Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter

Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter

Adventsbak

2015-11-29 11:58 #0 av: Christina48

Idag första advent försökte jag mig på att göra en mjuk pepparkaka med mandelmjöl och kokosmjöl. Den gick inte upp alls men blev varken fuktig eller kompakt. Det är så länge sen jag bakade och första gången med LCHF-ingredienser. Undrar om det ska vara så här eller om jag missat något knep. Det smakar ok och går visst att äta skuret i stavar !

Anmäl
2015-11-30 08:42 #1 av: Amify

Vad använde du för recept, lite svårt att säga utan att se processen. Jag upplevde visserligen samma i början när jag bakade med lchf men när jag sedan började vispa äggen mer porösa (länge, länge) samt köpte nytt bakpulver (det gamla hade inget utgånget datum men var supertorrt och hårt) så har jag fått mer volym i bakverken.

Anmäl
2015-12-04 05:55 #2 av: Christina48

Mja jag "höftade" kanske lite väl mycket och jag vispade inte vitor och gulor för sig som jag sett att några gör. Bakpulvret är nytt och fräscht. Ska dubbla det nästa gång och dra i vitorna mot slutet så får vi se.

Anmäl
2015-12-05 23:33 #3 av: hemul

Finessen med att skilja gula och vita är att man kan vispa vitan till hårt skum, som till maräng. Vänder man sedan ner resten försiktigt så behålls luften, ivf till en del.  Lite bakpulver kan också hjälpa.

Anmäl
2015-12-07 08:43 #4 av: Amify

Vad är det ni adventsbakar? Jag har gjort vörtbröd, saffransbullar och pepparkakskladdkaka hittills. Har köpt sån där fiber sirap som jag ska testa att koka knäck på i helgen. Har ni tips på något annat juligt?

Anmäl
2015-12-07 10:15 #5 av: Eron33

#4 Var hittade du fiber sirap?

Anmäl
2015-12-07 14:51 #6 av: Amify

Här: http://www.nutri-nick.com/fibersirap-gold

Anmäl