Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 10308 ggr
triumpha
11/25/15, 9:44 PM

godissuget försvinner inte

Godissuget försvinner inte med lchf för mig. Jag kan äta mig riktigt proppmätt av ägg och bacon eller annat fettigt men hur mätt jag än är så finns det alltid plats för godis och choklad. Jag kanske är för mätt för att få i mig mer fett eller protein men kolhydrater är alltid gott fast jag är mätt. Vad gör man åt det?

Annons:
Zpookey
11/25/15, 9:50 PM
#1

Hur länge har du låtit bli godis?
Det tog typ 3 veckor för mig att bli av med godissuget…men då åt jag inte en enda bit under den tiden.
Nu blir det någon enstaka bit typ varannan vecka…är inte alls sugen på godis längre. Åt typ två rader choklad härom veckan och mådde mest illa.

Gahella
11/25/15, 9:55 PM
#2

Zink är jättebra mot sockerberoende.

LottaV
11/25/15, 10:01 PM
#3

#0 kromtableter är det bästa.

Ett gott skratt förlänger livet

Ikajo
11/25/15, 10:16 PM
#4

Nu äter inte jag en kolhydratsfri diet men första september i år slutade jag med allt som heter godis, kakor och glass. De två första veckorna "knarkade" jag vindruvor för att bli av med sötsuget. Jag hoppas innerligt att den här dieten tillåter att du äter frukt, annars så är det inte en särskilt hälsosam diet, för du kan på så sätt ersätta godis med frukt. Nu känner jag inget sötsug överhuvudtaget. Men jag åt lätt ett par lådor vindruvor om dagen de där första veckorna. Nu är ju säsong för citrus, ät clementiner och apelsiner varje gång du blir sötsugen. Ät äpplen, jag tål inte äppelskal så det var inte ett alternativ för mig men om du inte har sådana problem så ät det. När du kommit förbi tröskeln så behöver du inte äta lika mycket frukt heller.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

parsley
11/26/15, 7:19 AM
#5

Man kan bli sockerberoende på frukt och hos en del triggar frukt sötsug. Vill man äta grönt så är grönsaker ett bättre val än frukt.

Sockersug kan vara känslomässigt, dvs man äter för att man har tråkigt eller för att döva vissa känslor. Försök hitta en strategi för att hantera det.

Man kan vara biokemiskt beroende av socker. Bitten Jonsson har skrivit en bok som heter Sockerbomben i din hjärna och LCHF-ingenjören My Westerdahl bloggar om det.

Blanda lite äppelcidervinäger i ett glas vatten och drick. Det är en huskur för att ta bort sötsug.

L-glutamine är en aminosyra som används av en del sockerberoende. LCHF-ingenjören skriver en del om den på sin blogg.

Du skriver att du äter dig mätt. Kolla gärna genom att registrera det du äter i t ex kostbevakningen.se, så ser du svart på vitt att du äter tillräckligt. För en del kan det vara till hjälp att registrera maten.

Ikajo
11/26/15, 9:44 AM
#6

#5 Dietister rekommenderar minst en frukt om dagen, om man äter bär så minst fem. Jag kan ju påpeka att jag tappat över tio kilo under hösten bara genom att dra ner på sockret. Jag har inte gjort något annat. Så att äta en massa frukt är inte ett problem. Sötsuget går över men första veckorna kan man behöva något som tar en förbi. Jag erkänner att jag inte tror på lchf som diet. Jag tror inte på dieter alls. Jag tror man måste se över sin vardag, lokalisera problemet och åtgärda det specifika problemet. Ett sockerberoende kan vara svårt att bryta. Därför är frukt så bra. Man har en period med galna cravings, så kallat withdrawal-syndrome, och då hjälper det att äta frukt. Du lossnar från de flesta beroenden genom att hitta en tillfällig brygga tills man kommit ut på andra sidan.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
[Garntroll]
11/26/15, 11:35 AM
#7

Dietister får inte lära sig något om LCHF. En diabetiker bör inte äta frukt öht då det påverkar blodsockret för mycket.  Det finns individer som är beroende av övermogna bananer. Frukt är alltså inte särskilt oskyldigt. Det må så vara att frukt innehåller nyttigheter men den som är sockerberoende får tyvärr lov att avstå från dessa nyttigheter.

triumpha
11/26/15, 11:47 AM
#8

3 månader har jag ätit lchf. Inget godis, ingen frukt, inget ris, potatis eller pasta, inget bröd eller fikabröd. 2000 kcl om dagen bland mer. Kolhydrater från grönsaker, grädde creme fr.

#4. Men om jag ska börja med frukt igen. Törs jag kombinera det med stor andel fett då?

Näring
11/26/15, 12:40 PM
#9

"Godissuget försvinner inte med lchf för mig."

Jo då! "Godissug" är ett annat ord för sockerabstinens, och det kan ta upp till en månad innan abstinensen försvinner. Samma som med alla droger (ja socker är en drog!), man måste genomlida en jobbig period med abstinens innan man är kvitt beroendet. Man måste härda ut! Men för att få tillräckligt med styrka och motivation att klara av att härda ut, så måste man verkligen vilja sluta, och värdera frihet från socker högre än att äta socker.
Om man inte är övertygad om att frihet från socker är mycket bättre än att vara beroende av socker, eller om man tror att det inte är så himla farligt med socker, eller om man tror att man inte kommer få eller märka av några positiva effekter av sockerfrihet, då är det svårt att hitta tillräckligt med styrka och motivation att sluta.

Minska kolhydrater
11/26/15, 2:05 PM
#10

Själv har jag aldrig varit beroende av socker. Däremot av kryddor av olika slag, t ex oregano, chili, koriander m fl. Ett tips är att ersätta socker med  kryddor i maten. Så småningom tar behovet av kryddor över behovet av socker. Man kan t ex  göra sockerfritt godis som man smaksätter  med olika starka smaker.  Man kan också dricka olika örtteer med stark smak.  Detta är min erfarenhet. Vet inte om det fungerar på andra.

triumpha
11/26/15, 2:19 PM
#11

#9 ok men det försvann inte efter en månad för mig. Jag har ju hållit ut i 3 månader nu.

Ikajo
11/26/15, 2:21 PM
#12

#8 Jag har inte ätit godis på snart tre månader och jag har inte gjort några andra förändringar i min diet. Jag använder grädde i maten och äter snabbmat ibland, med läsk till. Innan jag bestämde mig för att sluta så åt jag godis nästan slentrianmässigt. Det kunde vara sjuka mängder. Så det är inte som jag inte vet hur det kan vara. Jag äter som sagt inte LCHF men jag har fortfarande fett i maten och jag äter smör på bröd osv.

Så jag skulle inte vara för att äta mycket frukt i början. Man reagerar inte likadant på fruktsocker som raffinerat socker. Det är inte heller kombinationen av fett och socker som det är i godis. Du kommer uppleva ett enormt sötsug vilket gör att du riskerar backslag. Då hjälper det att ha något som kan ersätta vilket frukt kan. Efter ett par veckor kommer suget att ha släppt. Men jag hade aldrig tagit mig igenom de där första två veckorna om jag inte hade ätit de enorma mängderna vindruvor. Nu äter jag knappt någon frukt alls, precis som tidigare men jag är ändå inte sugen på socker. Se till att du dricker ordentligt också, det hjälper också eftersom kroppen ibland kan svara på behov av dryck genom att signalera behov av socker.
Vi behöver socker till vis del, vår hjärna framför allt. Så att äta frukt är en ganska god idé. Människan har ätit frukt i alla tider utan problem. Ta dig igenom suget de första veckorna med typ clementiner och sedan kommer du inte ha samma sötsug.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

parsley
11/26/15, 2:59 PM
#13

Om du börjar med frukt igen så finns det stor risk att du inte kommer äta LCHF längre utan något annat, eftersom frukt innehåller såpass mycket kolhydrater. Kostdoktorn nämner t ex att man äter frukt som en vanlig orsak till utebliven viktnedgång.

Innan du börjar med frukt, läs på ordentligt. Läs igenom My Westerdahl LCHF-ingenjörens blogg och läs Bitten Johnssons bok "Sockerbomben i den hjärna", så du har en teoretisk grund att stå på och vet mer om sockerberoende och hur det kan yttra sig. 

Att äta frukt för att bryta ett sockerberoende känns lite som att rekommendera en alkoholist att dricka rödvin istället för vodka, och hävda att det finns lite nyttigheter i rödvinet. 

Känns sockersuget ohanterligt, skulle jag testa L-glutamine i första hand innan jag börjar med socker + komplettera med de mineraler som nämnts, zink och krom. Tror även att magnesium kan hjälpa mot sötsug (om inte så är det bra för mycket annat). Välj en lite dyrare sort från hälsokosten, som bl a innehåller magnesiumcitrat, eftersom det tas upp bättre av kroppen än de billiga sorterna med oxid.

Annons:
KunskapÄrMakt
11/26/15, 3:44 PM
#14

Lyssna inte på Ikajo. Stor risk finns att sötsuget istället ökar om du börjar äta frukt. Vet inte hur många i min närhet som sagt att de blir både mer hungriga samt mer sötsugna efter att ha ätit en frukt! Det stämmer på mig själv också kan jag tillägga. 

Ikajo: Det är motsägelsefullt att säga att du slutat med socker men ändå äter frukt, för frukt innehåller just socker…

hannika
11/26/15, 3:50 PM
#15

Det kan ju vara bra att sluta med allt som innehåller tillsatt socker och bara tillåta sig att äta sådant som innehåller naturligt socker såsom frukt tex. Frukt lär vara bättre än godiset i affären även om båda innehåller socker.

Ikajo
11/26/15, 4:22 PM
#16

#14 Jag har inte slutat med socker. Jag har dragit ner på socker och slutat äta godis, glass, kakor och bakelser. Dessutom äter jag inte LCHF, i övrigt äter jag fullkomligt normalt med en blandning av olika saker. Jag uttalar mig från egen erfarenhet. Innan jag fick nog av mig själv och mitt eget beteende så åt jag enorma mängder godis och annat sött. Jag är en ganska kort person och vägde närmare 90kg. Det är mycket. Och på en månad gick jag ner 10kg bara på att sluta äta sött. Trots mina två veckor av att sluka massivs med vindruvor. Nu vet jag inte hur mycket jag väger men jag är definitivt mindre än jag var när jag började.

Däremot så kan en diet med mycket proteiner trigga sötsug vilket skulle förklara varför det blir så svårt att stå emot när sötsuget triggas av till exempel frukt. Men att frukt i sig skulle trigga hunger och sötsug köper jag inte. Vi behöver socker i viss mån, allt socker är inte onyttigt precis som alla kolhydrater inte är onyttigt. Är TS problem socker kanske det är vettigare att lyssna på någon som har problem med sockerberoende än någon som inte är det? Jag säger inte att TS ska äta en massa frukt hela tiden. Jag säger att TS kan använda frukt för att ta sig förbi den värsta abstinensen. Den som gör att man annars väljer de riktiga onyttigheterna. Frukter innehåller fibrer och vitaminer. Abstinensen klingar av efter ett tag. Men utan frukt hade jag förmodligen inte klarat det. Men det gjorde jag och nu äter jag knappt ingen frukt alls. Man får använda kryckor i början, syftet med kryckor är trots allt att man ska kunna klara sig utan dem i slutändan.

Jag skulle för den delen vilja se den som klarar av den sortens arbete som kräver mycket koncentration utan något som boostar energin. Jag läser till professionell skrivare och håller just nu på att skriva en bok som en del av min utbildning. Har du en aning om hur det känns i huvudet efter att ha skrivit koncentrerat i över en timme? Det är ungefär så lång tid det tar för mig att skriva en passage. Tidigare hade jag använt mig av godis för att klara av att hålla den koncentration som krävs. Nu gör jag inte det även om tuggummi förmodligen inte skulle vara så dumt.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

aktagrottman
11/26/15, 8:47 PM
#17

#16 Räknar man lite snabbt på antal kcal  du möjligen kan ha ätit under denna vecka landar vi på ca 600 kcal en ask vindruvor ger ca 350 kcal, kanske räcker två dagar.

Hur som haver lnte jätte hälsosamt, och frågan är vad du verkligen gått ner?
Vågen är ett lika klumpigt redskap som BMI säger ingenting om någonting intressant båda är mått ett mäter densitet och ett gram, det intressanta är vad massan som finns innehåller.

Om man äter 250 - 500 g vindruvor om dagen låter det i mina öron som att det finns ett sorts sug.

Ikajo
11/26/15, 10:34 PM
#18

#17 Läser du vad jag skriver? De två första veckorna. Nu äter jag knappt någon frukt alls. Och jag garanterar dig att det är fett som har försvunnit. Det räcker med att titta i spegeln för att jag ska märka en enorm skillnad. Eller för den delen leva i min egen kropp.

Vill du ha perspektiv? Jag 157cm och vägde närmare 90kg. Säg vad du vill om BMI, det var på gränsen till fetma. Jag vet inte hur mycket jag har gått ner totalt men skillnaden är redan enorm. Jag lyckades besegra abstinensen med mina vindruvor och sedan behövde jag dem inte längre. På de senaste fyra veckorna har jag ätit två clementiner. Båda idag.

Det låter i mina öron som ni på den här sajten inte kan tåla att vissa människor väljer andra metoder än den ni anser. Dieter fungerar inte på mig. Jag genomför inte en diet, jag genomför en livsförändring. Vid jul och vid min födelsedag kommer jag tillåta mig själv att äta mer sött men annars så tänker jag låta bli. Här fanns det en människa som hade bekymmer med sötsug, er älskade LCHF fungerade ju uppenbarligen inte och kosttillskott gör inte saken bättre. Alltså rekommenderade jag den metod som jag använt framgångsrikt.

Men jag vet, du kanske känner min kropp bättre än jag själv gör? Trots att det är jag som lever i den och vet hur min kropp fungerar. Men du som aldrig träffat mig kanske vet bättre? Not.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Zepp
11/27/15, 12:35 AM
#19

Eh.. är man frisk för övrigt så är det bra att sluta äta godis.. då de inte tillför något förutom energi i princip.

Sen det där med frukt varje dag är säkert ett bra råd för vissa.. rätt många?

Dvs när man inte längre äter godis blir man hungrig på något annat.. dietistrådet är säkert pedagogiskt och tänkt att ersätta godis/kakor/bullar, med frukt?

Man får äta rätt mycket frukt för att komma upp i de mängderna socker/kalorier som godis innehåller.

Frukt är mest vatten och en del fibrer.

Men.. i LCHF sammanhang så fungerar det antagligen bättre med mindre söta frukter, tex tomat/gurka.. dvs egentligen att man äter mer grönsaker till sina måltider.

I värsta fall kan man gnaga på en morot när suget sätter in.. det lär knappast vara någon överhängande risk att man äter sig fet och sjuk på råa morötter!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

triumpha
11/27/15, 8:57 AM
#20

Jag tror nog mer att mitt sug är psykologiskt när jag tänker efter. Jag är liksom van att äta godis i alla möjliga situationer. Som belöning när jag lyckats med något, som tröst när det går åt skogen med nåt, och även när jag har tråkigt och inte har något att göra. Jag måste försöka ändra tankarna istället tror jag på nåt sätt.

Och näe… när jag vill äta choklad så har jag svårt att tro att det hjälper att gnaga på en morot istället. Det är ju inte ens gott :/

Men jag ska kämpa på och härda ut. Jag ska inte falla för att äta något dumt.

Annons:
parsley
11/27/15, 10:16 AM
#21

Anna Hallén skriver en del om psykologiskt sug i sina böcker. 

Testa EFT. EFT betyder emo free technics och innebär att man återställer kroppens energibalans genom att knacka på vissa punkter på överkroppen samtidigt som man uttalar en fras av typen "fast jag är rastlös (eller vad man nu har för problem), så älskar jag och accepterar jag mig själv fullt ut".  Det finns även en variant som heter Faster EFT. EFT är enkelt att lära sig och förvånansvärt effektivt. Googla för instruktioner eller kolla på you-tube.

Zepp
11/27/15, 5:32 PM
#22

"Och näe… när jag vill äta choklad så har jag svårt att tro att det hjälper att gnaga på en morot istället. Det är ju inte ens gott :/"

Det är själva grejen.. testa rå ingefära oxå!

Handlar om psykologi och att styra om belöningssystemet!

Funkar med ett gummiband på armen oxå.. man drar och släpper det när man känner ett sug.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Siggebus
11/27/15, 6:04 PM
#23

#6
Nä jag tror inte heller på lchf  - svårt att göra det när man gått ner 45 kilo och nu som 55 åring väger lika mycket (eller lite?) som jag gjorde när jag var 25 😉
Det där du säger om frukt - dvs "Man har en period med galna cravings, så kallat withdrawal-syndrome, och då hjälper det att äta frukt. Du lossnar från de flesta beroenden genom att hitta en tillfällig brygga tills man kommit ut på andra sidan."
-det kanske stämmer på dig men jag är ödmjuk nog att förstå att vi är alla olika och det är långt ifrån alla som fungerar så.

Ikajo
11/27/15, 7:56 PM
#24

#23 Nu är det så att jag fyller 26 om bara ett par månader, jag är alltså 25år. Jag slutade inte äta godis och liknande för att gå ner i vikt. Mitt mål är att utveckla ett mer sunt förhållande och välja mina tillfällen. Viktnedgången är ett plus.

Dock så är det ju uppenbart att de flesta människor behöver något som en krycka på vägen för att ta sig ur ett beroende. Socker är knepigare än mycket annat för vi är så omgivna av det i vår vardag och ingen kollar snett på dig om du köper lite godis i affären. För ett sockerberoende gäller det att hitta något som fungerar där och då, när suget sätter in. Då skulle jag säga att frukt är den bästa lösningen. Det är både nyttigt och sött. Kosttillskott är jag mer tveksam till. Såvida man inte har en bristsjukdom så tar kroppen inte tillvara de extra mineralerna i alla fall. Har man en bristsjukdom behöver man hjälp från sjukvård.

Jag har försökt gå ner i vikt förut. Först Viktväktarna. Det fungerade. Tills jag tröttnade och när jag flyttade hemifrån fungerade det inte alls. Jag träffade till och med en dietist men det fungerade inte heller. Men sedan minskade jag portionerna och när jag uteslöt socker så gick jag ner. Redan efter första veckan kunde jag se skillnad i mitt ansikte. Jag är kort, jag har PCOS och jag har haft problem med mängden socker jag äter. Men inte längre.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Siggebus
11/28/15, 8:09 AM
#25

#24
Som jag sa - vi är alla olika och fungerar olika. Bra att det funkar för dig att ta till en "krycka" - för mig hade det bara triggat mig ännu värre.
Själv är/var jag sockerberoende men inte enbart.
Jag och många överviktiga är också "känsloätare" - jag kunde (och kan fortfarande) överäta på det mesta och då även bra mat.
Mitt inlärda ätbeteende när jag blir ledsen, arg, orolig, upprörd etc etc sitter kvar där bak i skallen än idag efter 6 år på lchf.
Jag har lärt mig att känna igen tecknen och kan häva "anfallet" ganska bra nu men inte alltid.
För min del började jag med lchf pga vikten men på vägen (ganska snabbt efter starten) var det andra saker som hände som "biverkningar" som gör att jag inte ser lchf som en tillfällig diet. Detta ÄR min diet (diet= kosthållning) för all framtid.
Jag var på väg att utveckla diabetes typ 2, jag hade fruktansvärt ont i mina artrosleder, migrän hade jag flera gånger i månaden, jag orkade absolut ingenting.
Kunde komma hem från jobb - sätta mig i fåtöljen utan att ha tagit av ytterkläderna och somna!
Så hur man tar sig ur sockerträsket är väldigt olika - var och en får hitta sin grej och likadant vilken lchf som passar just mig.
I början när jag skulle igång med viktnedgången så var jag väldigt strikt med kolhydraterna men idag 45 kilo senare så äter jag ganska mycket grönsaker av varierat slag och jag måste säga också att jag äter mycket mer varierat än jag gjorde förr - då kunde det se ut rätt så lika på tallriken. En köttbit eller korv samt ett berg av pasta eller potatis eller ris i all former . Grönsaker? Njaaaeeee kanske där låg 4-5 gurkskivor om jag hade tur.

LottaV
11/28/15, 8:55 AM
#26

#0 Många som är godis beroende behöver krom för att kunna sluta med godis, jag är själv en av dem vissa kan bara vara utan godis om de får krom stället.

PS. Jag äter inte LCHF.

Ett gott skratt förlänger livet

Thotis90
11/29/15, 9:43 PM
#27

Jag har varit sockerberoende och det som har hjälpt mig är att äta med 2,5-3 timmars mellanrum, för det är när det går för långt mellan måltiderna som mitt sötsug sätter in. Jag kan äta frukt utan problem. Det triggar inte sötsuget.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Annons:
Zepp
11/30/15, 12:20 AM
#28

#24

Hyperinsulinemi är en av de viktiga orsakerna till PCOs.

Det är en första varning om att man är på väg mot metabolt syndrom/diabetes.

Så det är bra att du drastiskt reducerat ditt sockerintag.

Socker just är lite extra problematiskt iomed att det är fruktos+glukos.

Fruktosen överbelastar levern och gör den insulinresistent (bland annat) och glukos i för stora mängder driver upp insulinet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ikajo
11/30/15, 9:58 AM
#29

#28 Du, jag har haft PCOS hela mitt liv det är nämligen genetiskt och har ingen koppling till kosten. Vikt kan påverka mina hormonnivåer men jag har inte PCOS för att jag har ätit socker. Jag har PCOS på grund av mina gener. Från och med puberteten kan man uppleva olika symptom. Diabetes kan bli en följdsjukdom eftersom PCOS gör så att fett ackumulerar vid buken vilket ökar risken för flera följdsjukdomar. Många elitidrottskvinnor har PCOS eftersom den högre mängden testosteron gör att de bygger muskler lättare.

Dessutom vill jag inte ha barn så den delen av syndromet gör mig inte särskilt mycket. Men det är just ett syndrom, även om jag får ner vikten och klarar att fortsätta med mindre socker så kommer jag även i fortsättningen att ha PCOS. Det går inte att bli av med. Det finns inget botemedel. Man kan behandla symptomen men det är allt.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Effie
11/30/15, 10:35 AM
#30

#16 Jag lägger mig inte I vad folk ska äta. Men du ville ha exempel på människor som kan koncentrera sig utan socker. T.ex. Mattias Ribbing, som vunnit mästerskap I minne, på LCHF. My "lchf-ingenjören" som tagit civilingenjörsexamen med  pris för bästa uppsats, på mycket strikt LCHF. Det finns säkert fler exempel.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Zepp
11/30/15, 12:42 PM
#31

#29

Visst är det genetiskt, det är fettma och diabetes oxå!

Det innebär att man är extra känslig för viss livstil.

"Doctors don't know what causes polycystic ovary syndrome, but these factors may play a role:

  • Excess insulin. Insulin is the hormone produced in the pancreas that allows cells to use sugar (glucose) — your body's primary energy supply. If you have insulin resistance, your ability to use insulin effectively is impaired, and your pancreas has to secrete more insulin to make glucose available to cells. Excess insulin might also affect the ovaries by increasing androgen production, which may interfere with the ovaries' ability to ovulate.
  • Low-grade inflammation. Your body's white blood cells produce substances to fight infection in a response called inflammation. Research has shown that women with PCOS have low-grade inflammation and that this type of low-grade inflammation stimulates polycystic ovaries to produce androgens.
  • Heredity. If your mother or sister has PCOS, you might have a greater chance of having it, too. Researchers also are looking into the possibility that certain genes are linked to PCOS."

http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/pcos/basics/causes/con-20028841

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ikajo
11/30/15, 1:13 PM
#32

#31 Förklara då varför symptomen uppkommer i samband med puberteten och varför människor kan leva hälsosamt och ändå ha PCOS. Omkring 20% av alla fertila kvinnor har PCOS. Du kan gå igenom hela livet utan att veta för att det inte uppstår problem. Övervikt orsakar inte PCOS, däremot är det ett vanligt resultat. Om jag inte åt p-piller skulle jag bli hungrig efter bara ett par timmar på grund av testosteronet i kroppen. Jag har stora problem med acne men tål inte gulkroppshormon. Viktnedgång kan hjälpa att få bukt med krånglig mens men jag har aldrig haft regelbunden mens. Det kom aldrig. Jag skulle definitivt uppskatta om du lät bli att uttala dig om min kropp och hälsa. Särskilt när du inte vet någonting om mig överhuvudtaget.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Zepp
11/30/15, 2:11 PM
#33

#32

Jag fattar inte varför du verkar ha taggarna utåt, trampar jag på någon  öm tå?

Jag uttalar mig inte om din kropp, utan om PCOs i allmänhet!

"Having polycystic ovary syndrome may make the following conditions more likely, especially if obesity also is a factor:

  • Type 2 diabetes
  • High blood pressure
  • Cholesterol and lipid abnormalities, such as elevated triglycerides or low high-density lipoprotein (HDL) cholesterol, the "good" cholesterol
  • Metabolic syndrome — a cluster of signs and symptoms that indicate a significantly increased risk of cardiovascular disease
  • Nonalcoholic steatohepatitis — a severe liver inflammation caused by fat accumulation in the liver
  • Infertility
  • Sleep apnea
  • Depression and anxiety
  • Abnormal uterine bleeding
  • Cancer of the uterine lining (endometrial cancer), caused by exposure to continuous high levels of estrogen
  • Gestational diabetes or pregnancy-induced high blood pressure."

http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/pcos/basics/complications/con-20028841

Anledningen till att jag gör detta är att vi diskuterar på KiF och att lågkolhydratkost har visat sig fungera för en hel del, samt mediciner mot diabetes/metabolt syndrom.

I de fallen är det rätt säkerställt att den främsta orsaken är hyperinsulinemi.

Det är rätt lätt att kolla, med HBA1c och C-peptid.

Och som sagt vad man vet inte riktigt varför rubbningen uppkommer, den är multifaktorell.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

odezza
11/30/15, 10:02 PM
#34

Vi har en del medlemmar här på Kolhydrater iFokus, som har PCOS. Det finns rätt många trådar om det…

"still lost in space and time"

Annons:
lchfmama
12/1/15, 2:33 PM
#35

Jag har ätit enligt lchf i 3 år och godissuget inträffar regelbundet varje månad 1 vecka innan mens. På senare tid har jag äntligen fattat att vid pms behöver jag mera kcal, mera lugn och ro, mera courage att säga ifrån och säga till hur jag vill ha det i livet. Funkar skapligt. De sista 2 månaderna har jag klarat mig ifrån viktuppgången i samband med pms medelst mera fett mera träning och mera ödmjukhet och öppenhet. Skills 😜

Christina48
12/4/15, 6:33 AM
#36

Är man frisk och inte har beroendeproblematik kan en frukt efter maten knappast skada. Like lite som lite kall potatis med olja i form av en sallad.  Det går utmärkt att äta strikt lågkolhydratkost och inkludera någon form av sött eller stärkelse. Vad gäller fett ska man inte överdriva …

Effie
12/4/15, 9:50 AM
#37

#36. Om man är frisk behöver man inte äta väldigt strikt LCHF. Man kan äta en del frukt och potatis om man vill. Det trodde jag alla LCHF-are var helt överens om. Men folk som skriver här är oftast inte friska och utan beroendeproblematik. Man får skilja på det.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Christina48
12/4/15, 6:39 PM
#38

Behöver kanske inte … men kan möjligen ha viss nytta av att göra det. Eller …?

Zepp
12/4/15, 7:43 PM
#39

Är helt inne på samma linje som Effie!

Dvs om man kan konstatera att man defacto inte lider av någon allvarlig sjukdom där strik LCHF som kost kan hjälpa till så blir det enklare och ett större utval av råvaror att välja mellan!

Det blir lixom inte nyttigare för att man är extrem.. ju mer dessto bättre är sällan något annat än psykologiskt!

Och när vi pratar strikt LCHF så kan det vara det du väljer bort som är det avgörande!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: