Annons:
Etikettövrigt
Läst 7202 ggr
[Angelic]
2015-12-13 05:02

Jul igen, hoppa över fettet?

Nu är det snart dags för julkäket igen. Då blir det förmodligen för mycket proteiner man stoppar i sej i ett par dar. Bör man hoppa över fettet i mesta möjliga mån i det läget eller bör man ändå trycka i sej fett i förhållande till proteinmängden?

Annons:
fruktgumman
2015-12-13 08:11
#1

Jag hoppar inte över något fett och äter inte mer protein än vanligt heller. Julmaten är ju fet.

Siggebus
2015-12-13 08:15
#2

Hmmmm -trycka i mig fett gör jag inte annars heller. Väljer för det mesta det kött eller fisk som av naturen innehåller mest fett och skulle jag äta något väldigt magert kött så händer det endast sällan och om jag den dagen skulle få i mig "för lite" fett så är det ingen katastrof tycker jag. Möjligen att jag tillsätter lite mer fett men känner inte att det är nödvändigt vid enstaka tillfälle.

Ja visst - det blir ju kanske mer protein dessa dagar än vad jag normalt brukar sätta i mig men det är ju  högst tillfälligt så inget jag bryr mig så mycket om.

Jag gör dock som jag alltid gör  - undviker socker och stärkelse och väljer att äta det jag mår bra av.

Sillinläggningar i olika former gillar jag och där är ju socker men jag dricker ju inte spadet ur burkarna och det lilla jag får i mig accepterar jag.

Jag brukar äta typisk julmat i max två dagar - sen är jag trött på det.

Marliis
2015-12-13 09:45
#3

Varför skall man äta sämre bara för att det är jul?  Jag kommer i alla fall inte trycka i mig mer protein än vanligt.

Siggebus
2015-12-13 13:14
#4

Jag äter nog inte heller så väldans mycket mer protein än vanligt men kanske det blir något mer om jag tänker på att jag älskar lax, sill, ål etc och det tillsammans med kanske skinka, köttbullar, revben etc så ökar det nog lite i alla fall.
Men det är max två dagar för mig så det är jag övertygad om att det inte gör något i det stora hela 🙂

[Angelic]
2015-12-13 13:31
#5

Personligen brukar jag äta något lite mer mat än vanligt till jul. Nu är det fetträdda personer som lagar maten, då finns ingen fettrand på skinkan etc :-) Normalt trycker jag inte mej fett heller, men jag vill gärna äta av julbordet så ska jag upprätthålla protein-fettbalansen blir det nog att trycka i sej fett ;-) Nåja, blir nog inte så farligt med det. Jag undrar bara vilket som är bäst att göra när man äter mer protein än vad man behöver, med tanke på att överskottsprotein blir till glukos (rätt?). Hjälper det då att öka på även fettet i förhållande till proteinet eller är det bättre skippa fettet? Kalorimässigt är det ju bättre skippa. Som du skriver, Siggebus, så behöver man kanske inte bry sej så mycket när det bara är enstaka ggr man fuskar. Kan ändå vara bra veta.

Zepp
2015-12-13 18:54
#6

Det är bara jul en gång om året, så det spelar nog inte så stor roll hur du gör de dagarna!

Du får här och nu tillåtelse utav mig att smaka på det söta som bjuds.. fast i rimliga proportioner.. iallafall om de trugar!

Men den tillåtelsen gäller bara 24/12-31/12! 😃

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Angelic]
2015-12-14 05:24
#7

Wow, Zepp! Så lång tid? Generöst! :-)

villvaramed
2015-12-14 11:16
#8

det är väl om du är typ2diabetiker du måste tänka till och inte äta för mycket protein, för andra gör  inte några dagars överkonsumtion i proteindelen så stor skada. Som vanligt gäller -  ät till du blir mätt -  nästa gång du äter är när du blir hungrig,  som för mig ofta blir nästa dag .

Ny_fiken
2015-12-14 11:21
#9

Jag tänker aldrig på maten från ett dag till dag-perspektiv, utan fokuserar på hur jag äter i längden. Om du vet med dig att du troligen kommer äta mer protein de här dagarna så tycker jag du ska slå ut det över hela året - då blir det inte så farligt i slutändan =)

[Angelic]
2015-12-14 15:33
#10

#8 #9 Ja, jag tror jag ska ta några dagar och riktigt festa till det, det kan man unna sej en gång om året… eller två :-) Tack!

Christina48
2015-12-22 15:57
#11

Skippa skinkan och korven och leverpastejen eller ät minimalt av det. Grisfettet ger dåligt kolesterol. Det finns bättre fetter om man känner att man behöver mer av det: kokos, fågel (anka, gås m fl). Gräsbetat kött med bra omegabalans. Feta fiskar.

[Angelic]
2015-12-23 03:28
#12

#11 Är grisfett sämre? Jag som äter ganska mycket griskött pga massa luft i börsen. Tack f tips!

Zepp
2015-12-23 17:30
#13

Beror på vad grisarna ätit.. är det mest spannmål så är det rätt mycket Omega -6.

Etter värre är det med kyckling.

Nötkött innehåller rätt stor andel enkelomättat fett!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Record
2015-12-23 22:28
#14

Är detta efterrätten, till allt ätande?

http://www.annahallen.se/komplikationer-vid-gbp

Skandal ! 😭

[Angelic]
2015-12-24 03:43
#15

#13 Där ser man! Inte ens grisar och kycklingar får äta det som de är skapade för. Kan va nåt tänka på. Tack, Zepp! #14 Visst är det hemskt! Har varit överviktig (90 kg) och fick rådet av en gammal vän, som själv gjort gbp, att genomgå denna op. Aldrig i livet! Idag, med lchf, väger jag 68. God Jul, alla!

Upp till toppen
Annons: