Annons:
Etiketthälsa
Läst 14059 ggr
angest
2015-12-09 10:51

Vita fläckar på köttfärsen?

Igår tog jag upp ett paket nötfärs 15% fett som jag haft i frysen ca 2 månader. Jag tänkte använda den nu. Nu när jag öppnar förpackningen och tittar på färsen så är det ljusa nästan vita fläckar på ytan av färsen på flera ställen. Jag är nästan helt säker på att det inte såg ut så för ett par månader sen innan jag frös in den. Det borde jag ju sett.

Kan den ha blivit dålig?

Annons:
Katthemsmatten
2015-12-09 11:09
#1

Låter som om den är frostskadad. Ingen skada på emballaget? Hur hade du förpackat färsen?

Medarbetare Hittekatter iFokus

angest
2015-12-09 11:38
#2

Jag frös den som den var i originalförpackningen direkt jag kom hem från affären.  Ska man inte frysa i förpackningen som den ligger i? Den luktar inte illa. Visst borde den gå att göra köttbullar av?

En helt annan sak jag undrar över är om det blir sämre smak på köttbullar om man steker dom i ghee istället för vanligt smör. Jag råkar ha en burk ghee som jag inte blir av med och inte vet vad jag ska göra med.

parsley
2015-12-09 13:09
#3

Ghee brukar inte vara saltat. Vanligtvis använder man saltat smör. Jag tror inte det spelar någon roll om man steker i smör eller ghee. Köttbullarna, eller vad man nu lagar, brukar ju vara kryddade i sig.

Katthemsmatten
2015-12-09 14:53
#4

Med mindre än att det är en vacuum förpackning med tjockare plast är det inte lämpligt. Paketera om i frysfolie och sedan en skyddande fryspåse som du försluter så är risken för frostskador minimerad. Tror säkert du kan använda färsen om den inte luktar konstigt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Veda
2015-12-09 15:30
#5

Kött på lösvikt paketerar jag alltid i dubbla fryspåsar. Men är köttet färdigförpackat och jag inte behöver dela pga storleken låter jag det ligga kvar i sin originalförpackning med en fryspåse runt.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
[julia&marsvin]
2015-12-14 07:55
#7

Är det inte proteiner i köttet som på något sätt separerat sig och lagt sig bredvid då? Det brukar vara vitt.

Veda
2015-12-14 12:26
#8

#1 har svaret. Köttet är frostskadat. Inte farligt att äta, men lite torrt. Man kan ju skrapa bort den delen från köttfärsen när den tinat något.

Upp till toppen
Annons: