Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 7964 ggr
diva77
2015-11-26 06:37

periodisk fasta

Hej Ni som kör på PF Hur funkar det? Kan jag flytta på mina ätar timmar så länge jag håller min 16 tim fasta? Alltså inte ha 12-20 varje dag….jobbar natt o vill då kunna äta ett mål på natten alf…därav undrar om jag kan flytta mina tim☺

Annons:
parsley
2015-11-26 07:11
#1

Jag kör periodisk fasta, 16.8 eller något längre fastefönster och kortare ätfönster och det brukar gå bra att skjuta på fastan  och inte ha exakt samma tider varje dag. En gång per vecka brukar jag försöka ha en 24 timmars fasta också och ca 1 gång per månad fastar jag middag dag 1 till frukost (eller senare) dag 3. Under 16 timmars fastan dricker jag te ibland, men inte alltid. Fastar jag längre brukar jag dricka hemkokt buljong. Vid behov tar jag extra seltin-salt.

diva77
2015-11-26 15:03
#2

Tackar☺

Daybreak
2015-11-26 18:23
#3

Tanken med periodisk fasta är ju att spendera så mycket tid som möjligt i det sympatiska nervsystemet (energiförbrukning). När du äter kickas det parasympatiska nervsystemet (energilagring) igång och varar i ett par timmar (beroende på vad du ätit). Ifall du spenderar lika mycket tid i det sympatiska nervsystemet bör det väl kvitta hur en lägger upp timmarna? Lär vara svårare att hålla visserligen, men så länge du är disciplinerad och inte intar något med kalorier under fastefönstret bör det ju gå jämnt upp.

Amify
2015-11-27 10:23
#4

Jag kör också PF 16:8 (eller lite längre fasta ibland) 4-5 dagar i veckan. Det var det som började kicka igång min viktnedgång tillsammans med LCHF. Nu har jag börjat morgonpromenera också på fastande mage. Rekommenderas för bra resultet! 

Du kan lägga dina timmar när du vill under dygnet, hitta det ätfönster som passar dig och din livsstil bäst. Lycka till!

diva77
2015-11-28 12:09
#5

Tack för era råd. Hade tänkt att börja med PF varanann dag. För att sedan köra 5 dagar i veckan. ☺

Zepp
2015-11-28 18:37
#6

Periodisk fasta är inget för mig!

Däremot så äter jag bara två måltider om dagen.. det är/blir rätt naturligt på LCHF!

Vissa dagar.. främst vissa helgdagar så kan det bli en måltid per dag.. det är heller inget problem på LCHF!

Egentligen räcker det nog att äta en måltid per dag på LCHF.. men iomed att jag har matrast på jobbet och köpt hem mat till kvällsmålet så blir det av ohejdad vana som regel att man äter två gånger per dag.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Amify
2015-11-30 09:02
#7

Man kan säga att du äter med periodisk fasta #6 om det bara blir en gång om dagen. Det är bara ett namn på en kosthållning.

diva77
2015-12-03 08:15
#8

Är man ledig är det absolut inga problem att fasta 16 tim el mer. Men så fort man jobbar natt så blir det ett litet problem för mig☺ men allt går bara man vill. En.mål om dagen blir för lite för mig

Amify
2015-12-03 12:35
#9

Jag måste också äta två gånger om dagen för att känna mig ok. Fastar ungefär 19-12 varje dag och går morgonpromenader kl 6. När lunchen kommer är jag alldeles yr av hunger. Jobbar väldigt intesivt på kontor med många möten om dagen där man ska vara skärpt så det går ju lite energi.

Zepp
2015-12-03 21:46
#10

Om man säger som så.. fasta är inget för mig!

Däremot.. på LCHF så är det inget för mig att äta stup i kvarten heller!

Oså är det ofta väldigt speciella situationer nu på vintern och när det är helg.. och jag inget har för mig just den helgen!

När klockan redan blivit tre (15.00) och jag fortfarande inte är hungrig så är det lika bra att hoppa frukosten och äta middag lite tidigare.. typ 18-19 i stället för 20-21 då jag normalt äter min middag!

Grejen är väl att har lite olika tidsramar?

På semester.. däremot så äter jag som regel frukost.. dvs när den serveras mellan 8-10 och kvällsmat/middag 18-21!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

lchfmama
2015-12-09 15:55
#11

Spelar ingen roll vilka tider jag fastar så länge jag inte äter efter kl 18 på kvällen och första måltiden efter träningen dagen därpå. Tränar på fastande mage, tar EAA innan och trippelespresso. Dagarna jag inte tränar äter jag ordentlig mysfrukost och ev middag men innan kl 18. Lägger mig 23.

Upp till toppen
Annons: