Annons:
Etikettövrigt
Läst 6913 ggr
Ny_fiken
2015-12-14 10:57

Bry dig inte om min tallrik, fokusera på din!

Igår var jag på kalas och maten var fantastiskt god, men den innehåll tyvärr mycket socker och gluten (pajer, frukt och sweet chilisås, till exempel). Jag undvek gluten och brydde mig mindre om sockret den här gången, men jag tog bara en gång och nöjde mig så. 

Dock fick jag kommentaren att jag inte behöver vara så ståndaktig när jag inte ville ta en andra gång. 

Varför ska andra bestämma när, var och hur jag ska äta? Hur kan det vara någon annans beslut än mitt? Och det var inte en pik mot att jag äter LCHF för det gör jag ingen stor sak (ber aldrig om specialmat utan äter det jag kan), utan det var en pik mot att jag inte tog mat en andra gång. Att vara mätt (vilket var ursäkten jag gav) är alltså inte en godtagbar ursäkt?

Vad skulle folk säga om jag sa att de kanske INTE borde ta mat en andra gång? Det skulle ju bli fel, så varför ska det då trugas om att man ska ta mer?

Hur brukar ni svara på liknande kommentarer?

Annons:
cookies1994
2015-12-14 11:05
#1

Jag brukar inte bry mig så mycket, folk kommer alltid tycka och säga olika saker huvudsaken för mig är att jag vet vad jag vill 😉

Ny_fiken
2015-12-14 11:18
#2

Jag hatar bara när uppmärksamheten dras till mig på det sättet. Där inför alla får jag kommentaren att jag är ståndaktig, en egentligen positiv sak som där vändes till något negativt.

Och det påverkade mig inte så pass att jag gick och tog mer, men jag blir bara irriterad över beteendet. Det känns så förlegat på nåt sätt 😴

cookies1994
2015-12-14 11:33
#3

#2 Försök att inte bry dig, du vet ju hur du känner eller hur? förklarade du för dem varför du inte ville ta en till portion?

taggigarosen
2015-12-14 11:42
#4

Jag får hela tiden kommentarer om allt möjligt gällande kosten och ifrågasättande varför jag "fortfarande bantar" vilket jag ju inte gör men dom tar ju för givet att bara för att jag blivit normalviktig nu så måste jag ju kunna äta bullar till kaffet osv "håller du fortfarande på med den där dieten, du är ju smal nu, varför är du inte nöjd?"

Jag ÄR ju nöjd men tänker ändå inte sluta med lchf. Folk är bara tröga. Bäst att slå dövörat till.

Ny_fiken
2015-12-14 11:47
#5

Jag sa att jag var mätt, vilket i mina ögon borde räcka.

Jag ber aldrig om LCHF-mat eftersom det är mitt beslut att äta det och jag vill inte att andra ska behöva anstränga sig extra för det om jag är på kalas. Ofta går det ju faktiskt att plocka till sig rätt bra mat ändå, med vissa undantag. Men även om jag åt "vanlig" mat så borde ju det faktum att jag är mätt inte ifrågasättas - särskilt inte inför alla.

Ny_fiken
2015-12-14 11:49
#6

#4 Om vi ska prata LCHF-specifikt så tycker jag det är intressant hur det påpekas att jag tar extra sallad istället för potatis, men inte när någon annan tar extra potatis istället för sallad. Spännande resonemang en del har =)

Annons:
cookies1994
2015-12-14 11:58
#7

#5 Säg det till dem då? eller det kanske du gjorde?:)

Ny_fiken
2015-12-14 12:00
#8

Jag sa att jag var mätt. Jag kan verkligen inte se vad mer jag kan säga. De måste ju veta hur det känns att vara mätt. =P

cookies1994
2015-12-14 12:05
#9

#8 Jo  jag håller med, men jag menar om det känns jobbigt för dig att dem håller på kanske det är bra att bara ge en förklaring en gång för alla även om det egentligen inte borde behövas.

Ny_fiken
2015-12-14 12:11
#10

#9 Nästa gång ska jag kanske vara beredd med en bild över kroppen och noggrant gå igenom hur hungersignaler fungerar ;)

Layza
2015-12-15 08:37
#11

Folk påpekar aldrig negativt hur jag äter. Däremot kan de visa lite avundsjuka och säga att jag är duktig. Kanske för att jag bestämt mig för att inte predika lchf utan bara stilla köra min grej. Jag försöker inte påverka någon och känner mig lugn med min kosthållning.

jessirene
2015-12-15 10:46
#12

Om någon sade till mig att jag inte behövde vara så ståndaktig så skulle jag tagga till faktiskt. Och fråga vederbörande vad hen rimligen kunde veta om det. Eller i värsta fall "så det är ok för dig att jag får migrän. Tack för omtanken." Men det har aldrig hänt och jag förväntar mig inte det heller. Jag varnar nya bekantskaper i förväg vad jag äter och säger att jag är nöjd med kaffe. Att det är att träffas som är det viktiga, typ. Hellre det än att de lagar till något så kallat lchf som inte är lchf…

Ny_fiken
2015-12-16 12:35
#13

#11 Jag gör samma sak, pratar inte LCHF utan jag försöker anpassa mig efter situationen. Jag ber aldrig om specialmat om jag ska på privat kalas. Men här handlade det ju inte ens om LCHF, utan om att truga vilket nog är det jag reagerade mest på. Det känns som att hur man än gör så blir det inte rätt.

#12 Jag blev väldigt irriterad, men jag sa ingenting om det för jag tyckte inte det var rätt plats för det heller (precis som det inte var rätt plats för att påpeka hur mycket eller lite jag har ätit). Det handlade ju som sagt inte ens om LCHF-mat, utan om att jag var mätt. 

Jag vill heller inte att värden ska stå och laga specialmat åt mig, utan jag gör det bästa av situationen. Jag går inte på så många kalas, så skulle jag få i mig lite socker då så gör inte det något. Jag äter så bra i alla andra fall.

Annons:
vallhund
2015-12-19 09:27
#14

Varför låter du andra bestämma över vad du äter, lassar på din tallrik?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

aktagrottman
2015-12-19 19:36
#15

Ett enkelt artigt svar likt.
-Ber om ursäkt för att jag har kontroll över min käft.

Medan din glappar okontrollerat flyger det bara ut fula ord. Och magen växer mer och mer.
Jag är rätt nöjd och mätt är jag med.
Kan vi återgå till var och ens tallrik, och var och ens egen kropp nu.
Är jag mätt är jag. Ät du om du vill.

[Túrwen]
2015-12-20 10:43
#16

Tycker mest att det är folk inom min familj som kommenterar om något. Jag har lite fördelen att vara glutenintolerant så folk i allmänhet frågar inte ens varför jag inte äter pasta,bröd, kakor etc. . Igår pillade jag bort potatisen på en sittning och ingen sade något om det. När jag väl känner för att prata om det eller får någon fråga säger jag "Jag undviker kolhydrater eftersom att det får mig att må bättre"  det räcker oftast. Nu har jag flera bekanta/vänner som är antingen veganer/vegetarianer och liknande som ses som komplicerade också i en del middags sammanahang så kan bara vara så att jag har tur i mina kretsar.

Effie
2015-12-21 07:51
#17

Att ta om kan ju tolkas som "åh vad gott det här var!". Och det uppskattar man ju som värd; man vill ju att ens gäster ska vara nöjda. Man behöver ju inte ta några mängder, och man kan ju planera för det.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Upp till toppen
Annons: