsystem.

I nedan länk skrivs det tvärtom att det inte är bra att utesluta stärkelserika kolhydrater med mina problem:

http://www.larabriden.com/gentle-carbs-for-gaba-cortisol-and-adrenal-health/

Så svårt att veta vad som är rätt och fel.... är det någon här som har någon kunskap om detta?

Anmäl
2015-12-15 20:22 #1 av: Zepp

Näe.. det är väl ingen som har någon direkt kunskap om detta.. inte ens hon som skrev artikeln?

Har man gått in den berömda väggen så är det i sig en påfrestning.. då är det kanske inte bästa tillfälle att påbörja den mest strikta LCHF?

Såå,, varför inte trappa ner i stället?

Oså.. vad har du för problem.. fettma/diabetes.. annat?

Dvs för alla och envar så gäller att äta mat med näring.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2015-12-16 02:50 #2 av: hemul

Huir mår du då nu efter två år? Bättre eller sämre?

Anmäl
2015-12-16 19:50 #3 av: Maria39

Mitt svar dröjde lite för jag råkade bli magsjuk Ledsen

Nä jag mår inte bättre snarare sämre. Har stora problem med att bli rastlös i kroppen... och med det följer intryckskänslighet, otålighet, svårt att sitta stilla, sömnproblem mm. Vill bara hitta till ett lugn i kroppen!

I somras insåg vi att sertralinet antagligen var en bov i dramat, att den gjorde mig rastlös så vi bytte till mirtazapin.... vilket gjorde mig helt bra i en månad och sen smög det sig på igen med rastlöshet. Vi kanske misstänker att även mirtan kan ge mig rastlöshet och håller på att sänka den långsamt men jag ser även andra orsaker som bidrar till rastlösheten: för mkt intryck, känslostormar, hormonella storma... och i allt detta började jag fundera på om kanske även min övergång till lchf skulle kunna bidra till rastlösheten.

Det var en näringsterapeut som rekommenderade mig att gå över till lchf. Hon motiverade det med att när man får blodsockertoppar så produceras ju insulin och när blodsockret då sjunker så stimulerar det kortisolet... så det skulle bli lugnare i kroppen av lchf när man inte får dessa blodsockertoppar. Jag trivs väldigt bra med lchf men när jag läste länken ovan så började jag grunna på om kanske lite kolhydrater skulle vara lite lugnande på nervsystemet... inte lätt att veta...

Anmäl
2015-12-16 19:55 #4 av: Zepp

Blodsockersvängningarna blir du av med redan på en liberal LCHF!

Dvs då pratar vi 100 gram kolisar om dagen eller strax under.

Då räcker det med att slopa alla uppenbara och oftast rätt dåliga kolhydratkällor, typ socker, godis, bullar kakor, mjöl, pasta, bröd, ris!

Eller bara ta lite utav dessa.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2015-12-17 06:30 #5 av: Skablifrisk

Hej!jag är utmattad och lchf hjälper jättemycket för mig..jag blir piggare då jag inte åker upp och ner i insulin och blodsocker hela tiden..och jag uppfattade oxå att jag var stressad o rastlös precis innan det small till ordentligt och jag bara la mig ner och sov..i veckor..men för mig har d hjälpt!

Anmäl
2015-12-20 11:53 #6 av: Maria39

Zepp: Ok då kanske jag ska ta och öka på mitt intag lite och se om det blir nån skillnad i kroppen...

Tack för era svar! :)

Anmäl
2015-12-27 17:35 #7 av: [bluepearl]

Jag gick med in i väggen och upplever att lchf ger mig mer energi. Den är ganska strikt. Och äter endast när jag är hungrig. Mitt sug efter chips, mat, godis verkar vara som bortblåst.

Man brukar rekommendera lchf till många som har problem med kropp och själv. Givetvis är det ju individuellt.

Anmäl
2015-12-28 08:17 #8 av: BitteKB

Ett tips är att mata tarmfloran! Tarmhälsan hänger ihop med vår psykiska hälsa. Mjölksyrade grönsaker bl a göder de goda bakterierna i tarmen. 

Jag har själv haft en utmattningsdepression och upplevde att lchf var till stor hjälp. Här kan du läsa om den!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.