Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har diabetes

Diabetes?! HJÄÄÄLP!!!

2015-12-01 16:14 #0 av: Jeex

Hej!

Jag har gått på LCHF i 4 månader nu och har gått ner nästan 40kg... har fortfarande ganska stor övervikt men går stadigt ner nästan 10kg i månaden.

Båda mina föräldrar har diabetes typ 2, så ibland kollar jag även mitt blodsocker. Har hela tiden legat på 4.8-5.5 i blodsocker men idag när jag kollade så låg det på 7.0 i fasteblodsocker... och jag blev så fruktansvärt rädd! Börjar jag få diabetes?

Jag har väldigt ont i halsen just nu, och mår dåligt psykiskt och är stressad efter att ha förlorat min bror förra vintern... om det kan påverka något..?

Hjääälp Gråter

Anmäl
2015-12-01 16:16 #1 av: Jeex

Hade även en "syndardag" igår och åt ungefär 60g kolhydrater istället för mina vanliga max 10 kolisar per dag Ledsen Kanske därför?!

Anmäl
2015-12-01 16:43 #2 av: Jeex

Gråter

Anmäl
2015-12-01 17:03 #3 av: Zepp

Du har själv sagt det mest troliga svaret, stress och förkylning i kombo med gener för diabetes är det mest troliga!

Sen när man har ätit LCHF ett bra tag.. fyra månader räcker säkert så är man extra känslig för kolhydrater!

Dvs kroppen är då omställd för fett och har nedreglerat glukosmetabolismen.

Faaast 60 gram är faktist rätt lite hur som helst så det borde inte ge något fastevärde på 7!

Om det var direkt efter måltid så var det normalt, det kan gå upp till 8 oxå på helt friska.

Mäter man två timmar efter en måltid skall det ha gått ner igen.

Kallas för glukosbelastning.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2015-12-01 20:48 #4 av: Jeex

Tack för ditt svar Zepp! 

Hittade även några andra trådar där du och andra nämnt "Gryningseffekten" på blodsocker.

Det var precis när jag steg upp idag som jag hade 7 i blodsocker, och nu när jag tog det igen så låg det på 5.1, vilket är däromkring jag brukar ligga såhär på eftermiddagen och kvällen Skrattar 

Känns väl rätt bekvämt i att säga att det var "Gryningseffekten" jag råkade på idag, i kombo med stress och förkylning Glad

Anmäl
2015-12-01 20:59 #5 av: Zepp

Oja.. även mitt morgonsocker är högre!

Oså angående gryningsfenomenet, ju mer stress/kortisol ju högre morgonsocker!

På helger när man sovit tills man vaknat så var det lägre.. på arbetsdagar och väckarklockor var det högre!

Enklaste sättet att mäta huruvida man verkligen är en diabetiker är att dricka 75 gram dextrosol upplöst i vatten.. och mäta både före och två timmar efteråt!

http://www.kostdoktorn.se/diabetes/blodsocker-och-diabetes/glukosbelastning-gor-din-egen

Kan tala om att mitt morgonsocker.. under den tiden jag mätte det var litta olika!

Såå till slut så tröttnade jag på att sticka mig i fingret.. för övrigt så gör det ont!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2015-12-01 22:49 #6 av: Jeex

Ja, stress har jag rejält med då jag haft panikångest sen februari i år efter min broders bortgång, antar att det också har sin effekt på blodsockret då när kortisolnivån ständigt är något högre.

Tack så hemskt mycket för dina svar återigen Glad Känner mig lugnare nu!

Anmäl
2015-12-02 23:33 #7 av: Hanveden

Många har fått bättre kontroll på sitt blodsocker med Resistent Stärkelse...

Här har Per Wikholm ett ingående inlägg på LCHF.se med massor av kommentarer:

http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10468/LCHF-guiden-till-resistent-starkelse.aspx

mLCHFh  Cool .

Anmäl
2015-12-03 15:17 #8 av: starhawk

Jag har ingen aning om vad jag har för blodsockervärde, diabetessköterskan ville definitivt trycka på mig en blodsockermätare i samband med att jag fick diagnosen Diabetes-2, men jag har sett diabetikers fingrar och hade ju redan bestämt mig för att bota min diabetes så jag var ståndaktig och sa nej! Numera är diabetesen botad men dom vill kolla långtidssockret och fastesockret en gång om året, hittills inga problem. När man inte vet sitt blodsockervärde har man inget att oroa sig för Glad

Värd för Cykel iFokus och Knivtillverkning  Läderslöjd och Snickeri iFokus

Anmäl
2017-10-07 17:26 #9 av: macarena

Vad dumt av dig att skippa blodsockermätaren! Du kan sticka dig på sidan av fingertoppen,och det beror ju på dig hur ofta du gör det. Det är som när strutsen sticker ner huvudet i sanden och tror att han inte syns.

Anmäl
2017-10-09 07:49 #10 av: starhawk

#9: Att sticka hål på sidan av fingret är ju nästan värre. När dom tar fram en blodsockermätare som man inte behöver göra hål i sig så för ska jag säga ja (finns bara på exprimentstadiet än). 

För övrigt sticker inte strutsen huvudet i sanden, det är en gammal myt. Den tar emellertid ner huvudet nästan i markhöjd och liksom scannar av horisonten, varför den gör detta är inte helt klart.

Värd för Cykel iFokus och Knivtillverkning  Läderslöjd och Snickeri iFokus

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.