Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi

Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har/har haft fibromyalgi

Fibro o utmattningssyndrom

2015-12-02 09:29 #0 av: Skablifrisk

Hej!ny här idag!fick precis diagnosen fibro o utmattningssyndrom...jippi...;-)
Har fuskat med kolisar i ca 3 år vilket gör att jag gått upp ca 5-6 kilo.De måste bort samt att jag måste få min energi tillbaka.
Är hemma sjukskriven nu och inväntar rehab.Har varit hemma 2 månader och gått ner mig..så ny nya tag!
Idag 73.6 kilo 173 cm yr trött glåmig.
Mål gå ner till 70 kilo tom nyår...frulle 150 g lax...kaffe med mjölk och hoppas på att orka åka och handla och vika tvätten!realistiska mål?någon annan med me/fibro utmattningssyndrom som har några bra tips?!/J

Anmäl
2015-12-02 10:39 #1 av: Luccy

Hej o välkommen hit!

Jo jag har samma diagnoser som du fått o jag tycker genast att du ska be att få ta prover på sköldkörteln. Min har underfunktion o numera när jag fått Levaxin så har jag nästan ingen fibro o utmattning kvar...........det du.

Be att dom tar proverna TSH som dom alltid tar o dessutom T3 o  T4. Det är vanligt att man ligger inom referensvärdena men ändå mår pyton. Själv kände jag mig som 100 år. Ditt D-vitaminvärde kan dessutom vara för lågt, det kan du be att få ta.

Lycka till

Anmäl
2015-12-02 13:27 #2 av: Skablifrisk

Hej o tack Luccy!
Jo jag har redan tagit proverna, inom referensvärdena men tjatade till mig levaxin av en anman läkare.Åt och blev först mycket bättre!..men sen avtog det och blev sämre men då höjde jag dosen och bättre igen!Men till sist åt jag 3mg dag och till sist hjälpte inte det heller.Min andra läkare sa att jag skulle sluta då jag annars kunde få giftstruma?!...så nu äter jag inget levaxin men tog upp ämnet under min diagnostisering och utredning.
Men kommer ta upp diskussionen igen så får vi se om jag kan prova igen!
Vad härligt att höra att du blivit hjälpt i alla fall!!

Kan du jobba? Umgås med vänner? Gå på stan , utan att du blir dålig i några dagar efteråt?!Jag är ju jätteskruttig nu..men vill såååå gärna komma tillbaka..men kroppen säger ifrån..lite jobbigt mentalt./J

Anmäl
2015-12-02 18:21 #3 av: Skablifrisk

Första dagen nästan över..i alla fall ät delen.lax 200 g 115 g mozzarella och hemmagjord köttfärs med grönsallad.inte så många kolisar eller kcal.funkat bra men dock j-t sugen på kolorna eller ett glas vin..men ska hålla mig!känns bra att vara på banan igen, hjälper psykiskt att man klarar nått när allt det andra känns lite jobbigt.en dag i taget just nu!

Anmäl
2015-12-03 06:42 #4 av: Skablifrisk

Ny dag och heeeelt slut o illamående.va och handlade igår och det blev tydligen för mycket ansträngning för mig..pust..idag 73.3 kg och 3 stekta ägg och kaffe till frukost.det värsta kolis-suget har lagt sig!!
En dag i taget!

Anmäl
2015-12-03 10:33 #5 av: Luccy

Jag har slagits med läkare om Levaxinet i många år o äter nu 100 mg o 20 mg T3. Kroppen behöver mera tills man kommer upp i dos man mår bra av, men tyvärr så är svenska läkare skitdåliga på detta. Dom skriver hellre ut morfinplåster än Levaxin, så sjukt. Just nu går jag hos en privatläkare, som äntligen förstår mig. Det är inte en snabbkur, men jag känner att jag är på väg åt rätt håll. Jag är helt sjukpensionär, men börjar komma på benen så jag kan ha lite socialt liv igen. Du kan pm mig om du undrar mer om detta.

Bra gjort vi som håller oss  från kolisarna Gapskrattar

Anmäl
2015-12-03 12:44 #6 av: Skablifrisk

Lunch ..3 ägg och ruccola..och sen dr för att prata om antidepressiva som de vill att jag ska äta??!doc k är jag inte deprimerad..ok lite hängig kanske..men iiinte deppig.Så jag får höra vad för argument de har!vill inte äta mediciner i onödan..det kan ju oxå ställa till saker.Fortf matt o illamående ef gårdagens shoppingtur ..phu..trist när huvudet vill så mycket och kroppen säger ifrån!

Luccy!har PM at dig!

Anmäl
2015-12-04 07:16 #7 av: Skablifrisk

.....och igår redan gick det åt pipsvängen..gjorde tacos åt kidsen och majs i..och satt helt plötsligt o åt säkert en halv burk majs???så påt igen...4!!stekta ägg på morgonen..proppmätt!72.9 kg!! Så det går nedåt!!!!sämre i kroppen..omställningsbesvär antar jag..

Anmäl
2015-12-05 06:29 #8 av: Skablifrisk

..går inge bra..bidde både det ena o det sndra igår..lika bra jag skriver det..pannkaka Och godis...skämsrlkudde men nya tag..måste klara en vecka!då är det mesta över.72.6 kilo...så jag går ju i alla fall ner..alltid nått..

Anmäl
2015-12-08 09:23 #9 av: Skablifrisk

Dag 6 idag...med mycket fusk..men men 72.3 kg..-1,3 kilo..inte mycket men åtminstone neråt!!! De 2 först veckorna brukar ju mest bara batten..så mest nyfiken vad som händer v 3..men det viktihasre..jag MÅR myyyycket bättre! Inte lika trött!!!!

Anmäl
2015-12-08 23:11 #10 av: Eron33

Åh vad bra heja på dig!😊😊😊

Anmäl
2015-12-12 10:10 #11 av: [floppan69]

Hej, hå vad jag känner igen mig i era berättelser!! Man sitter hemma och tror att man är ensam om denna kamp och dumma kommentarer från släktingar som "du som ser så pigg ut varför jobbar inte du?" . Jag har fibro och SLE och ingen sköldkörtel kvar då jag fick giftstruma med cancer i. Hjärndimman har varit nästan konstant men dosetten är bra hjälp! Sedan 4 veckor har jag ätit ifd-kost och känner mig mycket piggare i huvudet! Tjo ho! Trots att kroppen skriker av smärta som den brukar under hela vintern  så är det lite lättare att hantera den! Visste inte att kolhydrater och socker kan göra det sämre. Jag ska äta så här 2-6 månader för att läka ut inflammation i tarmen och sen får jag se. Men vad jag saknar min älskade choklad!! Har använt det som tröst när det värker! Har gått ner 5,7 kg dessa 4 v och nu stått stilla i 1. Har ni några tips på vad man kan ta till när värsta suget ligger på? Jag äter frukt och har testa dadelbollar men inget slår chokladen...

Kram på er och kämpa på!

Anmäl
2015-12-12 11:48 #12 av: Luccy

#11 #13

Att gå över till Lchf för att få bort inflammationer i kroppen, är det bästa jag gjort. Snart 7,5 år o jag mår så mkt bättre, varje gång jag rasar ner i kolhydraterna så får jag ont som bara den igen, stor skillnad på min livskvalitet. Så se inte Lchf enbart som en "attgånerivikt" grej , det är läkande o ger ett bättre liv. Dessutom blir det en vana att tycka om riktigt mörk choklad med hög kakaohalt, allt annat smakar efter ett tag bara geggigt m socker.Förlägen

- 33 kg är mitt viktresultat just nu

Anmäl
2015-12-12 17:18 #13 av: Skablifrisk

Vad duktiga ni är tjejer -33 vilken bedrift..hur många skulle klara det?! Grattis Liccy!
Usch va jobbigt med giftstruma..skönt o höra att du slutat med kolisarna, det hjälper!!- 5.7 på 4 v-Toppen!!

Jag mååår mycket bättre nu och vågen 72.0 så där händer d inte så mycket..rör mig lite pga min trötthet så klart d går lite trögt..

TIPS?!ja ...jag brukar försöka stå mot allt med kolisar och proppa i mig lax o ägg typ..som jag har massa hemma..äter jag frukt och dadlar triggas mitt sötsug ännu mer..så bäst e att låta bli det söta...eller som Luccy sa.mörk choklad!
Kram / Jenny

Anmäl
2015-12-13 09:50 #14 av: Marliis

Jag läser just  Agneta Schnittgers bok Låg insulin regim vid metabolt syndrom, binjureutmattning och hjärntrötthet, rekommenderar varmt! 

Anmäl
2015-12-14 16:41 #15 av: Skablifrisk

Tack Marliis för tipset!skall köpa o läsa den!tack igen/Jenny

Anmäl
2015-12-14 16:41 #16 av: Skablifrisk

Anmäl
2015-12-17 06:32 #17 av: Skablifrisk

Fuskade igår med råris men annars har d hått bra..mår bättre o vikten å väg ner.gprdagems fuskande gör att jag känner mig svullen och sugen idag..men tog lite kött från igår och kaffe och sen får d va..äter typ öite kött på lunchen med ..men kommer äta både lite och strikt idag..man får inte slås ner av snedsteg!!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.